ANALYSE: Løsgænger vil bremse Egholm-loven - og får nej til hjælp med at lave ændringsforslag
Foto: Mick Knive Anderson
Søren Wormslev er politisk analytiker på TV2 Nord.
Ved folketingsvalget 1. november 2022 satte 1081 nordjyske vælgere kryds ud for Theresa Scavenius’ navn. Hun var opstillet for Alternativet - og blev valgt til tinget.
Siden forlod hun partiet og kæmper nu som løsgænger for en række enkeltsager. Hun kom for nylig i mediernes søgelys, fordi hun ikke een eneste gang i tiden som løsgænger havde deltaget i de afgørende afstemninger om lovforslag i folketingssalen. Theresa Scavenius forklarede, at hendes arbejdsmetode er en anden; hun fokuserer på nogle enkelte sager, som hun til gengæld går i dybden med.
En af disse sager er forslaget til anlægslov for en tredje Limfjordsforbindelse. Den er Theresa Scavenius imod. Hun tog ordet gang på gang under førstebehandlingen, hun har foreløbig stillet 28 skriftlige spørgsmål om loven, og torsdag formiddag havde hun for anden gang kaldt transportminister Thomas Danielsen (V) i samråd.
Den konkrete anledning til samrådet var, at den allersydligste del af den 20 kilometer lange motorvej ved Dall på en strækning skal anlægges på en dæmning, fordi der på stedet findes et såkaldt specialdepot for eternitaffald. Det undgår man efter planen at grave i ved at anlægge en dæmning oven på det.
"Oplysninger tilbageholdt"
Efter Theresa Scavenius’ opfattelse fik offentligheden først kendskab til dette deponi og begrundelsen for at lade vejen gå på en dæmning, da hun spurgte ministeren til det for nogle uger siden.
I begrundelsen for samrådet bad hun derfor ministeren forklare, hvorfor denne del af projektet “er blevet tilbageholdt fra offentligheden og Folketinget”. Samtidig bad hun ministeren forklare, om han finder det hensigtsmæssigt, at Folketinget på dette grundlag skal stemme om lovforslaget - som efter Theresa Scavenius’ mening bør trækkes tilbage og opdateres med de nye oplysninger.
Hun lod i samrådet forstå, at ministeren bevæger sig på kanten af det lovlige.
Thomas Danielsen afviste pure de sidstnævnte beskyldninger. Og han oplyste, at eternit-deponiet ved Dall er nævnt både i 2021 og senest i 2023 i den supplerende miljøkonsekvens-rapport (på side 545). Da Theresa Scavenius stillede et skriftligt spørgsmål om Dall-deponiet, havde han sendt hende en kopi af den pågældende side. Hun troede tilsyneladende, at der var tale om et nyt, ikke tidligere offentliggjort dokument - hvilket udløste samråds-indkaldelsen.
Alligevel fastholdt Theresa Scavenius, at lovbehandlingen må stoppes, fordi Dall-deponiet ikke er nævnt i lovforslaget.
Usædvanligt nej til teknisk bistand
Thomas Danielsen rystede under samrådet på hovedet flere gange og beskyldte Theresa Scavenius for at tale usandt og for “at sidde her og lave underholdning”. Hvis de rapporter, som lovforslaget henviser til, skulle optrykkes som en del af bemærkningerne til lovforslaget, ville det, sagde han, blive 3000 sider længere.
At det nordjysk valgte folketingsmedlem og transportministeren ikke ligefrem er perlevenner, kan man også fornemme i nogle af svarene på de 28 skriftlige spørgsmål, Theresa Scavenius har stillet. I en række af dem udbeder Theresa Scavenius sig “teknisk bistand” fra ministeriet til at udarbejde ændringsforslag på en række punkter.
Mens en minister har et stort apparat i ryggen til at udforme lovforslag, har folketingsmedlemmer fra oppositionen tit kun en studentermedhjælper på halv tid til rådighed. Derfor er det kotume på Christiansborg, at menige folketingsmedlemmer, når de beder om det, får assistance til at udforme ændringsforslag. Det betragtes som en del af demokratiet.
Theresa Scavenius synes imidlertid at være en undtagelse på dette felt. I flere af de tilfælde, hvor hun beder om bistand til at lave ændringsforslag, svarer ministeren, at det ikke er nødvendigt at stille ændringsforslag, fordi det, Theresa Scavenius efterlyser, allerede står i lovforslaget.
I et par andre tilfælde afviser Thomas Danielsen imidlertid, at hans ministerium yder den ønskede bistand med den temmelig usædvanlige begrundelse, at han “har svært ved at se”, at man skulle kunne stille et sådant ændringsforslag!
Vil have ansat “fagligt kompetente mennesker”
Det skriver han, da Theresa Scavenius vil have bistand til et ændringsforslag, der betyder, at EU-kommissionen skal underrettes om motorvejsprojektet, og at loven først kan endeligt vedtages, når Danmark får svar. I et andet tilfælde ønsker Theresa Scavenius at stille et ændringsforslag, der forpligter Vejdirektoratet til at ansætte “fagligt kompetente mennesker”.
Normalt blander ministre og ministerier sig ikke i indholdet, når et menigt folketingsmedlem beder om en sådan teknisk bistand til at udforme et ændringsforslag. Man hjælper dem med at formulere det, de mener, i normal lovtekst.
I disse tilfælde er vurderingen i ministeriet tilsyneladende, at der ville være tale om ændringsforslag, som ikke lovligt kunne vedtages - og det ønsker man ikke at medvirke til.
I mange år har diskussionerne i Nordjylland om en ny fjordforbindelse været heftige og angrebene begge veje mellem tilhængere og modstandere talrige og uforsonlige. Torsdagens samråd og ministeriets meget usædvanlige håndtering af Theresa Scavenius’ ønske om teknisk bistand illustrerer, at denne tilstand nu også synes at være rykket ind på Christiansborg.
Ved førstebehandlingen 19. marts tilkendegav ordførere for et stort flertal, at de vil stemme for anlægsloven, når den 14. maj kommer til tredje og sidste behandling. Inden da holder Folketingets transportudvalg senere i dag, torsdag, en høring om projektet i landstingssalen på Christiansborg.