Ikke som da far var dreng: - Det er potentielt den største presbold, der nogensinde har været mod vores uddannelsessystem
Foto: Thomas Trutschel/AP/Ritzau Scanpix
Ny teknologi udfordrer skolesystemet, mener GL-formand.
Chatbotten ChatGPT har været et stort samtaleemne mange steder, siden den blev lanceret sidste år.
Og den kan bruges til et væld af ting. Den gør sig blandt andet som virtuel terapeut, sex-penneven og ikke mindst: Administrerende direktør for en virksomhed.
Desuden bruges den også af gymnasieelever til at skyde genvej gennem opgaveskrivningen. Det viser en undersøgelse lavet af fagbladet Gymnasieskolen.
I undersøgelsen svarer hver sjette gymnasieelev, at de har brugt chatbotten til at formulere tekster, som de efterfølgende har kopieret ind i skriftlige afleveringer.
Den udvikling vækker bekymring.
- Det er potentielt den største presbold, der nogensinde har været mod vores uddannelsessystem, fordi man tror, at chatbotten kan erstatte den læringsproces, som vi mennesker skal foretage, og som vi har opbygget et helt skolesystem omkring, siger Tomas Kepler, formand for Gymnasiernes Lærerforening (GL) og fortsætter:
- Hele den personlige udviklingsproces, der ligger i at gå i skole, kan ikke bare udliciteres til en computer, der så gør det trælse og bøvlede arbejde, siger han.
DF har simpel løsning
GL-formanden kan ikke få øje på gevinsterne ved chatbotten og frygter, at det er en vej mod umyndiggørelse.
- Det er at slavegøre sig selv til en teknologisk løsning, som skal gøre noget at tankearbejdet for dig, siger han.
HVAD ER CHATGPT?
En ny og avanceret kunstig intelligens, der sammensætter informationen i komplekse og nuancerede svar på de spørgsmål, du stiller den.
En ChatGPT kan f.eks. skrive portrætter, analyser, juridiske dokumenter og svare på alverdens forskellige spørgsmål.
Du kan også føre en samtale med robotten, så den er mere ’menneskelig’ end en almindelig søgemaskine som f.eks. Google.
Du kan endda bede den skrive i en bestemt tone fx sarkastisk, humoristisk eller akademisk.
Spørger man ChatGPT selv, hvem den er, får man følgende svar: "Min opgave er at hjælpe folk med at besvare spørgsmål og løse problemer ved at generere meningsfuld og relevant tekst baseret på de inputs, jeg modtager. Jeg er ikke en fysisk enhed, men et computerprogram, der er designet til at simulere menneskelig samtale."
Robotten kan ikke svare på aktuelle temaer, da dens datasæt kun går frem til 2021. Den kan altså ikke forklare krigen mellem Rusland og Ukraine eller fortælle dig om vejret i dag.
ChatGPT er udviklet af virksomheden OpenAI.
Kilde: Komputer.dk
Dansk Folkeparti vil løse problemstillingen ved at slukke for internettet under eksamen. Det fremgår af et udspil fra partiet.
Det er dog ikke den rigtige vej at gå, hvis man spørger Johannes Bjerva, lektor ved institut for datalogi på Aalborg Universitet
- Jeg mener, at man skal ændre den måde, man evaluerer elever på, så man kan se, hvad de kan med ChatGPT som værktøj, siger Johannes Bjerva til TV 2.
Ikke parat til at hejse det hvide flag
DF's løsning ser Tomas Kepler ikke som værende realistisk. I hvert fald ikke til sommer, eftersom flere eksamensopgaver allerede er bundet op på internetadgang, og fordi det ville være for sent at omskole eleverne til en ny eksamensform.
På længere sigt kan han dog godt forestille sig et scenarie, hvor man i højere grad ser eksamensformer uden brug af internet.
- Vi kan ikke bare hejse det hvide flag og lade teknologien diktere, hvilken retning vi går i. Jeg siger ikke, at vi skal tilbage til stentavler. Digitalisering er en del af vores samfund, og det skal vi forholde os til. Men vi skal styre teknologien og ikke omvendt. Det må være fundamentet for den almene dannelse, siger Tomas Kepler.