Sunde januar-tilbud i supermarkedernes aviser
I december fyldte gode tilbud på fløde, flæskesteg og smør i supermarkedernes aviser, men her i januar er det i stedet sunde varer som havregryn, hytteost og blåbær, der pryder forsiderne.
Nogle har kørt nytårsforsættet i stilling om sund kost og træning, efter der i julen og nytåret er blevet spist godt igennem af den gode mad. Det kan også ses i supermarkedernes tilbudsaviser, hvor flere sunde varer er at finde på forsiderne.
Det er blandt andet Lidl, som har sat fire side af til trænings- og fitnessudstyr, og det har ifølge Publicitys direktør, Esben Lind, der er kommunikationsekspert, noget at gøre med forbrugernes indstilling.
- Vi skal stadig bruge mælk og brød, men en større del af budgettet handler om følelser, og hvilket mindset vi er i, siger han.
Ændringer at spotte i kurven
Tager man et kig i de handlendes indkøbskurve, er det da også til at få øje på grøntsager og æg. Men sådan var det altså ikke i december.
- Det er jo lidt nogle andre ting, vi køber i december. Og så er der også lidt til sidebenene og noget guf, som vi ikke køber normalt, fortæller Johanne Alburg fra Aalborg.
Men selvom alle ikke ændrer indkøbsvanerne, så er tendensen med en sundere januar kombineret med supermarkedernes målrettede markedsføring kommet for at blive.
- Det mindset, det understøtter supermarkederne og andre dele af detailhandlen, og det ser vi meget tydelig, og det bliver tydeligere år for år, siger direktør i Publicity, Esben Lind.