Ny analyse: 3. Limfjordsforbindelse er en god investering
Foto: Illustration: 3. Limfjordsforbindelse.nu
Ifølge en oversigt fra Dansk Byggeri vil en 3. Limfjordsforbindelse give overskud i løbet af en årrække.
En oversigt fra Dansk Byggeri viser, at en 3. Limfjordsbindelse vil øge effektiviteten i samfundet så meget, at den er en samfundsmæssig god investering.
Udsigten til en 3. Limfjordsforbindelse rykker langsomt nærmere, men hvor længe nordjyderne skal vente er fortsat det helt store spørgsmål. Nu viser en ny analyse imidlertid, at en investering i endnu en forbindelse over Limfjorden vil være til gavn for hele samfundet.
Det er en oversigt fra tænketanken Kraka lavet for Dansk Byggeri, der viser, at der faktisk er to rentable infrastrukturprojekter i Nordjylland. Det ene rentable projekt er en 3. Limfjordsforbindelse, og det andet er en elektrificering af jernbanen i Nordjylland og resten af landet.
Begge projekter har en såkaldt intern rente på over fire procent, der ifølge tænketanken Kraka betyder, at investeringen vil øge effektiviteten i samfundet så meget, at projekterne er rentable og dermed en samfundsmæssig god investering.
- Politikerne på Christiansborg kan ikke blive ved med at gå uden om Nordjylland, når de skal investere i store infrastrukturprojekter. Vi holder hver dag i kø, netop fordi vi mangler en 3. Limfjordsforbindelse, og når den interne rente er over fire procent, så er der god samfundsøkonomi i at sætte byggeriet i gang. Det er faktisk for dyrt at lade være, siger formand for Dansk Byggeri Nordjylland, Henrik Holm.
Nordjydernes bør stå næst i rækken
Ifølge analysen fra Dansk Byggeri vil en 3. Limfjordsforbindelse samt en elektrificering af jernebanenettet give overskud i løbet af en årrække. Derfor mener formanden for Dansk Byggeri Nordjylland også, at processen omkring de to projekter på fremskyndes hurtigst muligt. Både af hensyn til virksomheder og medarbejdere.
- Nu må det være nordjydernes tur til at få en trafikal opgradering. En 3. Limfjordsforbindelse er både rentabel og nødvendig. Lange bilkører giver en masse stress og jag i dagligdagen for den enkelte. Og det gør det også svære for virksomhederne at få fat i nye medarbejdere, fordi lang transporttid kan få nogle til at vælge en arbejdsplads fra, siger Henrik Holm.
I forbindelse med finansloven for 2019, der blev vedtaget tilbage i december, blev der afsat 2,5 millioner kroner til en opdatering af VVM-redegørelsen for den 3. Limfjordsforbindelse. Og det er et godt skridt på vejen ifølge Henrik Holm.
- Derfor er det også rigtigt glædeligt, at aftalen om finansloven for 2019 betyder, at der nu skal laves et opdateret beslutningsgrundlag for en 3. Limfjordsforbindelse. Nu skal politikerne så også bare sørge for, at der afsættes en nødvendige finansiering.