3F kritiserer jordbærproducent for løndumping: - Det kan man ikke leve af
Den store nordjyske jordbærproducent Føltved kritiseres af 3F for dårlige arbejdsforhold og løndumping. Virksomheden mener, der er tale om en smædekampagne.
Én af Danmarks største jordbærproducenter, Føltved, ligger i Nordjylland ved Gandrup og servicerer 60 butikker med friske forsyninger af sommerspisen.
Men midt i højsæsonen for de røde bær har producenten stoppet leveringen til flere butikker - heriblandt SuperBrugsen i Terndrup og Vodskov. Det skriver Fagbladet 3F.
Når man arbejder i Danmark, skal man kunne leve af sin løn, uanset om man kommer fra Vester Hassing eller Italien
Kasper Johansen, 3F Aalborg
Stoppet kommer samtidig med en igangværende konflikt med fagforbundet, der mener, at de ansatte er ude for "grotesk løndumping" og kritiserer forholdene for de udenlandske arbejdere.
- De forhold, vi kan se ifølge kontrakten er, at de ifølge vores overbevisning bliver betalt alt for lavt i forhold til det arbejde, de yder, siger Kasper Johansen, formand for Den Grønne Gruppe i 3F Aalborg.
"Ikke til at leve af"
3F Aalborg har forgæves forsøgt at få Vitokan Danmark, der leverer arbejdskraft og deler adresse med Føltved, til at tegne en overenskomst for medarbejderne. På den baggrund har 3F iværksat en konflikt mod selskabet.
Vi er ikke i tvivl om, at vores åbenlyse foragt for 3F har ansporet denne konflikt
Føltved
- Jeg synes, 45 kroner for fem kilo jordbær er grotesk lavt. Når man arbejder i Danmark, skal man kunne leve af sin løn, uanset om man kommer fra Vester Hassing eller Italien, siger Kasper Johansen, og uddyber:
- Tidligere var det et job for unge skoleelever i sommerferien. Der er tale om en ungarbejderløn. Det kan man ikke leve af.
Ifølge en kontrakt, som TV2 Nord har set, står der, at medarbejderen bliver trukket 20 procent, hvis pågældende rager uklar med dem.
- Jeg har aldrig oplevet en kontrakt, hvor arbejdsgiveren råder over 20 procent af lønnen for en medarbejder. Jeg synes ikke, det er en ordentlig måde at behandle mennesker på, siger formanden for Den Grønne Gruppe i 3F Aalborg.
Afviser beskyldninger
Firmaet Føltved afviser beskyldningerne om underbetaling. Det gør de via et opslag på Facebook, hvor de blandt andet beskylder deres ansatte for at møde op påvirket, være 'uimodtagelig overfor undervisning i korrekt plukketeknik' samt holde mange og lange pauser.
Føltved mener, at de er udsat for en smædekampagne fra 3F, skriver de.
- Vi er ikke i tvivl om, at vores åbenlyse foragt for 3F har ansporet denne konflikt, og at der derfor nu skrives disse stærkt manipulerende historier om os. Formålet er at udskamme os, og gøre os bange, så vi til sidst ”falder til patten” og retter ind, lyder det på Facebook.
- Vi ved fra flere af vores kollegaer, at de er så bange for 3F, at de bare retter ind af frygt for dårlig omtale. Det er altså et lidt sygt system, at fordi man er så afhængig af en meget kort periode til at sælge sine varer i, så accepterer man af frygt for samhandel med kunder, supermarkeder m.m at blive trynet, skriver Føltved videre.
Ejeren af Vitokan Danmark ønsker ikke at stille op til interview, men afviser i en telefonsamtale med TV2 Nords reporter anklagerne.
- Flere (af jordbærplukkerne red.) røg marihuana og tog piller, og så sov de ude i rækkerne. Vi har været udsat for meget fra dem, der kommer fra Italien og Spanien, siger Tove Jakobsen, der har firmaet.
Ifølge kontrakten mellem jordbærplukkerne og Føltved, tjener plukkerne 4,5 kroner per bakke jordbær. Og efter Tove Jakobsens udsagn kan man "på gode dage lave 200 kroner i timen". Det svarer til 44 pakker jordbær på en time.
Håber på dialog
De sidste to år har 3F haft en dialog med virksomheden, lyder det fra Kasper Johansen.
- Men kommunikationen er gået i hårdknude, og derfor har vi iværksat en konflikt efter det fagretlige system. Vi havde ønsket, den havde en større effekt, end den egentlig har.
Han afviser, at man forsøger at presse virksomheden ind i overenskomst.
- Det passer ikke. Igennem to år har vi stille og roligt forsøgt at komme i kontakt med ejeren uden held. Vi får henvendelser hvert år, siger formanden, der håber det ender med en kop kaffe med ejeren.