Spritnye tal: Nordjyderne handler mest på kontroversiel hjemmeside
Foto: TV2 Grafik
I gennemsnit foretog 3,9 procent af de danske onlineforbrugere deres seneste køb på Temu ifølge Dansk Industris status for onlinesalget i tredje kvartal
Region Nordjylland er den landsdel, der shopper allermest på den kinesiske handelsplatform.
Det er de ældste forbrugere herhjemme, der bruger den kinesiske shoppingplatform Temu allermest.
Det viser en ny analyse af danskernes onlinekøb fra Dansk Industri.
Af tallene kan man se, at det er aldersgruppen med forbrugere over 55 år, der foretager flest køb på Temu.
Onlineshoppen er generelt blevet en populær handelsplatform herhjemme og indtager lige nu andenpladsen over de mest benyttede webshops i Danmark – kun overgået af tøjplatformen Zalando.
Der er dog væsentlig forskel på, hvor meget de forskellige aldersgrupper bruger shoppingsiden, fortæller Mie Bilberg, der er seniorkonsulent i e-commerce hos Dansk Industri.
- Det er helt tydeligt at se forskellen på generationerne, når det kommer til Temu, fortæller hun.
De yngste er mere kritiske
I gennemsnit foretog 3,9 procent af de danske onlineforbrugere deres seneste køb på Temu ifølge Dansk Industris status for onlinesalget i tredje kvartal.
Sammenligner man den ældste gruppe forbrugere på over 55 år med de yngste, der er mellem 18 og 30 år, er der dog stor forskel på, hvor meget de har handlet på siden. De ældste handler mest på Temu, mens de yngste tager sidstepladsen.
- På Temu køber man ofte ting til boligen, køkkenudstyr, hobbyartikler og haveprodukter, hvor unge i højere grad køber tøj, som de finder på andre platforme, fortæller hun.
En anden årsag kan ifølge Mie Bilberg være, at de unge forbrugere ofte er mere kritiske over for de webshops, de handler på.
Det skal særligt ses i lyset af, at Forbrugerrådet Tænk flere gange har advaret mod farlige produkter fra Temu.
- De unge forbrugere ved i højere grad, at de skal være kritiske, når de handler på webshops, fordi de som udgangspunkt er oplært i at begå sig online, siger seniorkonsulenten.
Jeg kan slet ikke forstå alt det, der bliver skrevet om Temu
Elisabeth Pertos, folkepensionist
- Jeg tænkte bare 'wow'
73-årige Elisabeth Pertos fra Lystrup er en af dem, der flittigt handler på Temu. Faktisk bliver det gerne til flere køb om måneden, fortæller hun TV 2.
Indkøbene dækker over alt fra kunstige blomster og køkkenudstyr til sengetøj, make-up og sko.
- Jeg faldt første gang over Temu, da jeg så en reklame på min telefon. Da jeg så kom i gang med at kigge på app'en, tænkte jeg bare 'wow', lyder det fra Elisabeth Pertos.
Hun fortæller, at det særligt er prisen, der gør det attraktivt for hende at handle på shoppingplatformen. Desuden mener hun, at varerne er "helt fantastiske".
- Jeg kan få en masse ting, jeg som folkepensionist ellers ikke ville have haft råd til. Det giver mig en kæmpe glæde, siger hun.
Forbrugerrådet Tænk har jo advaret mod at købe produkter derfra. Lytter du ikke til det?
- Jeg kan slet ikke forstå alt det, der bliver skrevet om Temu. Jeg læser altid, hvad varerne indeholder, og har kun købt ting i god kvalitet og aldrig sendt noget retur, siger hun.
Elisabeth Pertos tilføjer, at der også er mange af hendes jævnaldrende naboer og bekendte, som er glade for at gøre deres indkøb på Temu.
Det samme gør sig gældende for de unge hjemmesygeplejersker, der dagligt kommer i hendes hjem, siger hun.
En region stikker ud
Ifølge Mie Bilberg er det ikke kun i Danmark, at de ældste forbrugere handler mest på Temu.
- Det er et billede, der også tegner sig på markederne i andre lande, fortæller hun.
Herhjemme har forbrugerne over 55 år siddet på førstepladsen som Temu-forbrugere i Dansk Industris analyser de seneste seks måneder.
Også Retail Institute Scandinavia har lavet en analyse på baggrund af danskernes adfærd på Temu. Her ligger seniorerne dog ikke i front på samme måde. Om end, at de 60-69-årige indtager førstepladsen sammen med de 30-39-årige.
- Men det er ikke nok til at sige at sige, at der er en markant forskel, siger Dorte Wimmer, forbrugerekspert ved Retail Institute Scandinavia, som derfor ikke mener, at man kan give en dybere forklaring på, hvorfor det forholder sig sådan.
Både Dansk Industri og Retail Institute Scandinavia har kigget på, hvordan antallet af Temu-køb fordeler sig ud på landsdele. Og her er begge analyser enige om, at det er onlineforbrugerne i Region Nordjylland, der er allermest begejstrede for Temu.