Mærsk med nye tiltag efter containertab i Jammerbugten: Miljøorganisation håber, at der tages ved lære
Foto: Peter Zanchetta
I slutningen af 2023 tabte Mærsk 46 containere i Jammerbugten, hvilket nu har fået dem til indføre nye tiltag.
Der var fyldt med sko, plastik og kanyler på strandene langs Jammerbugten, efter rederiet A.P. Møller-Mærsk 22. december sidste år tabte 46 containere i vandet under en storm.
Nu har virksomheden lanceret nye tiltag mod tab af containere på åbent hav.
- Det er selvfølgelig forfærdeligt, men det er ikke første gang, det sker. Der kan opstå ustabilitet i et skib, så der er nogle containere, der falder i vandet. Det er et problem, og vi har faktisk lavet om på nogle af de sikkerhedsregler, vi har, for at forhindre, at det sker i fremtiden, sagde topchef hos Mærsk Vincent Clerc til Avisen Danmark på et pressemøde.
Tiltagene handler om alt fra forbedrede og mere moderne systemer inden for lastsikring til bedre partnerskaber med vejrtjenester, så skibene kan nå at sejle udenom dårligt vejr.
Miljøorganisation håber på, at der bliver taget ved lære
Hos den danske miljøorganisation Plastic Change rejser der sig stadig en del spørgsmål, efter Mærsks ellers nye tiltag.
- Det er positivt, at man gør mere for at forebygge, at det her sker igen, men vi har stadig nogle spørgsmål åbne, lyder det fra Henrik Beha Pedersen, der er stifter og miljøbiolog hos Plastic Change.
- Hvordan kan man for eksempel spore containerne bedre, end det viste sig, at man kunne her?
Fem af containerne er drevet i land, mens 21 er lokaliseret på havbunden, mens de sidste 20 containere stadig ikke er fundet.
De resterende containere skal bjærges
Mærsk understreger til Avisen Danmark, at de lokaliserede containere, der er fundet på havbunden, alle er smadret i små stykker, og det gør også opgaven om at finde de resterende sværere.
Men Plastic Change ser gerne, at alle containerne bliver bjærget.
- De her containere indeholder en lang række miljøfarlige stoffer. Udover plastik er det alle de kemikalier, der er i plastikken, alt den elektronik, der er derude, der er maling og en lang række forbrugerprodukter, der er blevet tabt, siger Henrik Beha Pedersen om, hvorfor de presser til Mærsk om at få containerne bjærget.
Derudover rejser der sig også et spørgsmål hos miljøbiologen om, hvorfor Mærsk tænker, at halvdelen af containerne ligger i mindre stykker.
- Vi er i dialog med Mærsk for at få det dokumenteret. Vi mangler forståelse for det, siger Henrik Beha Pedersen.
Han håber på, at Mærsk, kommunerne og de danske myndigheder bliver belært af hele situationen, så en eventuel lignende hændelse ikke ender i samme kaos igen.