Kommuner kritiserer Nordjyllands Trafikselskab: - Vi står udenfor indflydelse
Peter Laigaard er udvalgsformand for Kultur- og Fritidsudvalget i Frederikshavn Kommune. Han er skeptisk overfor NT's måde at træffe beslutninger på.
Skal du med bus fra Nordjyllands Trafikselskab i Aalborg, er du oftest sikret afgang indenfor ganske kort tid.
For busplanerne bugner med afgangstider i Aalborg, men sådan er det langt fra i Frederikshavn. Og det har fået udvalgsformanden til at råbe op.
- Alle sidder med ved bordet for at varetage deres egen kommunes interesser, og det synes jeg faktisk også, at Frederikshavn Kommune fortjener, siger Peter Laigaard, der er udvalgsformand for Kultur- og Fritidsudvalget i Frederikshavn Kommune, Konservative.
Efterladt på perronen
Peter Laigaard føler sig derfor efterladt på perronen af bestyrelsen i Nordjyllands Trafikselskab. Her er syv af de 11 nordjyske kommuner repræsenteret, men altså ikke Frederikshavn, der dog alligevel skal dække en del af selskabets omkostninger.
- Det er jo ikke sådan, at vi betaler forskelligt for vores ydelser i NT. Men vi har måske forskellige behov for vores ydelser, og det var måske der, det var rart at have en vis indflydelse på, at de ydelser, vi netop har brug for i Frederikshavn Kommune, har en fair prissætning, siger han.
Herunder kan du se indslag om historien:
Det er ikke kun Frederikshavn Kommune, der bliver holdt udenfor beslutningernes bord i Nordjyllands Trafikselskab. Det samme gør sig gældende for Hjørring Kommune, der heller ikke har stemmeret, når der skal træffes beslutninger.
- Vi står foran nogle massive økonomiske udfordringer, og så ikke har vi ikke en stemme inde i den bestyrelse, det gør da ondt, siger Carsten Andersen, der er repræsentantsmedlem i Nordjyllands Trafikselskab i Hjørring Kommune.
Lukning af ruter
I Frederikshavn Kommune begynder panikken så småt at brede sig. For næste år kan Frederikshavn Kommune ende med en ekstra regning på næsten 10 millioner kroner. Det sker blandt andet fordi trafikselskabet tidligere valgte at investere i grøn omstilling, og det kan komme til at ramme borgerne i Frederikshavn Kommune hårdt.
- Vi kommer til at lukke ruter, og vi kommer til at hæve taksterne på forskellige ting – eller måske en kombination af begge dele, fortæller Peter Laigaard.
Men Nordjyllands Trafikselskab er uenig med de to kommuner. Ifølge Søren Kusk, der er bestyrelsesformand i Nordjyllands Trafikselskab, så har de nordjyske borgmestre selv udpeget bestyrelsen i NT. Derfor ser han Peter Laigaards kritik som værende uberettiget.
- Borgmesteren i Frederikshavn var med til at udvælge de mennesker, der skulle i bestyrelsen, siger han og fortsætter:
- Der kunne de jo have sagt 'okay, hvis vi vil have en med fra Frederikshavn eller Hjørring, som er et af de store områder oppe nordpå, så kunne vi have valgt det'.
Spareplan
Bestyrelsesformanden erkender dog, at trafikselskabets økonomi er stram, og at det derfor bliver nødvendigt for kommunerne at spare på rute- og køreplaner.
Samtidig gør han klart, at det er Frederikshavn Kommune, der bestemmer serviceniveauet, og hvor mange penge, de vil bruge på busserne.
Det ændrer dog ikke på, at der skal spares i Frederikshavn. Peter Laigaard er allerede i gang med at kigge på, hvordan busplanerne i Danmarks nordligste kommune kan gå op.
- Vores administration arbejder på det. Jeg har sagt til dem, at vi må aflyse sommerferien for at finde besparelsesforslag, siger han.
Frederikshavn Kommune regner med at fremlægge en plan i august.