Nordjysk virksomhed skal levere kæmpe strømanlæg til krydstogtskibe
Foto: TV2 ØSTJYLLAND.
Her er vi i ligeledes norske Kristiansand, hvor PowerCon leverede et anlæg til sidste år.
PowerCon skal lave et af verdens største landstrømsanlæg til havnen i Bergen. Anlægget vil kunne levere strøm til tre krydstogtskibe samtidig.
Smilet er stort hos PowerCon i Hadsund.
En ordre på et af verdens største landstrømsanlæg er netop landet hos ingeniørvirksomheden.
Det er jo ligesom at vinde i en eller anden form for lotteri.
Peter Castberg Knudsen, medejer af PowerCon i Hadsund.
- Det er jo ligesom at vinde i en eller anden form for lotteri, fortæller medejer af PowerCon, Peter Castberg Knudsen, til TV2 Nord.
Sidste år leverede man et landstrømsanlæg til krydstogtskibe i norske Kristiansand.
Det var Europas største, men denne gang er ordren tre gange så stor.
Værdien lyder på 61 millioner kroner, og det beløb i sig selv overstiger hele sidste års omsætning.
- Anlægget er i stand til at forsyne op til tre krydstogtskibe på samme tid med strøm fra land, og krydstogtskibe er nogle store skibe og har stort forbrug, så det er en kraftig energiforsyning, siger Peter Castberg Knudsen.
45 medarbejdere er i øjeblikket ansat hos virksomheden, men det kommer der også til at blive ændret på.
- Det betyder jo, at vi får en hel del af se til her i efteråret, og vi skal formentlig også skal bruge et par ekstra personer i virksomheden for at nå i mål, siger Peter Castberg Knudsen.
Landstrøm i danske havne
Bergen er én ud af 14 norske kystbyer, der har forpligtet sig til at etablere landstrøm.
- Norge har et stort fokus på det her og har sat sig for, at det skal være dagsorden for Norge, siger Peter Castberg Knudsen.
Venstre i Aalborg var for to uger siden ude at foreslå en undersøgelse af, hvad det vil koste at etablere landstrøm i det nordjyske.
- Jeg synes, at det er på tide, at vi se på, om vi kan gøre noget for at gøre det mere miljørigtigt og mindre giftig for vores borgere, fortalte politisk leder af Venstre i Aalborg, Mads Duedahl, ved den lejlighed.
Det konservative folketingsmedlem, Per Larsen, har selv kontor ned til Limfjorden, og han har oplevet, at et lag sodpartikler fra krydstogtskibene har ligget som et fint lag støv på hans skrivebord.
Vi er simpelthen nødt til at have sundhedsministeren på banen, men også miljøministeren på banen. Norge har gjort nogle ting, så når man der ligger til i de store havne samtidig føder skibene med el, så de kan slukke motorerne, og en lignende løsning må være aktuel i Danmark.
Per Larsen, MF'er, Det Konservative Folkeparti.
- Vi er simpelthen nødt til at have sundhedsministeren på banen, men også miljøministeren på banen. Norge har gjort nogle ting, så når man der ligger til i de store havne samtidig føder skibene med el, så de kan slukke motorerne, og en lignende løsning må være aktuel i Danmark, siger Per Larsen til TV2 Nord.
Hos Aalborg Havn er man dog tilbageholdende, hvad angår landstrøm.
Her frygter man, at landstrøm vil blive forældet indenfor en kort årrække, fordi skibene selv udvikler grønnere teknologier.
- Det kunne jo være, at skibene de så selv på den måde løser problematikken og derfor ikke får brug for et landstrømsanlæg, forklarer salgschef i Aalborg Havn, Kjartan Ross, til TV2 Nord.
Også i Aarhus har debatten om landstrøm været på dagsordenen, mens politikkerne i København allerede har afsat penge til det første anlæg.
Hos PowerCon er man sikker på, at landstrøm nok skal blive en stor del af fremtiden.
- Jeg kan ikke forestille mig, at vi om få vil sige, at vi ikke skal bruge strøm til skibene mere, fordi vi igen vil bruge brændstof. Jeg tror det er noget, vi kun lige har set begyndelsen af slutter Peter Castberg Knudsen.