Minister laver ekstra kontrol med fiskefartøjer i Limfjorden efter mistanke om snyd med motorkraft
Foto: TV2 Nord
(Arkivfoto).
Fiskeristyrelsen vil det næste halve år gennemgå alle muslinge-, trawl- og østersfartøjer i Limfjorden både administrativt og fysisk.
Både lokale borgere og interesseorganisationer har flere gange fortalt, at der bliver snydt med for store motorer på fiskefartøjerne i Limfjorden.
Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Derfor igangsætter fiskeriminister Rasmus Prehn (S) nu en ekstraordinær kontrolindsats.
Det er helt uacceptabelt, hvis der foregår systematisk snyd med fiskefartøjernes motorkraft.
Rasmus Prehn, fiskeriminister, Socialdemokratiet
- Det er helt uacceptabelt, hvis der foregår systematisk snyd med fiskefartøjernes motorkraft. Derfor øger vi nu kontrollen i Limfjorden, for vi vil ikke tolerere overtrædelse af reglerne, siger Rasmus Prehn (S) i pressemeddelelsen og fortsætter:
- Samtidig har vi nedsat en arbejdsgruppe, som skal se på, hvordan vi kan gentænke vores kontrolindsats. Jeg går også meget gerne i dialog med fiskerne om konkrete forslag til løsninger, siger han.
Administrativ og fysisk inspektion af fartøjerne
Fiskeristyrelsen vil det næste halve år gennemgå alle muslinge-, trawl- og østersfartøjer i Limfjorden både administrativt og fysisk. Såfremt der er mistanke om snyd, vil de foretage en fysisk måling af motoren.
Indsatsen sker blandt også for at sikre havmiljøet, der ellers kan risikere at blive skadet, hvis der bliver brugt større motorkraft og dermed tungere redskaber til at fiske med, end det er tilladt.
Når vi fisker, er det vigtigt, at det foregår skånsomt og bæredygtigt, så vi også på langt sigt har et sundt havmiljø. Det er også i fiskernes interesse, da de jo er afhængige af, at der også i fremtiden er fisk og skaldyr at fange.
Rasmus Prehn, fiskeriminister, Socialdemokratiet
- Når vi fisker, er det vigtigt, at det foregår skånsomt og bæredygtigt, så vi også på langt sigt har et sundt havmiljø. Det er også i fiskernes interesse, da de jo er afhængige af, at der også i fremtiden er fisk og skaldyr at fange, siger Rasmus Prehn (S).
Den nye ekstraordinære indsats skal supplere en allerede eksisterende kontrol.
Kravene til fiskefartøjernes motorkraft er reguleret både nationalt og af EU. I flere områder som eksempelvis Limfjorden gælder der særlige begrænsninger.