Hjælp fra uventet kant: Forening støtter vognmændene
Foto: TV2 Nord
Når 15.000 lastbilchauffører forventes at blokere vejnettet mandag, får de støtte fra et andet erhverv.
Nu har de nordjyske fiskere kastet sig i brechen for vognmændene.
Fiskerne i Hirtshals og muligvis også Frederikshavn og Helsingør støtter op omkring protesten mod den vejskat, som transportbranchen pålægges fra 2025.
Det skriver Fiskeriforeningen på sin hjemmeside.
Fiskerne er organiseret i Facebook-gruppen 'Opråb Fisker', der har 586 medlemmer. Indtil videre har 42 fiskerifartøjer tilmeldt sig aktionen.
- Vi ved godt, at en eventuel vejskat for vognmænd kommer til at påvirke fiskerne. Fisk skal transporteres, og det bliver dyrere for os, når vognmænd bliver pålagt afgift. Vi bor alle i udkantsdanmark – og der er langt at køre, når vognmænd skal afhente og aflevere fisk, siger formand for Fiskeriforeningen, Svend-Erik Andersen.
Ingen mandagsfisk
Hvis fiskerne eksempelvis lander fisk mandag, vil det være katastrofalt, fordi de ikke kan blive solgt, lyder det fra formanden.
Derfor har foreningen rådet medlemmer til slet ikke at lande fisk mandag 15. maj.
- Meget fiskeri vil derfor gå i stå afhængigt af, hvor mange dage vognmændene påtænker at strejke. Og derfor er der flere, der ikke vil lande fisk op til. Det er især dem, der lander det, der normalvis kommer på auktion, der ikke vil fiske – altså dem, der lander almindelige fiskearter som torsk, rødspætter og sej. Altså rigtige fiskehandlerfisk.
Forslag til lov om vejafgift
Lovforslaget udmønter Aftale om indførelse af en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler af 24. juni 2022, der er en opfølgning på aftale om Grøn omstilling af vejtransporten af 4. december 2020, der er indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten. Lovforslaget vedrører indførelse af en ny vejafgift, der fastsættes efter, hvor meget CO2 en lastbil udleder, og hvor langt den kører.
Aftalepartierne prioriterer at sikre flere grønne lastbiler på de danske veje, der udleder mindre CO2 til gavn for klima og miljø. Det betyder, at vejafgiften omlægges, så det i højere grad er forureneren, der betaler.
Aftale om indførelse af en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler skønnes at reducere udledningen af CO2 med ca. 0,3 mio. ton i 2025 og cirka 0,4 mio. ton i 2030, hvor vejafgiften bidrager med ca. 0,2 mio. ton i 2025 og ca. 0,3 mio. ton i 2030.
Lovforslaget har til formål at indføre en ny vejafgiftsordning for lastbiler til godstransport, som er kilometerbaseret og CO2-differentieret efter lastbilernes udledning. Den kilometerbaserede vejafgift, som foreslås indført, vil gælde for lastbiler over 12 tons for kørsel på statsvejnettet og øvrige veje, der er oplagte i forhold til sivetrafik, samt offentlige veje i miljøzoner (ca. 7.300 km). Det foreslås desuden, at vejafgiften forhøjes ved kørsel i miljøzoner.
Lastbiler med en tilladt totalvægt mellem 3,5 og 12 ton til godstransport skal ifølge aftalen først omfattes af vejafgiftsordningen fra 1. januar 2027, og fra 1. januar 2028 skal hele vejnettet være omfattet.
Det foreslås, at Danmark udtræder af det nuværende Eurovignetsamarbejde, som er et samarbejde mellem Danmark, Luxembourg, Nederlandene og Sverige om en fælles ordning for en periodebaseret vejbenyttelsesafgift. Lovforslaget skal sikre Folketingets samtykke til, at regeringen meddeler de øvrige aftaleparter i samarbejdet, at Danmark opsiger aftalen og indleder processen om udtrædelse af samarbejdet.
Lovforslaget skønnes at indebære et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 1.500 mio. kr. i 2025 og 1.425 mio. kr. i 2026.
Det foreslås, at loven træder i kraft primo 2023, idet vejafgiftsordningen først får virkning fra 1. januar 2025. Lovforslaget fremsættes med henblik på vedtagelse i primo 2023 for at imødekomme de implementeringsmæssige hensyn, der er forbundet med overgangen til en ny vejafgiftsordning. Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer."
Men der er også en anden hensigt med fiskernes aktion. For de bliver pålagt en CO2-afgift fra 2025, og den er de utilfredse med.
- Det vil vi også gøre opmærksom på. Her skal vi, ligesom andre brancher, betale en CO2-skat – det er ikke en kilometerafgift, som vognmændene, men det er en afgift, der bliver pålagt et produktionserhverv. Og det er der mange frustrationer over – især efter de høje energipriser det seneste lange stykke tid. Og derfor kan det også klemmes ind under det her, siger Svend-Erik Andersen.
En af fiskernes bekymringer er, at den vejskat, som vognmændene pålægges sendes videre til kunderne - herunder fiskerne.