Muslingevirksomhed udvider: Crowdfunder 500.000 kroner på 21 minutter
Vildsund Blue vil udvide og sende flere muslinger ud på de danske middagsborde. Udvidelsen finansieres via crowdfunding, og det gik lynhurtigt med at finde pengene.
21 minutter. Så kort tid gik der, fra Vildsund Blue sammen med Seafood Limfjorden åbnede for indbetalinger til deres crowdfunding til, målet på 500.000 kroner var nået.
De 500.000 kroner går til at udvide produktionen af muslinger i Limfjorden. De nordjyske muslinger er blandt de bedste i verden, og derfor bliver en rigtig stor del af dem også importeret. Nu vil man med udvidelsen have flere muslinger sendt ud på danskernes middagsborde.
- Det er jo fantastisk, at man har sådan et godt produkt her i Danmark, og så få dem ud i butikkerne her i Danmark, i stedet for at vi sender det hele til udlandet. Det er en skam, når du har den bedste musling i verden, vil jeg sige, fortæller muslingeopdrætter Alex Mikkelsen, der ejer Seafood Limfjorden sammen med Vildsund Blue, der står for slaget af de muslinger, der bliver produceret af limfjorden.
- Danmark er blevet et af vores vigtigere markeder efterhånden, og det vil vi gerne støtte op om ved at sikre, at der er råvarer nok fremadrettet, fortæller Jesper Toft, der er salgschef hos Vildsund Blue.
Salget af muslingerne er siden 2011 tredobbelt, men de nordjyske producenter tror på, at det lille skaldyr kan blive endnu mere populært.
- Det er jo også sjovt at kunne gå ned i en butik og kan se, at der ligger ens eget produkt i stedet for, at vi sender det ud, hvor man ikke får dem at se mere, fortæller Alex Mikkelsen.
Og nu er finansieringen til udvidelsen altså fundet. Omkring 85 personer har lagt penge i projektet. En investering de får 3,5 procent i rente på. Seafood Limfjorden og Vildsund Blue forventer at betale investoererne tilbage indenfor tre år.