Materielproblemer har længe været en udfordring for GoCollective. Men nu får selskabet hjælp fra en uventet kant.
Midtjyske Jernbaner lejer, foreløbig, tre togsæt ud til GoCollective på Thybanen, når der fra 1. marts skal laves sporarbejde på strækningen mellem Holstebro og Skjern.
- Vi har arbejdet i nogle måneder på en løsning, hvor vi stiller tre af vores Desiro-tog til rådighed for GoCollective. Aftalen omfatter også de lokomotivførere, som skal køre togene, fortæller driftschef Steven Diemar fra Midtjyske Jernbaner.
Ifølge driftschefen har Midtjyske Jernbaner i forvejen et godt samarbejde med GoCollective, og det er blandt andet den relation, der har dannet grundlag for aftalen.
- Vi må jo konstatere, at GoCollective er udfordret på materiel-siden. I den situation er det ikke uvæsentlig, at vi kan stille med tre togsæt, der kan løse opgaven med at køre mellem Struer og Thisted, fortsætter Steven Diemar.
Teknisk og sikkerhedsmæssigt er der ingen problemer i, at lade Midtjyske Jernbaners tog køre på strækningen. Dog har der været praktiske udfordringer, som nu er blevet løst.
- Blandt andet er vores lokomotivførere blevet uddannet til at køre på strækningen, som er anderledes end det de er vant til, siger Steven Diemar videre.
Sporarbejdet mellem Holstebro og Skjern forventes at være færdigt omkring 15. juli. Til den tid har Midtjyske Jernbaner fået batteritog, som skal afløse de dieseldrevne Desiro-tog.
- Vi vil dog ikke skille os af med Desiro-togene før vi er sikre på, at batteritogene kører som de skal, slutter driftschefen.
En del af den økonomiske aftale er, at salget af Midtjyske Jernbaners dieseltog skal finansiere driften af de nye batteritog. Og ifølge TV MIDTVESTS oplysninger står flere selskaber på spring for at købe togene, når de sættes til salg.