Lalleglade amatører aner ikke, hvad de laver - alligevel tog de pengemænd med storm
Foto: Sanne Mortensen
Vinkonger fra Nykøbing Mors får tre 'løver' med ombord.
Med vin i glassene og jokes i ærmet lykkedes det de to nordjyske iværksættere Regin Bjerregaard Iversen og Bjarke Green Pedersen at tryllebinde investorerne i DR-programmet Løvens Hule, som blev sendt torsdag aften.
For med nordjysk charme på en helt underspillet facon fik de to speedsnakkende købmænd tre investorer til at lave en samlet investering på 200.000 kroner.
Vi aner ikke, hvad vi laver.
Regin Bjerregaard Iversen, medstifter og direktør, Vinhuset
Regin Bjerregaard Iversen har en baggrund som uddannet grønthandler, mens Bjarke Green Pedersen er uddannet i en detailbutik.
Millioner i omsætning
Det er dog via deres online vinbutik, hvis kronjuvel er smagekasser med kvalitetsvin til billige penge, at de lige nu oplever stor succes.
- Vi har været heldige, lyder det underspillet fra Regin Bjerregaard Iversen i DR-programmet.
Held eller ej. De dygtige købmænd formåede i efterårsmånederne af 2023 at lave en omsætning på intet mindre end otte millioner kroner.
- Vi synes, alle skal have mulighed for at udforske og nyde det store udbud af kvalitetsvine uden at blive ruinerede, og vi kommer derfor aldrig til at sælge flasker til mange hundrede kroner, siger medstifter og direktør i Vinhuset, Regin Bjerregaard Iversen og fortsætter:
- Vi kan se, at der er en meget stor interesse for vores koncept, men vi mangler kompetencerne til at udnytte markedspotentialet. Vores mål med at deltage i Løvens Hule var derfor entydigt at få nogle eksperter ind som medejere og ikke så meget pengene, og vi er meget tilfredse med det investor-setup, vi er endt med.
Investor ser gigantisk potentiale
Vinkasserne, der indeholder seks flasker, koster 350 kroner. Selvom det ikke var alle investorerne i programmet, der var lige begejstret for vinene, så var der alligevel rift om vinkongerne fra Nykøbing Mors.
Til sidst endte det med at være Morten Larsen, Anne Stampe og Nikolaj Nyholm, som kom ind i virksomhedens fold. De købte tilsammen 20 procent af virksomheden for 200.000 kroner. Og hjælpen fra de tre investorer er kærkommen. Særligt på onlinedelen.
- Vi søger noget hjælp. Vi kan godt finde ud af pakke og drifte. Men vi er de lalleglade amatører i forhold til at lave webshop. Vi aner ikke, hvad vi laver, siger Regin Bjerregaard Iversen.
Morten Larsen, der stiftede hungry.dk og siden solgte det for et trecifret millionbeløb, overtager 10 procent af virksomheden, mens de to øvrige løver får fem procent.
- De har skabt en strømlinet forretning, hvor omkostningerne holdes på et minimum. Hatten af for det. Med deres koncept kan de få en væsentlig større andel af markedet ikke kun herhjemme, men også i udlandet, siger Morten Larsen og tilføjer:
- Vinhuset har et gigantisk markedspotentiale, og jeg er specielt vild med, at målgruppen er os danskere, som ikke helt er klar over, hvilken vin vi skal købe og derfor elsker konceptet med en smagekasse.