Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Butiksejere i chok: - Omfartsvej vil dræbe vores handelsliv

Foto: TV2 Nord (Arkiv)

- Omfartsvejen kommer til at gå ud over de handlende og antallet af turister i Mariager. De kommer til at køre forbi os. Vi har endnu til gode at se en by blomstre, efter den har fået en omfartsvej, lyder det bekymret fra Anni Andersen, Mariager Handel.

Butiksejerne og turistforeningen i Mariager ryster i bukserne ved tanken om ny omfartsvej. - Det er vejen til enden, lyder det.

Regeringen har afsat hele 377 millioner til en ny omfartsvej omkring Mariager. En vej, som kan blive begyndelsen til enden for de erhvervsdrivende og turistbranchen, lyder det fra de handlende. Byrådspolitiker kan

- Vi siger pænt tak, men nej tak. En omfartsvej vil dræbe alt vores handelsliv i byen, siger Anni Andersen, der er formand for Mariager Handel og driver en blomsterbutik i byen.

Hun bakkes op af Casper Hedegaard, der sidder i byrådet for Det Radikale Venstre i Mariagerfjord Kommune, og han ryster på hovedet over projektet, som han tilskriver DFs Kim Christiansen, der ejer et værtshus i Mariager.

- Det er et fuldstændig sindssygt projekt, der ikke løser nogen trafikale problemer. Derimod fører omfartsvejen de turister, der stopper op i Mariager, når de ser, hvor smuk byen er, udenom byen. Det går ud over de handlende og skaber ingen vækst, siger Casper Hedegaard.

Sådan er omfartsvejen omkring Mariager planlagt. Foto: Regeringen.dk

Beslutningen kom for ham ud af det blå.

- Vi er hverken blevet orienteret i byrådet eller økonomiudvalget om sagen. Vi har tværtimod lige sendt høringssvar til Region Midtjylland, hvori vi bakker op om en omfartsvej omkring Randers, der vil give beboerne i den østlige del af kommunen hurtigere adgang til motorvejsnettet. Så pengene til omfartsvejen kom som et lyn fra en klar himmel.

Til gengæld bliver beslutningen modtaget delvis positivt på borgmesterkontoret i Hobro.

Borgmester: - Du får mig ikke til at sige nej tak til 377 millioner

Her sidder borgmester Mogens Jespersen med blandende følelser over nyheden.

- Jeg siger da 'ja tak', når regeringen kommer med 377 millioner kroner til vejprojekter i vores kommune. Men jeg havde hellere set, at pengene var blevet brugt til at udbygge rute 507, der kører op til Aalborg og det nye sygehus, lyder borgmesterens umiddelbare kommentar.

- Det eneste gode, der kommer ud af sådan en vej, er, at vi får god tid til at rydde op i butikkerne, når der ikke kommer nogle kunder. Og det kan vi så gøre, til vi lukker...

Anni Andersen, formand Mariager Handel

Han forstår ikke, hvorfor den heftige kritik af omfartsvejen første kommer frem nu.

- Jeg indrømmer gerne, at det er gået stærkt, siden der blev brugt 10 millioner kroner på en VVM-undersøgelse, men så burde man være kommet frem og rejst sin stemme.

Fortalerne for en omfartsvej tæller blandt andre en borgergruppe og husejere i det centrale Mariager. Men Mogens Jespersen har ikke selv talt med de handlende.

Et 'bestikkelsesforlig' kalder kritikere den aftale, der sikrer 377 millioner kroner til ny omfartsvej omkring Mariager. Fra TV2. 

- Når der kommer en borgergruppe med forslaget om en omfartsvej, så går jeg da ud fra, at de har hold i billetterne. Jeg går ikke ud selv og laver en personlig optælling, uddyber borgmesteren.

Usikker fremtid for handlende

Tilbage i blomsterbutikken ryster formand for Mariager Handel, Anni Andersen, på hovedet over den usikre fremtid.

  Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord

- Det eneste gode, der kommer ud af sådan en vej, er, at vi får god tid til at rydde op i butikkerne, når der ikke kommer nogle kunder. Og det kan vi så gøre, til vi lukker, siger Anni Andersen, der også sidder i bestyrelsen for den lokale turistforening.

- Omfartsvejen kommer til at gå ud over antallet af turister i Mariager. De kommer til at køre forbi os. Vi har endnu til gode at se en by blomstre, efter den har fået en omfartsvej, lyder det bekymret fra Anni Andersen.

På trods af udsigterne til investeringer for knap 400 millioner kroner i kommunen gør den voldsomme kritik indtryk på borgmester Mogens Jespersen fra regeringspartiet Venstre.

  Foto: Christian Henriksen / TV2 Nord

- Jeg forstår ikke, at de handlende ikke har været helt fremme ved havelågen og protesteret mere højlydt. Til gengæld forstår jeg godt, hvis de handlende er bekymrede for fremtiden. Det ville jeg også være. Men det vil være forkert at give omfartsvejen hele skylden for faldende omsætning - det ser vi også andre steder i de små byer, siger han om fremtiden for byens forretninger.

Hvor stort er behovet for en omfartsvej?

Tilbage i 2013 foretog Vejrirektoratet en forundersøgelse i forbindelse med diskussioner om en omfartsvej ved Mariager.

 

Projektet var dog ikke helt så omfattende, som det, der nu bliver lagt op til. I rapporten konkluderede man: 

  • Det må på baggrund af rapporten konkluderes, at der ikke er problemer på rute 555 med hverken kapacitet eller trafiksikkerhed.
  • Det lokale erhvervsliv fremfører, at en omfartsvej syd om Mariager ikke vil have betydning for erhvervslivets udvikling eller transporter.
  • Rute 555 på strækningen gennem Mariager, der forbinder Hobro og Hadsund, er opgraderet for ca. 10 år siden og aflastes ikke væsentligt med en omfartsvej, som foreslået, hvilket i øvrigt afspejles i at kun få biler vil benytte omfartsvejen.
  • Ingen af de interviewede virksomheder beretter om udfordringer relateret til særtransporter eller manglende mulighed for brug af modulvogntog på strækningen gennem Mariager by.
  • På basis af interviewrunden blandt virksomheder tegner der sig et billede af, at at der ikke eksisterer udfordringer eller flaskehalse af betydning for erhvervslivet på den eksisterende rute gennem Mariager by, som ville kunne afhjælpes af omfartsvejen, men at trafikanter på ruten i beskedent omfang muligvis kan få en oplevelse af en mere behagelig kørsel på selve omfartsvejen.
  • At virksomhederne generelt ikke oplever udfordringer relateret til tilgængeligheden af kvalificeret arbejdskraft. To af de interviewede virksomheder i Mariager området nævner dog, at der kan være udfordringer relateret til at tiltrække højtuddannede, fagspecialiserede medarbejdere f.eks. ingeniører, men at de ikke forventer at en omfartsvej kan være med til at afhjælpe denne udfordring.
  • At eksisterende virksomheder, der skal flytte med sandsynlighed ville flytte ud i nærheden af motorvejsnettet, og at en omfartsvej ved Mariager ingen betydning har for en fremtidig placering. Kombineres dette med, at der ikke opleves særlige trafikale udfordringer for områdets eksisterende erhvervsaktører, må det forventes at en omfartsvej kun vil have meget begrænset effekt på nylokalisering i området.

Hele rapporten fra 2013 kan læses her


    Foto: Mette Nielsen / TV2 Nord

    Lyt til artiklen

    Stop afspilningen

    Genoptag afspilning

    I Nordjylland er det Brønderslev, Frederikshavn, Hjørring, Læsø, Morsø og Thisted Kommuner, der bliver tilgodeset.

    I årevis har vi i Nordjylland manglet læger og bedt om hjælp for at få flere til vores område. Nu sker der noget. En ny aftale mellem regeringen og Danske Regioner tvinger læger ud i områder, hvor længemanglen er størst.

    Og det er i seks nordjyske kommuner. En af dem er Frederikshavn Kommune.

    Her bor 80-årige Jørn Andersen med sin kone. De bor i byen Strandby som i mere end et år har stået uden en praktiserende læge.

    - Vi er mange i byen og i nære områder, der savner den tryghed, vi havde indtil for halvanden år siden, Jørn Andersen.

    Ingen garanti for læger

    Konkret betyder aftalen, at der det første halvår af 2025 kun kan etableres nye lægepraksis i de områder, hvor lægedækningen er dårligst. Dertil kommer det, at de store universitetshospitaler ikke må ansætte speciallæger i almen medicin i to år fra årsskiftet og frem.

    Se hele nyhedsindslaget herunder.

    - De kommende praktiserende læger bliver simpelthen målrettet til områder i Region Nordjylland, hvor der i dag er den dårligste lægedækning. Og det er vigtigt, fordi det er afgørende for regeringen og med sundhedsreformen, at alle danskere skal kunne have en læge tæt på, siger indenrigs- og sundhedsminister Sofie Løhde (V).

    Men om aftalen virker, og hvor mange læser, aftalen ender med at sende ud til de mest lægefattige områder, kan aftalepartnerne ikke give et konkret bud på.

    Men i Strandby håber de, at lægetørken snart er ovre, selvom det ikke er givet, at aftalen vil lukke en ny læge til.

    - Det vil vi da sandelig håbe. Det har vi behov for. Som to ældre mennesker sammen med en hel masse andre i hele vores nærområde, siger Jørn Andersen.


    Flyvestation Aalborg sender jagerfly til Argentina

    Lyt til artiklen

    Stop afspilningen

    Genoptag afspilning

    Det første blev sendt afsted i dag.

    Det første af i alt 25 F16-jagerfly, som Argentina har købt af Danmark, blev i dag sendt afsted fra Flyvestation Aalborg. I alt har Argentina købt 24 F-16 fly af Danmark.

    Flyet kan ikke flyve, men det skal bruges af at de argentinske flymekanikere, så de kan lære flyet at kende, og øve sig på at reparere det, inden resten af F16-flyene på et senere tidspunkt kommer til landet. De nedpakkede F-16 fly blev læsset på et argentinsk Herkules transportfly, så det kunne komme til sit nye hjem.

    -Under uddannelse der kan der jo ske ting som ikke var helt efter planen. Så er det væsentlig bedre, at de har et fly de kan øve sig på. Så de kan lære af de fejl de begår, uden det har konsekvenser. Både økonomiske eller flysikkerhedsmæssigt, siger major Jens Aabo fra Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.

    Genbrug er at foretrække

    Personligt er majoren glad for, at flyene er solgt, så de kan bruges af en andre nation.

    - Vi har jo før taget fly ud af drift, som vi har skåret i små stykker, og det er langt værre end at vide, at nu er der en anden nation, der kan bruge de her fly måske 20 år endnu, siger major Jens Aabo.

    Fra næste år og frem til 2028 bliver de resterende 24 F16-fly leveret til Argentina i grupper med seks fly ad gangen - og det kan lade sig gøre, fordi F-16 piloter er uddannede til at tanke flyet imens det er i luften.


    Kæmpe nordjysk auktionshus ryster i waders’ene: Langt mellem jomfruhummerne

    Foto: Mette Nielsen / TV2 Nord

    Lyt til artiklen

    Stop afspilningen

    Genoptag afspilning

    Det er især de fisk og skaldyr, som det kræver meget energi at fiske, der er i fare for at forsvinde fra auktionen.

    Nytår og jul er højsæson for fisk på middags- og frokostbordet, men i fremtiden kan nordjyderne få færre fisk og skaldyr at vælge imellem.

    Sådan lyder den dystre vurdering fra Finn Møller, der er auktionarius på Hirtshals Fiskeauktion. For når den nye CO2-afgift på fiskeriet bliver indfaset til nytår, er det ikke alle fisk, det kan betale sig for fiskerne at fiske.

    -Vi kommer til at se nogle fiskere, der kommer til at sortere i, hvad det er, de vil forsøge at fange, og hvornår de vil gå på havet, for det er jo store udgifter, man pålægger dem - uden de har chance for at komme udenom, siger Finn Møller.

    - Vi har jomfruhummere her, og dem kommer danskerne sandsynligvis til at kigge rigtig, rigtig langt efter, medmindre man kan finde det ved udenlandske både, der jo ikke bliver ramt af den afgift her, siger auktionarius, der også forventer, at kulleren bliver et særsyn på auktionen, når afgiften indføres.

    Men hvad skal man så gøre i stedet?

    - Man kunne måske have gradueret det lidt. Man kigger på et erhverv, hvor den gennemsnitlige fisker er omkring 60 år gammel. Og de her fiskere kommer ikke til at sætte andre motorer i deres fartøjer. De kommer i stedet til at stoppe. Og det kommer til at betyde, at vi får væsentligt færre fartøjer i de kommende år her på stedet, siger Finn Møller og fortsætter:

    - Problemet er, at man lige nu ikke giver nogen tid til at omstille sig. Havnen er ikke klar. Fiskerne er ikke klar til det. Teknologien er klar, men den er alt for dyr og der er ikke nogle forhandlere af det. Så lige nu er der ingen muligheder for den danske fisker.

    Det er især jomfruhummeren, der er i fare for at forsvinde fra auktionen med fiskeriets nye CO2-afgift. Foto: TV2 Nord

    På sigt går det jo sikkert mod noget grønnere, når vi kigger på alt, vi foretager os i verden. Så kan det ikke blive en konkurrencefordel for dansk fiskeri?

    - Det kunne være et rigtigt godt argument. Men det, vi ser i bagklogskabens lys, er, at når man afvikler noget, som jeg tror, vi kommer til nu, så får du ikke udviklet noget bagefter.

    - Hvis du mister 20 procent af fartøjerne, hvilket bare er min sølle formodning, får vi ikke de 20 procent af fartøjerne igen, når teknologien og havnen er klar. Så lige nu har vi ingen alternativer, siger Finn Møller og langer ud efter "de partier, der har besluttet det":

    - Lige nu mislykkes man i stor stil.


    Diannie går kun i bad to gange om ugen for at spare på elregningen

    Der bliver ikke tændt for varmen hos Diannie.

    Lyt til artiklen

    Stop afspilningen

    Genoptag afspilning

    Diannie er chokeret over torsdagens elpriser. Og hun er ikke den eneste.

    Hvis nogle vil have aftensmad efter 17, så hedder det rugbrød. Sådan er én af de drastiske metoder, Diannie Tekin har indført i lejligheden i Nørresundby for at spare på strømmen.

    Her bor hun med sine to voksne børn. Og da hun så torsdagens elpriser på op til 10,34 kroner per kilowattime i sin app, blev hun noget chokeret.

    - Det er helt ude af proportioner, siger hun og fortsætter:

    - Jeg er på variabel el og bruger slet ikke strømmen, når den er dyr.

    Etagevask og tidlig aftensmad

    Det er muligt, fordi alt i hjemmet indrettes efter elpriserne. Diannie har ikke opvaskemaskine, hun vasker kun tøj om lørdagen og laver aftensmad mellem klokken 15. og 15.30. Allersenest 17.

    Og så går hun kun i bad to gange om ugen - ellers hedder det etagevask resten af tiden. Det kræver nemlig el at varme vandet op.

    - Det gælder ikke børnene. De er vokset op i en anden tid, så det ville tage livet af dem, griner Diannie Tekin, der er på førtidspension og derfor har lettere ved at flytte sit elforbrug til de billige timer.

    El-tips

    • Hold snor i dine opladninger. 
      Trådløs opladning kræver op til 50 procent mere strøm end opladning med et kabel.

    • Fnug i filteret øger forbruget.
      Hvis dit filter i tørretumbleren er fyldt med fnug, kan det øge forbruget med over 10 procent på grund af den forlængede tørretid. En anden vane er at centrifugere tøjet først. Tørrer du tøj ved 1.600 omdrejninger frem for 1.000 omdrejninger tre gange om ugen, kan du årligt spare 140 kWh. Det svarer til cirka 770 kroner.

    • Overvej hvordan du streamer film og serier.
      Du kan spare helt op til 95 procent strøm, hvis du streamer via et Chromecast eller Apple TV i stedet for PlayStation eller Xbox.

    • Tjek fryser og køleskab.
      Dit strømforbrug stiger med 5 procent for hver grad, temperaturen falder i dit køleskab eller fryser. Den helt balance mellem holdbar mad og et fornuftigt strømforbrug er 5°C i køleskabet og -18°C i fryseren.

    • Mindre kogevand
      Skal du spare ekstra, når du koger vand, kan et låg på gryden desuden strømforbruget. Og ved at bruge mindre vand at koge i, kan du spare hele 30 procent hver gang, du forbereder dine måltider på et elektrisk komfur.

    Kilde: Norlys

    Flytter forbruget

    Men Diannie er langt fra den eneste. Susan Knøs fra Aalborg er også på en variabel elaftale og forsøger desperat at skære helt ned på elforbruget.

    - Vi har råd til det nu, men hvis priserne bliver ved med at være så høje, bliver økonomien ikke ved med at være god, siger hun og fortsætter:

    - Vi tænker i forvejen meget over vores forbrug og sidder hjemme i en mørklagt lejlighed med stearinlys tændt. Det er jo også begrænset, hvor meget man kan spare. Vi skal jo også leve og være til.

    Susan Knøs bliver derfor vred over elpriserne.

    - Det kan ikke være rigtigt, at prisen skal være så høj. Det lugter af grådighed!

    Hun og hendes partner har dog ingen børn og kan derfor ligesom førtidspensionist Diannie Tekin sætte forbruget ned i den dyre time mellem 17 og 18.

    Men det kan Anja Guldbæk fra Vadum ikke. Her bor de to voksne og deres 12-årige datter i et rækkehus. De har også valgt en timeafregnet elaftale.

    - Jeg tjekker hver dag, hvordan strømmen er, og planlægger, hvad vi skal derefter.
    Familien har elbil, som lader om natten, når strømmen er billig. Ellers kan gasgrillen også tages i brug.

    Men der er stadig vaskemaskine, tørretumbler, komfur og ovn, der sluger strøm.

    Dog er der allerede udsigt til bedring i de kommende dage. Det lover Mads Brøgger, direktør for Norlys Energi:

    - Jo mere af forbruget man kan skubbe til i nat eller i morgen, des bedre. I løbet af natten falder elprisen, og også i de kommende dage, siger han.


    Ny afgift vil smadre danske kystbyer, lyder det

    Foto: Hans-Christian Lauritzen

    Hirtshals fejrer lørdag sit 100 års jubilæum.

    Lyt til artiklen

    Stop afspilningen

    Genoptag afspilning

    En ny CO₂-afgift på fiskeriet får nu flere af landets borgmestre til at lange ud efter regeringen. De frygter tab af arbejdspladser i kystområderne.

    i kommer til at betale prisen.

    Så kontant er udmeldingen fra en række borgmestre i flere nord- og vestjyske kommuner, efter fiskeriet har meldt ud, at knap halvdelen af erhvervet som følge af den nye CO₂-afgift vil lukke og slukke frem mod 2025.

    CO₂-afgiften blev vedtaget i 2022 som et led i den grønne skattereform vedtaget af regeringen, De Konservative, Radikale Venstre og SF.

    Målet er at reducere Danmarks udledning af CO₂ med yderligere 4,3 millioner ton frem mod 2030. Det betyder afgifter for både industri, landbrug og fiskeri.

    Beregninger fra Danmarks Fiskeriforening viser, at 45 procent af de danske fiskefartøjer med den nye afgift fremover ikke vil være rentable, og især de mindre og mellemstore fartøjer vil blive hårdt ramt. 

    Det her vil ramme os hårdt.

    Niels Jørgen Pedersen, borgmester i Thisted Kommune (V)

    Men det er ikke kun fiskeriet, som vil blive ramt. For med fiskeriet følger en lang række andre erhverv, som er afhængige af, at der hver dag kommer fisk ind til havnen.

    Det er særligt områder i Nord- og Vestjylland, der kommer til at blive ramt, hvis der sker nedgang i fiskeriet.

    Nylige tal fra Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) viser, at op mod 1600 jobs er i fare i områder, hvor der i forvejen er færre jobmuligheder og hvor netop fiskeriet har stor lokal betydning.

    Fiskerne må gå tiggergang i banken

    I Hjørring Kommune er borgmester Søren Smalbro (V) slet ikke i tvivl om, at CO₂-afgiften vil få store og meget negative konsekvenser – ikke kun for fiskeriet.

    Han er nemlig også formand for Nordjysk Fiskerikommuners Netværk, som er en sammenslutning af kommuner i Nordjylland, som er stærkt afhængige af fiskeriet.

    - Afgiften får lige nøjagtig den virkning, som man ikke ønskede, at den skulle have. Den kommer til at ramme kystsamfundene hårdt og rammer lige ned i den ømme plet, som vi i forvejen har med mangel på beskæftigelse, siger Søren Smalbro.

    Han betegner det som en negativ spiral, hvor en CO₂-afgift får den fuldstændig modsatrettede effekt i forhold til det, der var tiltænkt.

    Og han forstår ikke, at man insisterer på at indføre en afgift, når der er så mange løse ender og stadig ingen aftale om, hvorvidt fiskerne kan blive refunderet for nogle af deres ekstra udgifter eller ej.

    - Vi ruinerer et erhverv, hvor fiskerne ikke ved, om de er købt eller solgt. Lige nu er de i bankerne og forsøger at forhandle kredit. Men det er jo svært, når de ikke kan få svar på, om politikerne vil give dem en hjælpende hånd gennem den grønne omstilling, påpeger Søren Smalbro.

    Ifølge ham giver afgiften ikke nogen mening, når der ikke er et alternativ. Det halter nemlig med produktionen af det grønne brændstof, efter at flere af regeringens store klimaprojekter er faldet.

    Og han forklarer, at når fiskerne ikke længere kan fiske, så rammer det alt andet omkring dem som ringe i vandet.

    Kommuner er hårdt pressede i forvejen

    I forvejen er mange af kommunerne i netværket ramt af tab af arbejdspladser, og udsigten til nedgang i fiskeriet gør det ikke nemmere at tiltrække tilflyttere. Heller ikke når både landbruget og industrien også får pålagt CO₂-afgift fra årsskiftet.

    Det har også fået Landdistrikternes Fællesråd op af stolen, og foreningen meldte for nyligt ud, at den frygter, at tusindvis af arbejdspladser vil forsvinde fra steder i landet, som i forvejen mangler arbejdspladser.

    Samtidig kan lokale virksomheder blive nødt til at lukke, fordi konkurrenceevnen ifølge Fællesrådet vil blive udfordret af højere produktionsomkostninger.

    - Hvis vi ser masseafskedigelser og virksomhedsdrift, der forsvinder fra landdistrikterne, vil det i sidste ende fjerne et centralt grundlag for at bosætte sig i mange landdistrikter, lød udmeldingen fra formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard, da regeringen i november kom med aftalen om den grønne trepart.

    Og her rammer man netop hovedet på sømmet, lyder det fra borgmesteren i Thisted Kommune

    - Det her vil ramme os hårdt. Både i forhold til lokalsamfundet, bosætningen i området, forarbejdningsvirksomhederne og beskæftigelsen helt generelt. Når man insisterer på at booste den grønne omstilling så hurtigt uden at tage højde for omkostningerne, så vil det få en meget negativ effekt, påpeger Niels Jørgen Pedersen, borgmester i Thisted Kommune (V).

    Det har tidligere været fremme, at der i den grønne skattereform er også er afsat 350 millioner kroner til at kompensere fiskeriet for omstillingen.

    Men indtil videre er regeringen og aftalepartierne ikke kommet med en udmelding om, hvorvidt millionerne kommer nu, hvordan de eventuelt kan udbetales og hvem der kan komme i betragtning.

    Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V) har ikke haft mulighed for at stille op til interview, men sender et skriftligt svar til TV 2, hvori han skriver, at han lytter til og forstår fiskernes frustrationer.

    Derudover understreger Jacob Jensen, at han vil arbejde for, at der sker en udvikling og ikke en afvikling af dansk fiskeri.