Nu kan kræftsyge børn få klassen på besøg
Magnus på 14 år er patient på Børneonkologisk afdeling på Aalborg Universitetshospital. Han bliver som en af de første tilknyttet RESPECT 2.0 som sygeplejerske Malene Dahl Jeppesen (th) skal være med til at drive.
Fra 1. februar kan kræftsyge børn, der er indlagt på Aalborg Universitetshospital få deres klassekammerater på besøg på afdelingen. Det skal sikre de unge patienters trivsel.
- Det her kommer til at gøre en kæmpe forskel for de kræftsyge børn
Så kontant er udmeldingen fra Malene Dahl Jeppesen, der er sygeplejerske på Børneonkologisk afdeling på Aalborg Universitetshospital – kræftafdelingen for børn.
Det hun taler om er projektet RESPECT 2.0, som i den kommende tid skal rulles ud på børneafdelingen på Aalborg Universitetshospital – med Malene Dahl Jeppesen som fast tilknyttet til projektet.
- Det giver rigtig god mening
RESPECT 2.0 gør det muligt for de børn, der er indlagt på afdelingen med en cancersygdom, at få besøg af deres venner og klassekammerater jævnligt samtidig med at kammeraterne bliver undervist – for eksmepel af Malene Dahl Jeppesen – så de får en bedre forståelse af deres kammerats sygdom og den behandling han eller hun går igennem.
- Det giver rigtig god mening, at man bygger bro mellem det almindelige liv, som de fleste børn lever, og så det liv som et kræftsygt barn eller et ungt menneske lever, når de er indlagte på hospitalet. Både for det syge barn, som oplever mindre ensomhed, men også for klassekammeraterne, som får en bedre forståelse af, hvad det syge barn gennemgår, udtaler Malene Dahl Jeppesen i en pressemeddelelse.
Findes på rigshospitalet
Tilbuddet om at blive en del af RESPECT 2.0 kommer til Aalborg fra 1. februar, men er allerede nu fuldt implementeret på Rigshospitalet hvor delresultaterne viser, at projektet har stor betydning for de unge patienters trivsel både på fysiske og psykiske parametre:
- Rehabiliteringsprojektet stiler mod bevarelse af venskaber og øger aktivitetsniveauet. Det er med til at mindske tabet af fysiske funktioner - og ikke mindst støtter det til at bevare og udvikle børnenes faglige niveau i takt med deres klassekammerater. Det bliver meget spændende og berigende at arbejde med, siger Malene Dahl Jeppesen.