Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

NT-formand: - Bussen skal køre, så de unge kan komme sikkert hjem

Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord

Søren Kusk, formand for Nordjyllands Trafikselskab, foreslår, at bybusserne i weekenderne fremover kører klokken 6 i stedet for 7.30 - i håb om at forbedre sikkerheden for de unge.

Nu melder socialdemokraternes formand for Nordjyllands Trafikselskab, Søren Kusk, sig på banen, efter de seneste to tragiske dødsfald blandt unge mennesker i Aalborgs natteliv.

Han foreslår i den egenskab, at bybusserne i weekenden rykkes fra at køre klokken 7.30 til allerede at sætte kursen fra bymidten klokken 6.

Det skal give mening, men det ved vi reelt ikke om, det gør, før vi har prøvet det

Søren Kusk (S), NT-formand

Tidlig afgang som forsøg

- Det er et bud, som jeg ikke ved om virker. Men jeg synes, det er et forsøg værd, således at vi på den måde kan give de unge mennesker, der fester i Jomfru Ane Gade lettere adgang til at komme godt hjem fra festen, siger Søren Kusk.

Han tilføjer, at han i samme forbindelse opfordrer til, at alle de tidlige bybusser kører fra samme sted; nemlig Vesterbro.

- Det er der, de unge typisk trækker hen, og så kan busserne holde på begge sider og køre derfra og henholdsvis nordpå og sydpå, fortæller Søren Kusk.

Forslag på tragisk baggrund

Forslaget om at gøre busserne mere attraktive i de sene nattetimer og tidlige morgentimer kommer i kølvandet på to tragiske begivenheder i Aalborgs natteliv. 

Natten mellem torsdag 3. februar og fredag 4. februar forsvandt den 21-årige Oliver Ibæk Lund efter en bytur i Jomfru Ane Gade. Han blev sidst set i live på Toldbod Plads. 

Blot to døgn senere forsvinder den 22-årige Mia Skadhauge Stevn - ligeledes efter en bytur.

Lige nu taler vi på kryds og tværs om, hvad vi kan gøre, og så har politiet styr på, hvad vi rent faktisk må gøre rent lovgivningsmæssigt

Helle Frederiksen, fungerende borgmester

Få dage senere finder Nordjyllands Politi liget af den unge sygeplejestuderende i en skov ved Dronninglund. Dødsårsagen er fortsat ukendt, ligesom det endnu også er uvist, hvad der skete, efter den 22-årige kvinde satte sig ind i en mørk bil, der samlede hende op på Vesterbro i Aalborg.

Siden har Nordjylland Politi meldt ud, at man også betragter Oliver Ibæk Lund som død. Det skete, efter videoovervågning fra havneområdet viste, at den unge psykologistuderende faldt i vandet.

Kommunen skal betale 

- Når sådan noget frygtelig sker, mener jeg, at vi som politikere først skal se indad og ikke lade os gribe af følelsernes vold, lyder det i et Facebook-opslag fra Søren Kusk, der ud over at være formand for Nordjyllands Trafikselskab også er medlem af Aalborg Byråd for Socialdemokratiet.

Nu mener han imidlertid, at der er grundlag for at diskutere et helt konkret forslag; nemlig at flytte rundt på busruter og afgangstid.

- Jeg er klar på, at vi i en forsøgsperiode skal samle busserne på Vesterbro i weekenderne, sådan at de kører klokken 6 i stedet for klokken 7.30, siger Søren Kusk og tilføjer, at han udmærket ved, at det er et ufinansieret forslag, han bringer på banen.

Det er Aalborg Kommune, der kommer til at betale regningen for eventuelt at rykke rundt på den kollektive trafik i bymidten.

- Det skal give mening, men det ved vi reelt ikke om, det gør, før vi har prøvet det, siger Søren Kusk.

Mange idéer er kommet frem

Det konkrete bud på at tilpasse bustransporten efter det, der kan vise sig at være de unges behov i nattetimerne, er blot et i rækken af mange ideer, som siden de to tragiske hændelser er kommet frem.

Tidligere har Aalborg Kommunes fungerende borgmester Helle Frederiksen sagt, at hun bestemt ikke er afvisende overfor mere videoovervågning i  bymidten udenfor Jomfru Ane Gade.

- Normalt forbinder vi jo overvågning med noget forfærdeligt noget, som vi ikke vil finde os i. Men lige præcis i sagerne med Oliver og Mia har overvågningen været meget nyttig, sagde hun i forrige uge.

Det var overvågning, der var med til at opklare, hvad der skete med de to unge mennesker, der forsvandt i sidste weekend, og det har fået forskellige instanser i Aalborg Kommune til at se på, om det er muligt at opsætte flere kameraer i midtbyen.

- Lige nu taler vi på kryds og tværs om, hvad vi kan gøre, og så har politiet styr på, hvad vi rent faktisk må gøre rent lovgivningsmæssigt, lød det fra Helle Frederiksen. 

Flere i natteravnene

Det massive fokus på at gøre det mere sikkert for de unge, der fester i Gaden, har også betydet, at man har oplevet, at flere har henvendt sig til foreningen Natteravnene og meldt sig som frivillige til at gå rundt i gaderne om natten. 

Debatten om indhegning af havneområder i Aalborg har også været oppe og vende politisk - en indhegning, der måtte forhindre især unge mænd i at falde i vandet, eftersom det oftest er unge mænd, der trækkes i retning af havnen for - typisk i beruset tilstand - at lade vandet. Desværre for nogle med fatale følger.

Et rum med samaritter, der kan hjælpe unge, der er har fået for meget at drikke, med at blive mere ædru og komme sikkert hjem, har også været fremme.

Rådmand for Senior og Omsorg, Kristoffer Hjort Storm (DF), har drøftet forslaget om et samaritrum med aktører fra Jomfru Ane Gade, og der skal nu nedsættes en arbejdsgruppe, som skal arbejde videre med idéen.

Varmesøgende kameraer

Aalborg Universitet har også blandet sig i den offentlige debat - og bekymring ikke mindst.

En forsker fra universitet mener, at en del af de drukneulykker, der sker i Aalborg, faktisk kan undgås i fremtiden.

Det er Thomas B. Moeslund, der er professor ved Institut for Arkitektur og medieteknologi, Aalborg Universitet, som sammen med sit team har udviklet og testet et nyt alarmsystem på en mindre strækning af kajen i Aalborg.

På strækningen øst for Limfjordsbroen og de 200 meter hen til havnebadet har man opsat et termisk - altså varmefølsomt - kamera. Hvis en person falder i vandet på den strækning sender systemet automatisk en alarm til Nordjyllands Beredskab.

Samtidig kan beredskabet styre et andet termisk kamera på Limfjordsbroen, så de kan holde øje med, hvor personen driver hen, indtil redningsmandskabet når frem.

Forskningsprojektet sluttede ved årsskiftet. Det er et samarbejde mellem Aalborg Universitet, TrygFonden, Aalborg Kommune og Nordjyllands Beredskab.

Systemet er nu i drift på forsøgsstrækningen, og forskernes konklusion er, at det virker. 

Se, hvordan systemet fungerer i videoen her:

 Lige nu vil direktør for Nordjylland Beredskab ikke udtale sig om de termiske kameraer, fordi man venter på en evaluering af projektet og en politisk beslutning i forhold til, om kameraerne skal udvides til flere strækninger i Aalborg.

Ideerne skal undersøges

Aalborg Kommune har modtaget rigtig mange forslag, men vil dog i første omgang se på hvilke løsninger, der er langtidsholdbare.

Rådmand for Job og Vælfærd i Aalborg Kommune, Nuuradiin S. Hussein (S), ville for få dage siden ikke lægge sig fast på, i hvilken retning kommunen vil gå.

Partikammeraten og formanden for Nordjyllands Trafikselskab Søren Kusk er enig:

- Vi skal have samlet idéerne og vurderet dem, for det skal give mening og skabe reel mere sikkerhed for de unge, det vi vil gøre, siger Søren Kusk (S).

I første omgang bliver al information og alle idéer til at forbedre sikkerheden samlet i paraplyorganisationen Tryg Aalborg, der er et samarbejde mellem kommune, politi og øvrige aktører.

Dernæst er det op til politikerne at tage stilling til de konkrete forslag.


Fra slam til cellofan: Spildevand er langt fra spild af tid

Foto: Kristian Steve Kristensen

Spildevandet holder på en masse ressourcer, som kan udvindes og bruges til en lang række produkter - og et forskningsprojekt i Nordjylland er langt fremme udviklingen.

Slam, spildevand og bakterier lyder umiddelbart ikke så attraktivt, men det gemmer på noget værdifuldt.

- I princippet vil vi gå fra bakterier i renseanlæg til produkter som for eksempel cellofan.

Det fortæller Per Halkjær Nielsen, som er professor i miljø og mikrobiologi ved Aalborg Universitet. Han er blandt de forskere, som lige nu arbejder på projektet REThink.

- REThink projektet går ud på, at vi gerne vil bruge de bakterier, der findes i renseanlæg til at lave biopolymere, som vi så kan tage ud af bakterierne og lave til produkter, som kan sælges. Som kan erstatte andre polymere, fortæller professoren.

Biopolymere kan anvendes i produktionen af en lang række ting som for eksempel tøj, plastikflasker og cellofan. Men mulighederne strækker sig også endnu bredere.

- For eksempel er der forsøg med byggematerialer. Man har også fundet ud af, at det er brandhæmmende, hvilket vil sige, at man kan putte det ind i materialer, og så kan de ikke brænde. Så det er jo en meget interessant brug af dem.

Hvad er biopolymere?

Biopolymere er lange molekylekæder lavet af levende organismer, som kan vokse uden på bakterier, som en "pels" eller klistret belægning.

En sammenligning fra professoren.

- Når vi nu børster vores tænder om morgenen, er det jo blandt andet, fordi vi gerne vil fjerne de belægninger, der måtte komme. Det er faktisk bakterier, der er kommet i nattens løb eller i dagens løb, som hæfter sig ved tænderne ved at producerer biopolymerer.

Det er altså det samme, der sker med bakterierne på renseanlægget.

- Det, vi gør der, er, at vi børster tænderne og fjerner det. Det, vi gør her ved renseanlægget, er, at vi gerne vil samle det sammen og udvinde de her biopolymerer i stedet for.

Spildevandet fra én person producere gennem renseanlægget omkring 30 kilo bakterier eller slam på et år. Og heraf vil cirka 10 kilo være biopolymere.

Når spildevandet kommer ind i renseanlægget, renses de store partikler væk, hvorefter det kommer ind i store tanke med bakterier. I spildevand er der en masse ressourcer, som kan omsættes til blandt andet fosfor, men man kan også få bakterierne til at danne biopolymere. Det sker ved at bakterierne vokser og producere klister-stoffer omkring sig, kaldet biopolymere, som kan udvindes.

- Vi får rent vand, vi får ressource-genbrug og anlægget spare en masse kemikalier og ressourcer. Så det er win-win for alle parter, fortæller professor Per Halkjær Nielsen.

En flaske med bakteriefyldt vand fra et renseanlæg. Foto: Kristian Steve Kristensen Foto: Kristian Steve Kristensen

Tre store fordele ved biopolymere

Professoren kommer med tre fordele ved brug af biopolymere i produkter.

1. Biopolymere er bionedbrydelige.

- Det vil sige, at der ikke er noget problem med at komme af med det på sigt. Selfølgelig skal man ikke smide det ude i naturen, men det er nemmere at omsætte.

2. Erstatter forsile olier

- Så kan man gradvis bruge mindre olie til at producere vores plastik og mange andre materialer.

3. Ned med CO2

For de forskellige renseanlæg vil de kunne mindske deres CO2-udslip og altså forbedre deres CO2-regnskab.

Per Halkjær Nielsen med en rulle cellofan og en æggebakke, som biopolymer for eksempel kan anvendes til. Foto: Kristian Steve Kristensen. Foto: Kristian Steve Kristensen

Kæmpe potentiale: Vil opskalere fra gram til ton

Sammen med Holland er Danmark blandt de førende på området i hele verden. Holland, som først begyndte forskningen i udvindingen af biopolymere ved renseanlæggene, er længere fremme Danmark, men hollænderne samarbejder dog med forskerne ved projektet REThink i Aalborg.

- Der er jo et kæmpe potentiale. For tænk på hvor mange renseanlæg, der er i hele verden. Der er jo hundredtusindvis af dem, og der er masse massevis af tons her, som kunne erstatte, de polymere, der findes i dag, og så lave biopolymerer. Så der er et kæmpe perspektiv og også en god forretning, lyder der fra professor Per Halkjær Nielsen.

Der er stadig skridt der skal tages inden biopolymererne på renseanlæggene får mulighed for at blive en stor industriel forretning, men det er på vej.

- Vi er der, hvor vi siger, 'nu kan vi godt gøre det', vi skal lige forstå nuancerne, og så skal vi have det skaleret op.

Det bliver nemlig aldrig til nogen stor industriel succes, hvis ikke der skaleres op, ifølge professoren. Det vil de gøre ved sammen med vandforsyninger at etablere pilotanlæg, hvor udvindelsen kan øges markant.

- For at de virkelig kan lave materiale ud af det, så skal vi lave tonsvis. Så det er den proces vi går i gang med nu, og den vil nok tage et år eller to før vi sådan kommer godt i gang med det.


Breaking

Tidligere bestyrelsesmedlem bryder tavsheden om skandale-havn

Foto: Foto: Henriette Maj Pedersen

Der er forkerte historier fremme om hændelsesforløbet på havnen, lyder det fra bestyrelsesmedlem i den kuldsejlede Frederikshavn Havn.

Leif Pedersen sad i ni år i bestyrelsen i Frederikshavn Havn.

I efteråret sidste år stoppede han brat og har siden været tavs om forløbet.

Nu står han frem og fortæller for første gang sin version af, hvorfor nøglerne til havnen i foråret blev afleveret til kommunen sammen med en gæld på 1,7 milliarder kroner.

- Jeg må sige, at det billede, der er fremstillet af tingene, kan jeg slet ikke genkende, så er man nødt til at reagere på det og sige, det her vil vi ikke deltage i, så nu skal det frem, siger Leif Pedersen, der var en af fire erhvervsfolk, der sammen med to politikere var valgt til havnebestyrelsen frem til efteråret 2023.

Det, der skal frem, er ifølge det tidligere bestyrelsesmedlem, at vigtig viden fra havnebestyrelsen slet ikke blev sendt fra borgmester Birgit S Hansen (S) eller kommunaldirektøren videre til det samlede byråd. 

Der hvor skoen trykker

Det betød, at byrådet, som på det tidspunkt var ejer af havnen, ikke fik indsigt i de massive økonomiske problemer, som havnen var i.

- Jeg tror, at der, hvor skoen trykker, er, at Birgit (borgmester Birgit S. Hansen, red.) har en opfattelse af, hvordan hun ønsker at se det, og det er den historie, der skal være den rigtige, den virkelige historie forsøger hun at dække over ved ikke at italesætte den og heller ikke bringe den derhen, hvor den skal, lyder kritikken fra Leif Pedersen.

Og hvad mener du med det?

- Jeg mener, tingene er stoppet på kommunekontoret eller kommunaldirektørens bord, og så har de besluttet, hvad de vil give videre, og hvad de ikke vil give videre, forklarer han.

Krav på detaljeret beslutningsgrundlag

Sten Bønsing er professor ved Aalborg Universitet og har fulgt sagen om Frederikshavn Havn og kommune tæt, og ifølge ham er det et problem, at mange informationer omkring havnen tilsyneladende strander på få, men centrale skriveborde.

- Man har i lang tid vidst, at der var problemer med økonomien uden at inddrage kommunalbestyrelsen (byrådet, red.), lyder det fra Sten Bønsing, som peger på, at et byråd har krav på at have et detaljeret beslutningsgrundlag forud for en beslutning.

Men på det tidspunkt tilbage i 2022 blev der ikke taget politiske beslutninger i byrådet om økonomien i Frederikshavn Havn.

Det er ifølge Leif Pedersen borgmesteren og kommunaldirektøren, der tager beslutninger og siger nej til bestyrelsens forslag, der handler om at få styrket havnens likviditet.

- Det er jo sådan set dem, der sidder og siger hvad, de vil og ikke vil. Og når bestyrelsen anbefaler noget, og vi får nej, og vi får nej, så kan vi ikke gøre noget, konstaterer Leif Pedersen.

Strid om tal og regnskaber

En række hidtil tilbageholdt dokumenter viser, at både borgmester Birgit S. Hansen og kommunaldirektør Thomas Eriksen tilbage i 2022 vidste, at økonomien i havnen var presset.

Det havde kommunen selv såvel som havnen gjort opmærksom på.

Og det er der, man blandt andet kan se, at I skriver til dem, at der er problem med likviditeten?

- Ja. Et voldsomt problem, påpeger Leif Pedersen.

Men ifølge borgmester Birgit S Hansen så situationen anderledes ud, for et af de store problemer var ifølge hende, at havnen ikke fremlagde tal og oplysninger om havnens økonomi til Frederikshavn Kommune.

Det var først efter, Leif Pedersen og tre andre bestyrelsesmedlemmer havde forladt bestyrelsen, og en ny var sat ind, at kommunen ifølge borgmesteren kunne få indsigt i tallene.

Og der var, som borgmesteren tidligere har forklaret, tale om tal og regnskaber, der ifølge hende "ikke tålte et møde med virkeligheden".

Rapport med flere muligheder

Tidligere bestyrelsesmedlem Leif Pedersen har en anden udlægning af situationen. For havnens bestyrelsen havde fået udarbejdet en rapport med flere mulige løsninger på den trængte økonomi.

Kunne man have undgået, at havnen blev kommunal?

- I min verden sagtens. Der var masser af håndtag, vi kunne have rykket i, hvis man ville, lyder det fra det tidligere bestyrelsesmedlem i Frederikshavn Havn, Leif Pedersen.

Professor Sten Bønsing er enig.

- Man havde flere valgmuligheder i kommunalbestyrelsen end det, som borgmesteren påstår på det møde, hvor man i realiteten omdanner havnen til kommunal havn. Så det er i hvert fald forkert information kommunalbestyrelsen har fået, siger Sten Bønsing.

Han tilføjer, at det er et problem, at man ikke får den viden, da man så har overtrådt kommunestyrelses regler, idet kommunalbestyrelsen således ikke har haft et detaljeret beslutningsgrundlag forud for at tage beslutning om havnens fremtid.

- Problemet bliver, at man kan gå hen og træffe forkerte beslutninger, understreger Sten Bønsing.

Ifølge den tidligere havnebestyrelse kunne man have søgt om flere lån, man kunne have fået kommunen til - som ejer - at skyde penge i havnen, man kunne sælge ud af arealer på havnen, man kunne omdanne havnen til et aktieselskab – og endelig kunne man akut skaffe penge til havnen ved at omlægge lån.

Men alle muligheder blev afvist.

- Den roman var skrevet

Da Leif Pedersen trådte ud af bestyrelsen, trådte en ny bestyrelse til, men efter fem måneder måtte den nye bestyrelse smide håndklædet i ringen og overdrage nøglerne til Frederikshavn Kommune.

Frederikshavn Havn kunne ikke reddes som selvstyrende havn, lød det.

Ifølge Leif Pedersen kunne den nye bestyrelse umuligt have nået at sætte sig ind i den økonomiske situation omkring havnen på så kort tid.

- Den roman var skrevet, inden der var gravet ret dybt - set fra min stol, fastslår Leif Pedersen.

TV2 Nord har forlagt borgmester Birgit S. Hansen kritikken fra det tidligere bestyrelsesmedlem, men skriver i SMS til TV2 Nord, at hun holder ferie.

Karsten Dybvad, der indgik i bestyrelsen, efter blandt andre Leif Pedersen trådte ud, gav tilbage i april følgende skriftlige besked til byrådet i forbindelse med, at havnen overgik fra selvstyrende havn til kommunal havn.


Nu har fiskerne fået deres muslinge licenser - men der mangler noget

Muslingefiskerne har torsdag middag fået deres licenser til muslingefiskeri fra Landbrugs- og Fiskeristyrelsen.

Nu kan muslingefiskerne smide fortøjningerne og lægge fra land. 

De har nemlig fået de licenser, som de har ventet på i over seks uger. 

Sæsonen for fiskeriet begyndte egentlig 1. september, men fiskerne har ikke haft mulighed for at fiske, da deres licenser fra Landbrugs- og Fiskeristyrelsen ikke var landet. 

Henrik Nielsen, som er daglig leder og formand for Foreningen Muslingeerhvervet fortæller, at licenserne landede ved middagstid torsdag.

- Fiskerne sejler ud i morgen og skal begynde at finde de muslinger, der er store nok og den rigtige kvalitet, siger han. 

Nu hvor licenserne er landet, kan man også få gang i de følgeerhverv, der findes med tilknyt til muslingefiskeriet. 

- Nu kan vi begynde at få planlagt sæsonen. Fabrikkerne ved, at de kan begynde at få afsat nogle af muslingerne. Det er jo det hele, der skal spille sammen, siger han. 

Fiskerne kan dog endnu ikke gå i gang med at fiske søstjerner. Licenserne til at fange dem er nemlig ikke landet endnu. 

Licenserne er landet med et lille aber dabei. De kommer nemlig med et nyt krav til, hvordan fiskerne skal bogføre deres fangst.

Ifølge Henrik Nielsen er det noget, der vil gøre arbejdet mere besværligt. 

- Det kommer til at gøre det rigtigt svært for fiskerne at føre deres logbøger korrekt, siger han.

Meldingen om, at licenserne nu er landet, er også blevet noteret hos muslingevirksomheden Vilsund Blue, hvor produktionen indtil videre har stået stille. 

Torsdag eftermiddag siger administrationschef Jan Christiansen ved virksomheden til TV MIDTVEST, at man håber at sætte gang i produktionen i starten af næste uge. 



Else har lagt æg i 40 år, og hun tager gerne 10 år mere

Det er de færreste, der opnår at være 40 år på den samme arbejdsplads, men den milepæl har Else Andersen nået på DAVA Foods i Hadsund.

Hun var blot 19 år, da hun i 1984 startede i pakkeriet i på virksomheden.

- Jeg kan huske, at jeg tænkte, her bliver du ikke gammel, men den ene dag tager jo den anden, og så er man glad for sit arbejde, konstaterer hun.

Hun indrømmer dog, at der har været tidspunkter, hvor hun har overvejet at stoppe.

- Men så har man holdt lidt ferie, og så kommer man tilbage med nyt pust, og så går tiden jo igen. Så kan man jo tage en uges tid mere, hvis man bliver træt af den igen, griner hun.

Har lært næste generation op

Direktøren er glad for Else Andersen, og selvom, han godt ved, at hun stopper en dag, så er det først om lang tid ifølge ham.

- Nu har hun jo lovet mig, at hun har 10 år mere, så vi kan fejre hendes 50-års jubilæum her om præcis 10 år. Men hun stopper jo på et tidspunkt, men det er jo også helt naturligt, konstaterer Kristian Ramstad, der er vicedirektør hos DAVA Foods Danmark, og tilføjer.

- Men i den periode, hun så har været her i nu 40 år, har hun været med til at lære de nye generationer op og har lært fra sig, påpeger han.

Else Andersen selv vil også selv fortsætte i flere år endnu, men om det er lige så mange, som direktøren regner med, må tiden vise.

- Jeg skal jo have ni år mere, men jeg har lovet Christian 10, så må vi se, om det holder, fastslår hun.

Er stadig ikke træt af æg

Lidt over halvdelen af de æg, der spises i Danmark, har været igennem Elses lagerhal, som kan rumme 12,5 millioner æg. På hver paller hun kører med, er der 12960 af slagsen.

Og selv om Else nu har arbejdet med æg i 40 år, er hun ikke træt af dem.

- Nej, jeg spiser tit æg, afslutter hun.


Se de eksklusive billeder: Sådan skal trecifret millionbeløb forvandle nordjysk by

Byens meget omtalte skrothandler Kenneth Haastrup har også taget imod et købstilbud, og derfor er en 30 år gammel strid nu slut.

Ambitionerne er høje på det 30.000 kvadratmeter store område midt i Aggersund, hvor der blandt andet indtil nu har ligget en omstridt skrothandler.

Ambitionerne indeholder blandt andet en Drive-in restaurant, boliger, et besøgscenter, en tankstation, en dagligvarebutik, en udvalgsvarebutik og ladepladser.

Det er nemlig lykkedes bysbarnet Jimmy Foldager Madsen og en partner at opkøbe flere ejendomme på og omkring den såkaldte trekant i Aggersund, som 9200 biler hvert døgn kører forbi, når de passerer Aggersundbroen.

Og de vil benytte lejligheden til at shine byen op for et trecifret millionbeløb.

- I dag er vi oppe på omkring 20 matrikelnumre, som indgår i hele projektet, og det startede jo bare lige med nogle få, lyder det fra Jimmy Foldager Madsen, der er Direktør for Trekanten Aggersund ApS.

Hvornår kan man så begynde at se noget?

- Det kan man til foråret, det skal man kunne, konstaterer Jimmy Foldager Madsen.

Nu bliver skrotbiler endelig fjernet

Byens meget omtalte skrothandler Kenneth Haastrup har også taget imod et købstilbud. Han bor til leje, mens han rydder grunden for brugte biler og skrot.

Også Vesthimmerlands Kommune investerer nu i området. Kommunen haft skaffet godt 21 millioner kroner til områdefornyelse. En del af pengene går til at forbedre forholdene omkring Aggersborg, som i september sidste år blev optaget på Unescos verdensarvsliste.

- Nu skal man stoppe i Aggersund og nyde udsigten over fjorden og se, hvad vi kan byde på ved indgangen til Vesthimmerland, lyder det fra borgmester i Vesthimmerlands Kommune, Per Bach Laursen (V).