Endnu mere togvirvar: Støjende arbejde i flere måneder
Banedanmark vil have en grøn og moderne jernbane, der er klar til klimavenlige tog. Sporarbejdet begynder i dag og kan medføre støj i flere måneder.
Togtrafikken mellem Aarhus og Aalborg har de seneste måneder været ramt af sporarbejde, hvilket har resulteret i forsinkede toge, aflysninger og indsættelse af togbusser.
Nu skal der udføres elektrificeringsarbejde på strækningen mellem Skalborg og Aalborg Lufthavn fra 9. december og frem til 30. juni 2025. Og det forventes at skabe store støjgener.
Der skal nemlig bankes mastefundamenter ned i jorden og opsættes kørestrømmaster, hvilket forventes at skabe støj og vibrationer.
Betonfundamenter skaber larm om natten
For hver 10-80 meter skal kørestrømmasterne boltes fast på betonfundamenter. Når et betonfundament stødes i jorden, tager det typisk omkring en halv time, før de bevæger sig videre. Det forventes dog at tage længere tid på stationerne, hvor fundamenterne skal placeres tættere på hinanden. Besværlige jordbundsforhold kan desuden også have indflydelse på, hvor længe arbejdet står på.
Arbejdet udføres i nætterne fra søndag aften til fredag morgen i tidsrummet 20.00-05.00. Grundet nattens mørke anvendes der lysprojektører under arbejdet.
Sporarbejdet skal udføres i to spor, og da der arbejdes i et spor af gangen, kommer de forbi husstandene på strækningen af to omgange.
Derudover skal der efter nedramningen af fundamenterne foretages opmåling, oprydning, opsætning af master og trækning af køretråd, hvilket vil skabe ekstra trafik fra arbejdet.
Banedanmark kan ikke give et klart svar på, hvor der arbejdes på strækningen i tidsperioden.
- Vi kan desværre ikke angive præcist, hvor vi arbejder på strækningen i de enkelte uger, da vi skal arbejde flere steder samtidig. Derudover skal vi tage hensyn til øvrige projekter på banen samt vejrforhold, skriver Banedanmark.
Beklager gener
Anlægsdirektør i Banedanmark Peter Jonasson har store forventninger til resultatet af sporarbejdet og siger i en pressemeddelelse:
- Elektrificeringen og det nye signalsystem er med til at flytte den danske jernbane ind i fremtiden. Strækningen mellem Aarhus og Aalborg Lufthavn er den første dobbeltsporede strækning i Vestdanmark, der får nyt signalsystem, og på sigt vil det betyde færre fejl, færre forsinkelser og flere punktlige tog. Både elektrificeringen og det nye signalsystem er vigtige skridt henimod en jernbane med kortere rejsetid, flere tog og bedre trafikinformation.
Imidlertid kan du opleve støj fra tunge køretøjer, omlæsning af materialer og projektørbelysning, hvis du bor i nærheden af Banedanmarks arealer, der i perioden anvendes som bygge- og depotplads.
Han håber på forståelse og tålmodighed fra de, der rammes af sporarbejdet.
- Vi beklager de gener, vores arbejde vil medføre for dig. Vi gør, hvad vi kan for at mindske generne, og håber på din forståelse, mens arbejdet står på, skriver Banedanmark.
Når julefreden sænker sig, er der også ro fra togsporrene. Elektrificeringsarbejdet er sat på pause mellem den 23. december og den 4 . januar.
Fordele ved eltog og elektrificering
Bedre miljø med klimavenlige tog, der udleder mindre CO2
Kortere rejsetider - blandt andet fordi el-tog kan accelerere hurtigere
Mindre støj når togene kører fra stationerne
Mere stabil drift
Lavere drifts- og vedligeholdelsesomkostninger
Kilde: Banedanmark