Fiskere udleder svimlende mængder CO2 på at tanke i Sverige
Afgiften, der skal nedbringe CO2-udledning, ender med at skabe mere CO2-forurening, mener brændstofvirksomhed.
Det er ikke uden omkostninger for miljøet, når de danske fiskere begynder at tanke deres kuttere i Sverige for at omgå den omdiskuterede CO2-afgift.
Hvis én enkelt fiskeskipper fra Hanstholm skal sejle til Göteborg for at tanke for derefter at sejle ud at fiske og igen ind til land, ender det med at have en ekstraordinær CO2-udledning på cirka 10 ton. På et år bliver det til 400 ton CO2. Det viser en udregning, som virksomheden Malik Energy i Aalborg har lavet.
Det svarer til 400 elbiler, der kører rundt i et år. For at indfange den CO2, vil det kræve at 20.000 træer vokser i et år.
Malik Energy, der har lavet udregningen, lever af at sørge for brændstof til fiskerierhvervet.
Laver I så ikke denne beregning, fordi I mister penge på den nye CO2-afgift?
- Nej, for vi hjælper dem også med brændstof i Göteborg. Vi har simpelthen lavet udregningen, fordi vi mener, det er så urimeligt, det der foregår. Man skævvrider konkurrencen for de danske fiskere, som i forvejen har det hårdt, siger Steen Møller, der er administrerende direktør i Malik.
- Det er alt for let at kritisere nu
Direktøren forstår ikke, hvordan den nye CO2-afgift kan være et grønt tiltag, når det ender med at fiskerne tager til udlandet og tanker. Han fortæller, at han bare siden i mandags har fået forespørgsler fra seks fiskere, der skulle tanke i udlandet. Fem har tanket i Sverige og en har tanket i Holland.
- Det er også et problem, at det ender med at koste arbejdspladser i Danmark. Også for følgeerhvervene, siger direktøren for Malik Energy.
Det er det lokale folketingsmedlem for Danmarksdemokraterne, Kristian Bøgsted, helt enig i. Partiet står uden for aftalen, og ifølge folketingsmedlemmet har han forsøgt at råbe ministeren op i sagen.
- Det er håbløst, at vi i Danmark går enegang og indfører sådan en afgift. Vi tvinger dem jo til at tanke i udlandet, og det gør de, for at deres forretning kan overleve. Det redder jo ikke klimaet, siger han til TV2 Nord og tilføjer:
- Jeg har stillet mange spørgsmål til ministeren, men det er som om, at der bare er total radiotavshed. Man kan få mistanke om, at de vil lukke helt ned for fiskeriet i Danmark.
Men den kritik falder ikke i god jord hos den socialdemokratiske fiskeriordfører på Christiansborg, Bjarne Laustsen.
- Hvad vil Kristian Bøgsted fra Danmarksdemokraterne? Vil han være med i en aftale eller vil han bare skælde ud? Aftalen er vedtaget med et bredt flertal. Det er alt for let bare at kritisere nu. Har Danmarksdemokraterne selv fremlagt en politik? lyder det skarpt.
Kompensationsudspil er på vej
CO2-afgiften betyder, at diesel til fiskerierhvervet nu er blevet to kroner dyrere per liter at tanke, og dermed ender med at være en meget omkostningsfuld affære for fiskerne, hvis de skal tanke hjemme. I weekenden udtalte en fisker, at det koster ham en nedgang på 10-15 procent.
Dertil kommer, at fiskerne måske begynder at lande deres fisk i Sverige - og dermed går Danmark glip af danskfangede fisk.
Onsdag indrømmede socialdemokratiets fiskeriordfører Bjarne Laustsen, at landets fiskere er havnet i en uheldig situation, der er uhensigtsmæssigt.
Bjarne Laustsen siger dog til TV2 Nord, at der skulle være gode nyheder på vej til fiskerne. For ifølge socialdemokraten er et udspil til kompensation til fiskerne nemlig på trapperne.
- Jeg får bare at vide, at det skulle være i den her uge.
Kan du fortælle lidt om, hvad udspillet indebærer?
- Det ligger over mit løntrin, siger fiskeriordføreren.