Skoleelever skal på detektivjagt på de nordjyske museer
Nordjyske skoleelever skifter skolebænken ud med det virkelige liv for at lære historie
I de næste tre måneder skal skoleklasser i Nordjylland producere film om den nordjyske kulturarv. Undervisningen foregår på museer og på TV 2 Nord.
I denne uge blev et særligt historieprojekt søsat, hvor nordjyske skoleelever skal prøve kræfter med historie- og medieundervisning på en ny og anderledes måde.
Hver uge i løbet af efteråret besøger en ny 8. eller 9. klasse et museum i Nordjylland. Her skal de arbejde som historiedetektiver og finde en særlig interessant historie eller genstand, de vil fortælle om i en film på tre minutter.
Den første klasse, der skal arbejde som historiedetektiver, er 8. klasse fra Hirtshals Skolecenter. Tirsdag var klassen på besøg på Nordjyllands Kystmuseum for at finde historier at fortælle. Klassen fik en rundvisning på museet, og herefter skulle de selv ud og finde et emne:
- Det er en meget anderledes måde at fortælle om historien, fordi eleverne selv skal "grave" efter de gode historier. Jeg synes, det fungerer meget godt, og jeg kan se, at eleverne også synes, det er mere spændende, end hvis de bare skulle lytte, fortæller Henrik Hovmøller, der var en af formidlerne på Nordjyllands Kystmuseum i tirsdags.
Eleverne skal filme og fortælle om det, de finder. De unge får hjælp til filmen af journalister og fotografer fra TV 2 Nord, der underviser i videoproduktion og redigering. Til sidst munder projektet ud i 60 små film om den nordjyske kulturarv.
- Det var nogle meget engagerede elever, der var på besøg, og de har valgt at kaste sig over vidt forskellige filmgenrer. Der bliver både lavet tegneserier, dokumentarer, skuespil og mere traditionel formidling, siger Henrik Hovmøller fra Nordjyllands Kystmuseum.
Hvad filmene skal handle om, er helt op til eleverne. Det kan være alt fra historier om krigshelte til historier om særlige bygninger eller genstande. De mange kortfilm samles i en fælles pulje, som kan bruges fremover i historieundervisningen. Både for klasserne selv og andre interesserede skoleklasser.
KulturarvNord er sammen med TV 2 Nord de drivende kræfter bag projektet. Derudover gennemføres projektet i tæt samarbejde med P4 Nordjylland, CFU i Nordjylland, Nationalt Netværk af Skoletjenester og Historielab, der alle stiller kompetencer til rådighed for de unge detektiver, der skal på opdagelse i historien, og fortælle hvad de finder.
I december kåres Nordjyllands bedste historiedetektiver, der har produceret den mest spændende, flotteste eller mest kreative film.
EMNEUGE I "HISTORIEDETEKTIVERNE"
Dag 2-4 - tirsdag, onsdag og torsdag: Klassen møder op på museet tirsdag morgen. Læreren har på forhånd delt klassen op i ca. 5 grupper. Grupperne får nu en rundvisning på museet, og skal derefter finde frem til netop den genstand, grav, bygning, person el. lign. de vil arbejde videre med.
Grupperne skal herefter bruge de næste to dage på at researche og finde ud af mest muligt om deres emne (i samarbejde med deres lærer og en person fra museet). Eleverne skal desuden begynde at overveje, hvor og hvordan de vil formidle ’deres’ udvalgte historie i en 3 minutter lang videofilm.
Torsdag eftermiddag får klassen besøg af museumsformidleren på skolen. Her skal hver gruppe fremlægge deres historie for formidleren. Er der mon hold i historierne?
Dag 5 - fredag: Foregår ved TV2 Nord, hvor fokus hele dagen er på videoproduktion, nyhedsformidling, journalistiske genrer, produktion af manus mm. Herunder også introduktion til forskellige formidlingsformer. Eleverne undervises af en journalist og en fotograf.
Eleverne arbejder gruppevis med produktion af deres eget manus.
Dag 6 - mandag: Eleverne optager deres video på mobiltelefoner (i samarbejde med museet, idet der sikkert skal bruges genstande, adgang til en bygning/udstilling eller lign.) Eleverne må bruge udklædning, levendegørelse, rekvisitter, grafik, effekter – ALT, for det gælder om at lave den bedste video og den bedste historieformidling.
Dag 7 - tirsdag: Filmene klippes og redigeres. Dette foregår på skolen, hvor en underviser fra TV2 Nord er til stede for at hjælpe klassen.
Dag 8 - onsdag: Projektet rundes af i klassen, og de færdige film indsendes til TV2 Nord senest klokken 12.00 følgende fredag.