NT er verdens bedste til mobilitet
Nordjyllands Trafikselskab er kåret som verdens bedste til mobilitet.
Nordjyllands Trafikselskab fik onsdag aften tildelt førsteprisen for mobilitet ved en kongres i Montreal i Canada.
Trafikselskaber fra hele verden mødes hvert 2. år til verdenskongres i foreningen UITP, der er den internationale sammenslutning af trafikselskaber. I forbindelse med kongressen uddeles flere internationale priser, og onsdag aften blev det offentliggjort, at prisen for ”Bedste strategi i områder med mindre byer og tyndt befolkede områder” i år går til Nordjyllands Trafikselskab. Det er første gang nogensinde, at et dansk trafikselskab løber med førstepladsen.
- For nogle år siden var vi også i finalen, men vandt desværre ikke. Denne gang kunne vi fornemme, at UITP og juryen var meget interesseret i vores strategi. I ugerne op til kongressen i Montreal blev vi spurgt specifikt til vores deltagelse, så vi vidste godt, at der var noget under opsejling, siger NT's direktør Jens Otto Størup.
NT vinder prisen for sin nye mobilitetsplan, der i øjeblikket er i høring hos de 11 nordjyske kommuner og Region Nordjylland, og der er tale om en ganske usædvanlig strategi.
NTs nye mobilitetsstrategi består af fire dele. Dels en styrkelse af hovednettet af bus- og togruter, der binder de større byer i regionen bedre sammen, og dels et nyt flextrafik-produkt kaldet ”Plustur”, som bringer borgerne fra deres adresse i landområderne og ind til hovednettet til en pris, der svarer til den almindelige kollektive bus- og togtakst.
Derudover indeholder strategien en opgradering af udvalgte terminaler og knudepunkter, hvor passagerne skifter mellem forskellige offentlige og private transportformer. Endelig indeholder strategien også en app-baseret nordjysk rejseplanlægger, hvor rejsemuligheder med bus og tog suppleres med flextrafik, taxi og privat samkørsel
- Vi har en lang tradition for ikke bare at forlænge verden med brædder, og vi har et klart ønske om at være foregangsregion for god mobilitet med den kollektive trafik som afgørende faktor. Det indebærer først og fremmest, at vi skal tænke det kollektivt pragmatiske endnu længere ud, og det er netop det, vi får prisen for at gøre, siger Jens Otto Størup.
NT har i dag 100.000 daglige påstigninger, og tre ud af fire nordjyder fra spæd til olding anvender NTs transportsystem mindst en gang om året. I international sammenhæng er NT således et mindre trafikselskab, men det forpligtiger ifølge Jens Otto Størup netop til at gøre tingene anderledes og bedre.
- Som et mindre trafikselskab kan vi være mere agile end de store, og det skal vi være. Vi ved jo, at bus, tog og flextrafik ikke længere er nok, hvis vi skal udbygge mobiliteten for de samme ressourcer. Derfor har vi som en af de første kollektive trafikselskaber i verden indgået et samarbejde med en privat samkørselstjeneste. Det har allerede vist sig at være en stor succes, siger Jens Otto Størup.
Øjnene er også rettet mod Nordjylland af andre årsager. Til august 2017 overtager NT og Region Nordjylland som den første region i Danmark den regionale togtrafik fra DSB. Overtagelsen indebærer al regional togdrift på strækningen fra Skørping til Frederikshavn og sker på forsøgsbasis i en femårig periode.
Flere andre projekter fra NT er også på vej, og Jens Otto Størup lover, at NT ikke vil hvile på laurbærrene efter modtagelsen af prisen.
- Når vi deltager i UITPs verdenskongres får vi mange gode input fra andre lande, regioner og byer, som arbejder med at udvikle og nytænke den kollektive trafik. Med denne pris viser vi, at et trafikselskab i en region med 600.000 indbyggere godt kan vise vejen på internationalt niveau. Det kan vi godt tillade os at være stolte af et øjeblik, inden vi skal videre til de næste udviklingsprojekter, slutter Jens Otto Størup.