Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Nordjysk OL-roer træner midt i de japanske rismarker

Foto: Mads Haubro Petersen, Privatfoto.

Fie Udby Erichsen fra Hobro har ved dette OL forladt sin singlesculler og deltager sammen med Lærke Berg Rasmussen i en toer uden styrmand.

Mads Haubro Petersen træner Fie Udby Erichsen fra Hobro til OL i en lille japansk landsby.

Midt i det blikstille vand imellem rismarkerne i landsbyen Ogata i det nordlige Japan træner eliteroeren Fie Udby Erichsen fra Hobro i disse dage med sin makker Lærke Berg Rasmussen.

De har fået tildelt en vandingskanal og træne i – de perfekte betingelser til roning, lyder det fra træner Mads Haubro Petersen.

- Kanalen er kun fire baner bred, og så er der nogle virkelig høje træer ude i siden, siger han.

Det er jo to af Danmarks stærkeste kvinder

Mads Haubro Petersen

- Selv når det stormer, så er er helt roligt vand. Så forholdene er helt fantastiske, men det er meget specielt, siger han.

Om lidt over en uge gælder det OL i Tokyo, og de to kvinder skal have helt styr på makkerskabet i dametoeren inden da.

36-årige Fie Udby Erichsen har gennem mange år været aktiv i Hobro Roklub. Her ses hun med træner Mads Haubro Petersen. Foto: fieudby.dk

Tre måneder som ro-par

Lærke Berg Rasmussen og nordjyske Fie Udby Erichsen roede for første gang sammen i april. Normalt sidder Fie alene i en singlesculler, en disciplin hun blandt andet vandt OL-sølv i tilbage i 2012 i London.

- Det er jo to af Danmarks stærkeste - hvis ikke de stærkeste - kvinder. De har begge to vundet medaljer før og ved begge to, hvad der skal til. De har bare aldrig roet sammen før, forklarer Mads Haubro Petersen.

Så især koordination og samarbejde er dét, de fokuserer på lige nu i træningen.

- Det er vores lille hurdle, at de skal ro i en båd, der er meget svært at ro i, hvis man ikke har roet sammen i lang tid. Så det er stadigvæk det, vi slås med, forklarer træneren.

- Men deres indstilling er fantastisk, og de er virkelig nogle ihærdige og rigtig dygtige roere, understreger han.

Roerne Lærke Berg Rasmussen og Fie Udby dannede makkerpar i en dametoer uden styrmand mindre end tre uger før et kvalifikationsstævne om OL-billetter. Foto: Mads Haubro Petersen, Privatfoto.
Fie Udby Erichsen (forrest i dametoeren) er kendt fra singlesculleren, som hun havde siddet i siden 2010.
Fies 27-årige makker Lærke Berg Rasmussen (bagerst i sculleren) vandt OL-bronze med Anne Dsane Andersen i 2016. Foto: Mads Haubro Petersen, Privatfoto.

Corona-isolation

På grund af Covid-19 er dette års OL en noget anderledes af slagsen. Det betyder nul tilskuere og omfattende restriktioner for atleterne. Blandt andet sover de hver for sig og må ikke bevæge sig frit rundt på deres hotel.

- Alle bor på eneværelser, og det er uvant. Og så har vi en have, hvor vi skal tage brandtrappen ned fra femte og fjerde sal, hvor vi bor, forklarer træneren.

- Og ellers så må vi tage en vareelevator op til restauranten.

Heller ikke, når de skal hen til rismarkerne og træne, må Fie Udby Erichsen og resten af holdet køre hen hvor de vil, fordi ikke må have nær kontakt med lokalbefolkningen.

- Alle de danske OL-roere har fire biler, hvor vi efter nogle dage fik lov til at køre alene ud til træning. Men kun hvis vi lovede, at vi kun kørte den vej uden stop ved tankstationer eller lignende, siger Mads Haubro Petersen.

Det bliver ved vinken til de lokale, for OL-atleterne må ikke have nær kontakt til den japanske befolkning.

Søndag gælder det Tokyo

I slutningen af weekenden rykker de danske ro-hold træningen tættere på OL. Det vil sige, at de skal træne på saltvand i Tokyo de sidste seks dage op til Legene. Det er også her, selve regattaerne kommer til at foregå.

- Normalt er det ferskvand vi ror på. Og det er klart, at man kan mærke forskel på, om det er brakvand eller søvand eller saltvand, siger Mads Haubro Petersen.

Men med de to stærke kvinders indstilling er træneren sikker på, at de vil nå langt:

- De er meget forskellige af sind, men fordi de har samme mål, så går det fantastisk med dem, slutter han.

Første konkurrencedag for den nordjyske roer og hendes makker er 24. juli. Se hele OL-programmet her.

Se eller gense TV2 Nords serie Coronaliv med Fie Udby Erichsen her:


Kræftramte Inga kom slemt til skade: Blev ikke spændt ordentlig fast

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Inga Larsen har meldt sagen til politiet, der nu efterforsker, hvad der skete i minibussen.

77-årige Inga Larsen fik et kæmpe chok, da hun for nylig skulle køres hjem efter et af sine mange besøg på Aalborg Universitetshospital i forbindelse med sin kræftsygdom.

Hun sidder i kørestol og har ikke mange kræfter tilbage i kroppen. Derfor bliver hun kørt til og fra hospitalet af en minibus, hvor der er plads til hendes kørestol.

Men denne tur blev anderledes.

Inga Larsen fortæller, at hendes forhjul på kørestolen ikke blev spændt fast, som man ellers skal.

Så da chaufføren kørte, gik det galt, fortæller hun.

- Da han sætter fart på, ryger jeg bagover og knalder hovedet mod døren. Jeg får en lang flænge og en bule i hovedet. Og det blødte, siger Inga Larsen.

- Knæet gik også i stykker, tilføjer hun, mens hun peger ned på knæet, der stadig er bundet ind.

Efter uheldet vendte minibussen om og kørte tilbage mod hospitalet. Men ifølge Inga Larsen var chaufføren tydeligt irriteret over, at han nu skulle vende om med den stærkt forslåede kræftpatient.

Inga Larsen er svagelig grundet sin sygdom. Hun er afhængig af minibussen for at komme på hospitalet. Hendes problem er bare, at hun nu er bange for at køre med taxaselskabet, der varetager transporten, efter ulykken.

- Jeg ser det (ulykken, red.) for mig hele tiden. Jeg er traumatiseret, siger hun.

Taxa-direktør lukker i

Minibussen, som Inge Larsen bliver transporteret i, er fra Terndrup Taxa og Turistbusser. Selskabets direktør, Kenny Thygesen, vil ikke stille op til interview med TV2 Nord.

Han henviser i stedet til Nordjyllands Trafikselskab (NT), der har det overordnede ansvar for transporten. Men her vil man kun tale om sagen i generelle vendinger.

- Det er absolut et område, som vi er uhyldig opmærksomme på, fordi det jo selvfølgelig ligger også dybt på sinde, at det her foregår sikkert og forsvarligt, siger Erik Frederiksen, driftschef i NT.

Hænder det, at Nordjyllands Trafikselskab laver kontroller med, om chaufførerne nu fastspænder handicappede i kørestol korrekt?

- Vi har en kontrolindsats på flere områder. Udover at vi selvfølgelig sidder og følger op på alle kundeklager, så har vi også ansat personale, der er ude og kontrollere bilerne og sikre sig, at de har det rigtige udstyr og lever op til kravene på området. Herudover er vi også ude på uvarslede kontroller, siger Erik Frederiksen.

Nordjyllands Politi efterforsker nu sagen, men har ikke nogen kommentarer, mens efterforskningen pågår.


Historisk spisested til salg: Her er den særlige historie bag

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Et af Aalborgs historiske spisesteder skal have ny ejer efter 106 år i samme familie.

Duus Vinkælder har ligget på Østerågade 9 i Aalborg i 106 år. Historien er unik, og navnet på restaurationen klinger bekendt i de fleste aalborgenseres ører.

Men nu er det historiske spise- og udskænkningssted i Aalborg sat til salg.

- Man håber selvfølgelig på en køber, der har hjertet med i forretningen og har lyst til at værne om det historiske i det, siger Peter Kragh, der ejer stedet i dag, til TV2.

Det var hans farfar Niels Kragh, der i 1918 startede vinkælderen sammen med kompagnonen Duus.

Men familiedynastiet stopper her, for næste generation er ikke interesseret i at overtage forretningen.

Peter Kragh håber dog, at stedet lever videre uden en Kragh som ejer.

Duus Vinkælder summer nemlig af historie. Under besættelsen elskede tyskerne stedet, men det brød farfaren sig ikke om.

Derfor opfandt Niels Kragh og kompagnonen Duus foreningen Christian Den Fjerdes Laug, som kun danskere kunne blive medlem af.

- Så lukkede de forretningen og restauranten og sagde, at nu er det her et laugslokale. Det er for medlemmer. Kun danskere kunne blive medlem. Så stod der en vogter op ved døren og kontrollerede, at det kun var medlemmer, der kom ind, fortæller Peter Kragh.

Det fik den tyske værnemagt op i det røde felt, og en nat raserede en bombe vinkælderen i Aalborg.

I Duus Vinkælder hænger avisartiklen fra krigstiden stadig på væggen.

- Her kan man se, hvordan bomben sprang vinduet og det hele ud af bygningen, siger Peter Kragh, mens han kigger på den store avisforside i rammen på væggen.

Men farfaren var ikke sådan at slå ud, så hovedindgangen blev lukket. I stedet skulle danskerne nu gå gennem en løngang på bagsiden uden at vække tyskernes opmærksomhed.

Historien holder ved

Christian Den Fjerdes Laug eksisterer den dag i dag, og det anses som en særlig aalborgensisk heder at blive medlem. Duus Vinkælder bærer på nordjysk historie, og spørger man gæsterne, er håbet da også, at en ny ejer vil ændre så lidt som muligt.

- Vi håber, der kommer en ny, god ejer, der vil videreføre det, som Duus Vinkælder er, siger Poul Steen Jensen, der er en af de mange tilbagevendende gæster.

Hvis nu der kommer en og tænker, at det her ville være et godt sted at lave en natklub med høj musik?

- Så tror jeg nok, at hele Aalborg vil protestere, lyder svaret.


Foto: Tommy Hald

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

En ny miljøafgift på lastbiler træder i kraft fra det nye år til stor frustration for nordjysk direktør.

Regeringens nye miljøafgift rammer skævt og risikerer at underminere nordjyske virksomheder.

Det mener Jesper Kjær Andersen, der er direktør hos Gear Up Green i Thisted, som leverer toiletter og andet til festivaler i hele landet.

Efter nytår træder en ny kilometerafgift i kraft. Det betyder, at lastbiler over 12 tons skal betale omkring en krone i afgift, per kilometer de kører, og 50 øre oven i for hver kilometer i byernes miljøzoner.

Den afgift kommer ifølge direktøren til at ramme Nordjylland mere end resten af landet.

- Jo længere afstande jo større afgifter skal der betales. Det rammer skævt, hvis du har en virksomhed i Nordjylland, siger direktør Jesper Kjær Andersen og understreger, at han gerne vil den grønne omstilling.

- Det er jo altafgørende i dag, at vi prøver at skabe et bedre klima, siger direktøren.

Den nye afgift er en overgangsordning. Fra 2027 kommer afgiften til at gælde for alle biler over 3500 kilo, uafhængig af hvor de kører. Den løsning havde direktøren foretrukket allerede nu.

- Efter 1. januar er det meget forskelligt, hvordan du skal afregne, afhængig af bilens vægt og hvor i landet du bor. Vi havde gerne set, at det her havde ventet, til alle var med. Så var det ens for alle, siger Jesper Kjær Andersen.

I første omgang rammer afgiften den enkelte vognmand, men ifølge direktøren ender regningen hos forbrugeren.

- For vores vedkommende så bliver det jo på festivalbilletten eller på mad og drikke på festivalen, hvor den almindelige festivalgæst kommer til at betale for det her. Det kan ikke være anderledes – desværre, siger Jesper Kjær Andersen.


Kalenderkaos: - Lidt hårdt at se skuffelsen i deres øjne

Foto: Jesperhus

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Flere skuffede børn forsøgte forgæves juleaftensdag at komme videre i et spil.

Juleaftensdag startede for flere børn skuffende, da de skulle åbne sidste låge i Jesperhus Ferieparks julekalender. 

I julekalenderen gemmer sig koder til ferieparkens spil-app. Et spil, hvor børn kan spille og komme videre med koderne fra kalenderen. Men koderne i nogle af julekalenderne var ugyldige, og derfor var flere børn skuffede juleaftensdag.

Det beretter flere forældre om i kommentarfeltet på et Facebook-opslag, Jesperhus Feriepark har delt.  

- Det var godt nok to skuffede børn, der tastede deres koder i går, skriver en forælder onsdag morgen.

 - Jeg synes godt nok også, det var lidt hårdt at se skuffelsen i deres øjne, da de endelig kunne trykke koden. Og min søn havde sagt, den kode har vi da brugt før, skriver en anden skuffet forælder i en kommentar.

Problemet er ved at blive løst

De skuffede forældre kan dog glæde deres børn med, at der igen er udsigt til at spille i appen. Det fortæller administrerende direktør, Henrik Munksgaard.

- Det er dybt ærgerligt, men det har trods alt kun givet nogle forsinkelser på et par timer, fortæller Henrik Munksgaard og tilføjer:

- Det, de har mistet, er måske, at de ikke er kommet videre i spillet.

De manglende koder har ikke betydet noget tab for familierne. Koderne skal kun bruges til at komme videre i spillet, og børnene har derfor ikke mistet noget af værdi.

I alt drejer problemet sig om 200-300 kalendere ud af i alt 32.000 julekalendere i omløb.

Direktøren glæder sig over, at folk med ubrugte koder har været hjælpsomme i kommentarfeltet, ligesom at Jesperhus Feriepark selv har udgivet nye koder, som folk kan bruge. 

- Jeg vil mene, problemet er løst nu, fortæller direktøren.


Foto: Ib William Christensen

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Juleferier i nordjyske sommerhuse har i år været populært.

Julen 2024 er en arbejdstagerjul.

1. og 2. juledag falder onsdag og torsdag, og derfor nyder mange med blot en enkelt feriedag en lang juleferie.

Det har man særligt bemærket hos Sol og Strand, hvor antallet af overnatninger i december har været 24 procent højere end sidste år. Direktør Per Dam forklarer, at sommerhusgæsterne særligt har haft en ting for øje.

- Der er den dejlige afslappede fornemmelse ligesom på skiferie, hvor man kan tænde op i brændeovnen, og gå i det tøj man vil. Det bliver lidt mindre formelt, når man mødes i et feriehus. Det er vi selvfølgelig glade for, siger Per Dam.

Mens fremgangen på landsplan er 24 procent, har Sol og Strand lokalt i Nordjylland oplevet større spring.

I Løkken med 38 procent flere overnatninger i december, Hals med 62 procent flere og højdespringeren Skagen med 71 procents fremgang.

Svigtende sommervejr betød nedgang i sommergæster, men til gengæld oplever Sol & Strand, at flere gæster booker feriehuse udenfor højsæsonen.

- Samlet set har vi i 2024 en lille fremgang i antal overnatninger. Jeg synes, det er imponerende, når vi har haft to år i træk med regn i juli måned. Typisk har det en afsmittende effekt.

- I år var sidste uge i juni og de første uger i juli våde, og derfor var der færre, som har booket i sidste øjeblik, men så har vi fået flere udenfor højsæsonen, forklarer Per Dam.

Nordjysk fremgang i december

Skagen: 71 procent flere overnatninger

Hals: 62 procent flere overnatninger

Løkken: 38 procent flere overnatninger

Lønstrup: 35 procent flere overnatninger

Blokhus: 30 procent flere overnatninger

Landsplan: 24 procent flere overnatninger

Kilde: Sol & Strand - overnatninger i december 2024 sammenlignet med december 2023