Renovering af Sallingsundbroen kommer til at tage længere tid end først antaget
Arbejdet med at renovere Sallingsundbroen bliver forlænget, da det kræver en mere gennemgribende indsats end tidligere antaget.
I det seneste år har Vejdirektoratet været i gang med at renovere Sallingsundbroen, der forbinder Mors med Salling. Det var planen, at arbejdet kunne afsluttes i november næste år, men den tidsplan kommer ikke til at holde.
Det oplyser Vejdirektoratet torsdag i en pressemeddelelse.
- I efteråret meldte vi ud, at vi måtte inddrage vinterperioderne til arbejdet for på den måde at forsøge at overholde den oprindelige færdiggørelsesfrist, som var november 2022. Nu står det så klart, at broens forfatning gør, at vi må forlænge arbejdet til udgangen af 2023, siger projektleder Jørn Andreas Kristensen fra Vejdirektoratet.
Den 43 år gamle bro skal på oversiden have ny belægning, ny fugtisolering, nye støjdæmpende fuger og nyt autoværn. Under broen er det bropillerne, der gennemgår en renovering.
Broen kan stadig passeres
Det har vist sig, at bropladens betonoverflade under asfalten er mere ujævn end forventet. Derfor skal hele bropladen påføres et cirka 50 millimeter tykt afretningslag af beton for at gøre fladen jævn, inden der kan udlægges fugtisolering og belægning.
- Vi har fået et endnu bedre indblik i broens tilstand, og den viden er vi nødt til at handle på, så vi kommer til bunds i arbejdet, og trafikanterne er sikret en god forbindelse i mange år frem. Sammen med vores entreprenør på projektet er vi nu nået frem til den rette metode for udbedring og en robust tidsplan, siger Jørn Andreas Kristensen.
Det er stadig muligt at passere broen med nedsat hastighed, mens arbejdet er i gang. De smallere kørespor betyder dog, at brede landbrugskøretøjer ikke kan køre over broen, som de kunne tidligere. De kan kun passere broen to gange i døgnet på fastlagte tidspunkter.