Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Norlys laver fejl på fejl: Dorthe blev fejlagtigt sendt til inkasso

TV2 Nord har hørt fra flere, der oplever fejl og forkerte udmeldinger fra Norlys.

Det har kostet utroligt meget tid, bøvl, manglende internet og ikke mindst et inkassovarsel for Dorthe Hougesen at være kunde hos Norlys det seneste halve år - alt sammen på grund af en faktura, de sendte til hende ved en fejl.

Og hun er ikke den eneste. For TV2 Nord har hørt fra flere, der, ligesom Dorthe Hougesen, oplever, at Norlys ved en fejl lukker internettet, opkræver penge ved en fejl eller lover en ting over telefon, men efterfølgende ikke følger op på det. 

Har du et godt tip?

Denne historie er blevet til på baggrund af et tip fra en bruger.

Hvis du har en historie, du synes, vi skal kigge nærmere på, så klik herunder og send en mail til redaktionen.

Et halvt år med Norlys-kaos

Indtil juni i år har Dorthe Hougesen været tilfreds kunde hos Norlys i 12 år. Men lige før sommerferien tilbød de hende hurtigere internet i sommerhuset i Tranum og sendte en teknikker ud. Teknikkerbesøget skulle være gratis, men ved en fejl blev der sendt en faktura Dorthe.

- Jeg ringer til dem, og de bekræfter, at det er fejl, så jeg skal ikke betale den, siger Dorthe Hougesen.

Fejl kan jo ske, og da det hurtigt blev løst, tænkte hun ikke videre over det, lige indtil hun en måned senere modtog en rykker. Igen bekræftede Norlys både mundtligt og skriftligt, at der var tale om en fejl, som nu var rettet.

Dorthe troede igen, at alt var godt, indtil hun en fredag tog på weekendtur i sommerhuset med familien. 

- Det var da mærkeligt, så langsomt internettet kører.

Det viste sig, at Norlys havde lukket for internettet, fordi den fejlagtige faktura ikke var betalt, og da det var weekend, kunne de ikke hjælpe med at få det åbnet igen. 

- Der er jo ingen mobildækning i området, sommerhuset ligger i. Så det betyder, at vi ikke kan bruge mobiltelefonerne, Chromecast til TV'et eller arbejdscomputeren, siger Dorthe Hougesen.

På arbejdet er Dorthe Hougesen kendt som et roligt og tålmodigt menneske, men når det kommer til Norlys, har hun fået nok.

Den følgende mandag lovede en medarbejder ved Norlys, at nettet ville blive åbnet i løbet af et par timer, men medarbejderen kom i stedet til at sende en ny router til Dorthe - med forsendelsesgebyr. 

- Du skal ikke se på sagen, du skal bare ringe til mig, når du har åbnet mit internet igen, sagde jeg til sidst. Der havde jeg fået nok.

Næsten et halvt år var gået, og Dorthe stod med et lukket internet, flere rykkergebyrer og nu også et forsendelsesgebyr og en router, som hun ikke skal bruge.

- Til sidst satte jeg mig til at tude i telefonen, for det er ren afmagt Du kan ikke gøre noget.

100 nye medarbejdere

I sommerhuset i Tranum er nettet nu tilbage, men Dorthe Hougesen tør alligevel ikke tro på, at sagen er slut. 

- Jeg synes godt nok, at med den her behandling vil jeg overveje, om det er det værd at blive, siger Dorthe Hougesen.

Norlys ønsker ikke at stille op til interview, men har sendt en skriftlig kommentar til Dorthes sag til TV2 Nord.

- Vi er kede af det forløb, som kunden beskriver, for det er ikke den kundeservice, vi gerne vil give i Norlys. Desværre har menneskelige fejl hos os betydet, at indholdet af samtalerne ikke er blevet kommunikeret videre i systemet. Det er naturligvis ikke godt nok, og derfor har vi allerede beklaget forløbet over for kunden og givet en kompensation for den gene, kunden har oplevet.

At TV2 Nord har kendskab til lignende sager, forklarer Norlys ved:

- Vi har i en periode haft rigtigt travlt i vores kundeservice, fordi vi har fået ekstraordinært mange kundehenvendelser. Når der er travlt, stiger risikoen for menneskelige fejl desværre. Derfor har vi også gennem de seneste måneder øget vores bemanding med 100 nye medarbejdere i vores kundeservice for at forbedre vores kundeservice.

Miseren fortsætter

Bedst som man troede, at Dorthe Hougesen endelig kunne lægge sagen på hylden, har den nu taget en ny drejning.

Efter TV2 Nord har besøgt Dorthe i sommerhuset, og Norlys har beklaget forløbet, har de nu sendt hende til inkasso på grund af den manglende betaling. Til TV2 Nord skriver de:

- Det er en beklagelig fejl fra vores side, at kunden er sendt til inkasso, og sagen blev trukket tilbage fra inkasso, så snart kunden henvendte sig om dette.

Om Dorthe Hougesen nu kan få julefred fra Norlys, vil tiden vise. 


Svømmehal forvandlet til 'Danmarks smukkeste juleudstilling'

Takket være 400 kilometer ståltråd, sækkevis af mos og mindst 80.000 kubikmeter vand er nedrivningsklar svømmehal i Aars forvandlet til en eventyrlig udstilling. Kom med indenfor i videoen herover.


40 år gammelt centers fremtid hænger i en meget tynd tråd

Forstanderen på Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi er skuffet over, at det ikke lykkedes de lokale folkevalgte at få centret med på finansloven.

Fremtiden for Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi i Sydthy hænger i en tynd tråd.

Centret har de seneste tre år modtaget tre millioner kroner i støtte om året, men er ikke kommet med på den finanslov, som regeringen fredag har præsenteret sammen med SF, Radikale og Enhedslisten.

Dermed er det tvivlsomt, om centret overlever.

- Nu skal bestyrelsen ind over og beslutte, hvad der skal ske, men det vil som minimum betyde en meget, meget kraftig beskæring. Uden tilskud til driften er der ikke grundlag for at have ansatte, og alle 12 er nu sagt op med udgangen af december, siger forstander Jane Kruse.

Jane Kruse er forstander på Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi. Foto: Mogens Lyngsø, TV MIDTVEST

Folkecentret har den seneste tid forsøgt at overtale Folketingets partier til at bevare støtten, og Jane Kruse udtrykker stor skuffelse over, at det ikke er lykkedes de lokale folkevalgte at sikre den fortsatte drift.

- Det vil få store konsekvenser for de mange små og mellemstore virksomheder, som vi hjælper med at udvikle produkter og teste energiløsninger. Vi er også i kontakt med og hjælper mange borgere, og så det rammer det også de udenlandske ingeniørstuderende, der kommer hos os, siger Jane Kruse.

Håber, der kan findes en løsning

Folkecentret blev grundlagt i 1983 med et mål om at sætte grønne energiformer på dagsordenen. I begyndelsen handlede det meget om at udvikling af vindenergi, men siden har centret også beskæftiget sig med elbiler, biogas og solceller.

- Nu skal vi samles på mandag og se, hvordan vi kan afslutte de projekter, som vi har ansvaret for, på den bedst mulige måde.

Er der ingen muligheder for, at I kan fortsætte?

- Jeg håber meget, at der kan findes en løsning. Vi vil prøve at tage kontakt til SF og Radikale Venstre for at høre om mulighederne. Jeg kan forstå, at der skal afsættes store summer til grøn forskning, og måske kan vi komme i betragtning der, siger Jane Kruse.


Nordjysk virksomhed i front: Får første certifikat i Europa

Lige nu er Grøn Brint den eneste virksomhed, der har fået uddelt bæredygtigheds-certifikatet. Men andre er på vej.

Jens Peter Lunden har altid været foregangsmand i sit erhverv. I 1989 købte han sit første landbrug, og siden har han gjort mange tiltag for miljø og bæredygtighed.

Han er også hovedmanden bag Gårestrup EnergiØ, hvor der både ligger grisestald, biogasanlæg og vindmøllepark. Jens Peter Lundens virksomhed Grøn Brint, som også har Norwegian Hydrogen i ryggen, er også en del af energiparken.

Og det er den virksomhed der i onsdags fik den første bæredygtighedscertificering af sin slags i Europa - og muligvis i hele verden.

- Det er noget, vi har arbejdet på længe, og vi er rigtig glade for at få den, så vi kan komme i gang med at producere nogle produkter til det marked, vi er på vej ind i, siger Jens Peter Lunden.

Se indslaget her:

Adgang til tysk marked

Certificeringen er givet til Grøn Brint i forbindelse med deres arbejde med et bæredygtigt brændstof. I 2023 blev der sammen med Norwegian Hydrogen investeret i brintproduktion, som gennem biogasproduktionen i sidste ende er med til at indfange CO2 og lave metan, hvor energien er bundet i et grønt brændstof.

Og certificeringen har været nødvendig, for ellers kan brændstoffet ikke afsættes.

- Det giver adgang til de markeder, hvor man kan sælge, og certificeringen er den godkendelse, der siger, at vi har en grøn værdi at sælge, siger Jens Peter Lunden.

Lige nu er Grøn Brint den eneste europæiske virksomhed, der har certificeringen. Men forventningen er, at andre virksomheder er lige på trapperne med også at få en. Og så er næste skridt at komme ud over rampen fra Gårestrup.

- Vores eksportland er Tyskland, og de regner med at kunne tage imod fra 1. januar, og så er vi klar til business, siger Jens Peter Lunden.

Økonomi- og kvalitetschef Rasmus Hedegaard Bang viser certifikatet frem.

'Du' så lort': Skoleelever viser hadbeskeder frem

6.A med en række beskeder fra de sociale medier.

Skoleelever lærer at passe på sig selv på de sociale medier.

'Fuck I er klamme' og 'luder' er bare nogle af de udtryk, som børn og unge kan støde på på de sociale medier.

Derfor har Vesthimmerlands Kommune i denne uge sat fokus på børn, unge og sociale medier med kampagnen '#værtjekketpånettet'.

- Vi forsøger at lære børn og deres forældre, hvordan man begår sig bedst på de sociale medier, forklarer SSP-ungeteammedarbejder Tina Frost Petersen, mens hun er i gang med at styre en konkurrence for elever på Gedsted Skole.

SSP-ungeteamet er på besøg med deres kampagnemateriale, der skal få eleverne til at sætte ord på de oplevelser, de har på nettet. Mange unge bruger de sociale medier hver eneste dag, og for mange er det den vigtigste sociale kommunikation.

Tina Frost Petersen mener, at udelukkelse af fællesskaber er det hyppigste problem blandt unge.

- Det, vi oftest oplever som et problem, er udelukkelse. Altså at en ung holdes udenfor et fællesskab på de sociale medier. De er jo online 24-7, så de opdager meget let, hvis der foregår noget i en gruppe, og de ikke får lov til at deltage, forklarer Tina Frost Petersen.

Se indslaget her:

Kender til hadbeskeder

Den problematik kender eleverne fra 6.A på Aars Skole godt. De deltager i #værtjekketpånettets videokonkurrence, og mens de filmer en video om hadbeskeder, har de alligevel tid til at fortælle om deres egne oplevelser:

- Det er for eksempel, hvis der er nogen, som holdes uden for en Snapchat-gruppe, forklarer Andreas Stiller Jonasen, der er elev i 6. klasse, og han bakkes op af klassekammeraten Dicte Klitgaard Nielsen:

- Hvis man nu spiller et onlinespil med nogle andre, som man ikke kender, og de så pludseligt begynder at skrive grimme ting til en, 'du' så lort' og den slags. Det tror jeg alle i klassen har oplevet, forklarer hun.

SSP-ungeteamet på besøg på Gedsted skole

Begge elever fortæller, at det har været rart at have undervisning med fokus på onlinetilstedeværelse - også selvom Dictes forældre ikke har ladet hende oprette sociale profiler endnu.

- Her kunne jeg jo godt sige, at de var nogle dumme forældre, men jeg ved godt, at de gør det for at passe på mig, siger hun.


Lukning af fabrik løser udfordring hos konkurrent

Foto: Outline Vinduer

Fire medarbejdere er indtil videre skiftet fra den ene dørproducent i området til den anden.

I slutningen af august blev det meldt ud, at den dørproducent Jeld-Wen til nytår lukker sin fabrik i Løgstør efter 43 år. Det drager vindues- og dørfirmaet Outline Vinduer i Farsø nu nytte af.

De har nemlig indtil videre overtaget fire af de cirka 150 medarbejdere hos Jeld-Wen, som står til at miste deres job som følge af fabrikslukningen. Det fortæller Outline Vinduer i en pressemeddelelse.

- Jeld-Wen har været meget proaktive i forhold til at hjælpe folk videre, og det er virkelig glædeligt at se, når virksomheder gør en indsats som denne for at afhjælpe en ellers trist situation med produktionslukning. Vi har via deres jobmatch også været i kontakt med mange flere potentielle nye medarbejdere, som vi godt kunne være klar til at ansætte, så snart højsæsonen begynder igen, siger fabrikschef i Outline Vinduer, Michael Hejlesen.

Svære at finde

Gitte Jensen fra Vilsted er en af de medarbejdere, der er skiftet til den konkurrerende vindues- og dørproducent. Hun var i lære som maskinsnedker hos Jeld-Wen og får nu mulighed for at fortsætte sin uddannelse hos Outline Vinduer.

- Det var selvfølgelig en rigtig ærgerlig nyhed, da vi fik at vide, at vi ikke længere kunne arbejde ved Jeld-Wen, som ellers har været en god arbejds- og læreplads. Men virksomheden gør heldigvis meget for at få folk i job, og jeg er selv utrolig glad for at være kommet så hurtigt videre, siger hun og fortsætter:

- Jeg bor med min mand og tre børn, og derfor havde jeg heller ikke råd til at være arbejdsløs - og jeg nåede da også at overveje, om jeg kunne risikere at skulle droppe ud af uddannelsen. Heldigvis har Outline været meget fleksible i forhold til at finde en god løsning, siger Gitte Jensen.

Outline Vinduers fabrikschef glæder sig - trods de ærgerlige omstændigheder - over, at han har fået to maskinsnedkerlærlinge mere i produktionen.

- Vi oplever til tider, at vi skal kæmpe en del for at få maskinsnedkere og maskinsnedkerlærlinge, og det er vigtige kompetencer for os at have i huset. Derfor glæder vi os også meget over, at vi nu - udover de to lærlinge, vi allerede har - kan tilføje to mere til produktionen. De er allerede kommet rigtig godt fra start, siger Michael Hejlesen.