Nordjysk enighed om den 3. Limfjordsforbindelse
Der er nu fundet fælles nordjysk fodslag om den 3. Limfjordsforbindelse. De 11 nordjyske kommuner og Region Nordjylland har i dag bakket op om en statsligt finansieret vestlig linjeføring.
I Nordjylland har det i mange år været debatteret intenst om en 3. Limfjordsforbindelse skulle være en paralleltunnel ved den nuværende Limfjordstunnel eller en vestlig linjeføring over Egholm eller via Lindholm. Indtil i dag havde debatten ikke givet nogen afklaring, men de mange drøftelser af visioner og strategier i forbindelse med den regionale udviklingsplan viste sig at fungere som løftestang for en fælles udmelding.
Enigheden blev konfirmeret på dagens møde mellem de 11 nordjyske borgmestre og Regionsrådets formand. Dermed er det et samlet Nordjylland, der den 19. maj tager imod transportminister Carina Christensen i Aalborg.
Både Regionsrådets formand Ulla Astman og formanden for kommunekontaktrådet borgmester Egon Pleidrup har svært ved at skjule deres begejstring over den nordjyske enighed.
- Vores veldokumenterede behov for en 3. Limfjordsforbindelse er af skiftende ministerier den ene gang efter den anden blevet fejet af bordet med den begrundelse, at vi ikke kunne blive enige i Nordjylland. Nu er vi enige, og nu skal Staten vedkende sig sit ansvar for en løsning af problemerne med fjordkrydsningen ved Aalborg, siger Egon Pleidrup.
- Det er perfekt timing, siger Ulla Astman. - Når transportministeren besøger Aalborg den 19. maj taler vi med én nordjysk stemme. Vi vil stærkt opfordre hende til straks at genoptage det planlægningsarbejde, der blev afbrudt på grund af kommunalreformen. Det er en beslutning, hun selv kan træffe. Desuden vil vi lægge stærkt pres på ministeren for at få den 3. Limfjordsforbindelse med i den statslige trafikinvesteringsplan, som ministeren fremlægger til efteråret. Det vil være udtryk for rettidig omhu fra ministerens og regeringens side, tilføjer Ulla Astman.
Fra beslutning om etablering af den 3. Limfjordsforbindelse er truffet, og til den første bil kan benytte forbindelsen, vil der gå mindst 10 år. Ifølge prognoserne vil der være virkeligt alvorlige kapacitetsproblemer i trafikken i 2017-2020 med de nuværende forbindelser.