Butiksejere i chok: - Omfartsvej vil dræbe vores handelsliv
Foto: TV2 Nord (Arkiv)
- Omfartsvejen kommer til at gå ud over de handlende og antallet af turister i Mariager. De kommer til at køre forbi os. Vi har endnu til gode at se en by blomstre, efter den har fået en omfartsvej, lyder det bekymret fra Anni Andersen, Mariager Handel.
Butiksejerne og turistforeningen i Mariager ryster i bukserne ved tanken om ny omfartsvej. - Det er vejen til enden, lyder det.
Regeringen har afsat hele 377 millioner til en ny omfartsvej omkring Mariager. En vej, som kan blive begyndelsen til enden for de erhvervsdrivende og turistbranchen, lyder det fra de handlende. Byrådspolitiker kan
- Vi siger pænt tak, men nej tak. En omfartsvej vil dræbe alt vores handelsliv i byen, siger Anni Andersen, der er formand for Mariager Handel og driver en blomsterbutik i byen.
Hun bakkes op af Casper Hedegaard, der sidder i byrådet for Det Radikale Venstre i Mariagerfjord Kommune, og han ryster på hovedet over projektet, som han tilskriver DFs Kim Christiansen, der ejer et værtshus i Mariager.
- Det er et fuldstændig sindssygt projekt, der ikke løser nogen trafikale problemer. Derimod fører omfartsvejen de turister, der stopper op i Mariager, når de ser, hvor smuk byen er, udenom byen. Det går ud over de handlende og skaber ingen vækst, siger Casper Hedegaard.
Beslutningen kom for ham ud af det blå.
- Vi er hverken blevet orienteret i byrådet eller økonomiudvalget om sagen. Vi har tværtimod lige sendt høringssvar til Region Midtjylland, hvori vi bakker op om en omfartsvej omkring Randers, der vil give beboerne i den østlige del af kommunen hurtigere adgang til motorvejsnettet. Så pengene til omfartsvejen kom som et lyn fra en klar himmel.
Til gengæld bliver beslutningen modtaget delvis positivt på borgmesterkontoret i Hobro.
Borgmester: - Du får mig ikke til at sige nej tak til 377 millioner
Her sidder borgmester Mogens Jespersen med blandende følelser over nyheden.
- Jeg siger da 'ja tak', når regeringen kommer med 377 millioner kroner til vejprojekter i vores kommune. Men jeg havde hellere set, at pengene var blevet brugt til at udbygge rute 507, der kører op til Aalborg og det nye sygehus, lyder borgmesterens umiddelbare kommentar.
- Det eneste gode, der kommer ud af sådan en vej, er, at vi får god tid til at rydde op i butikkerne, når der ikke kommer nogle kunder. Og det kan vi så gøre, til vi lukker...
Anni Andersen, formand Mariager Handel
Han forstår ikke, hvorfor den heftige kritik af omfartsvejen første kommer frem nu.
- Jeg indrømmer gerne, at det er gået stærkt, siden der blev brugt 10 millioner kroner på en VVM-undersøgelse, men så burde man være kommet frem og rejst sin stemme.
Fortalerne for en omfartsvej tæller blandt andre en borgergruppe og husejere i det centrale Mariager. Men Mogens Jespersen har ikke selv talt med de handlende.
- Når der kommer en borgergruppe med forslaget om en omfartsvej, så går jeg da ud fra, at de har hold i billetterne. Jeg går ikke ud selv og laver en personlig optælling, uddyber borgmesteren.
Usikker fremtid for handlende
Tilbage i blomsterbutikken ryster formand for Mariager Handel, Anni Andersen, på hovedet over den usikre fremtid.
- Det eneste gode, der kommer ud af sådan en vej, er, at vi får god tid til at rydde op i butikkerne, når der ikke kommer nogle kunder. Og det kan vi så gøre, til vi lukker, siger Anni Andersen, der også sidder i bestyrelsen for den lokale turistforening.
- Omfartsvejen kommer til at gå ud over antallet af turister i Mariager. De kommer til at køre forbi os. Vi har endnu til gode at se en by blomstre, efter den har fået en omfartsvej, lyder det bekymret fra Anni Andersen.
På trods af udsigterne til investeringer for knap 400 millioner kroner i kommunen gør den voldsomme kritik indtryk på borgmester Mogens Jespersen fra regeringspartiet Venstre.
- Jeg forstår ikke, at de handlende ikke har været helt fremme ved havelågen og protesteret mere højlydt. Til gengæld forstår jeg godt, hvis de handlende er bekymrede for fremtiden. Det ville jeg også være. Men det vil være forkert at give omfartsvejen hele skylden for faldende omsætning - det ser vi også andre steder i de små byer, siger han om fremtiden for byens forretninger.
Hvor stort er behovet for en omfartsvej?
Tilbage i 2013 foretog Vejrirektoratet en forundersøgelse i forbindelse med diskussioner om en omfartsvej ved Mariager.
Projektet var dog ikke helt så omfattende, som det, der nu bliver lagt op til. I rapporten konkluderede man:
- Det må på baggrund af rapporten konkluderes, at der ikke er problemer på rute 555 med hverken kapacitet eller trafiksikkerhed.
- Det lokale erhvervsliv fremfører, at en omfartsvej syd om Mariager ikke vil have betydning for erhvervslivets udvikling eller transporter.
- Rute 555 på strækningen gennem Mariager, der forbinder Hobro og Hadsund, er opgraderet for ca. 10 år siden og aflastes ikke væsentligt med en omfartsvej, som foreslået, hvilket i øvrigt afspejles i at kun få biler vil benytte omfartsvejen.
- Ingen af de interviewede virksomheder beretter om udfordringer relateret til særtransporter eller manglende mulighed for brug af modulvogntog på strækningen gennem Mariager by.
- På basis af interviewrunden blandt virksomheder tegner der sig et billede af, at at der ikke eksisterer udfordringer eller flaskehalse af betydning for erhvervslivet på den eksisterende rute gennem Mariager by, som ville kunne afhjælpes af omfartsvejen, men at trafikanter på ruten i beskedent omfang muligvis kan få en oplevelse af en mere behagelig kørsel på selve omfartsvejen.
- At virksomhederne generelt ikke oplever udfordringer relateret til tilgængeligheden af kvalificeret arbejdskraft. To af de interviewede virksomheder i Mariager området nævner dog, at der kan være udfordringer relateret til at tiltrække højtuddannede, fagspecialiserede medarbejdere f.eks. ingeniører, men at de ikke forventer at en omfartsvej kan være med til at afhjælpe denne udfordring.
- At eksisterende virksomheder, der skal flytte med sandsynlighed ville flytte ud i nærheden af motorvejsnettet, og at en omfartsvej ved Mariager ingen betydning har for en fremtidig placering. Kombineres dette med, at der ikke opleves særlige trafikale udfordringer for områdets eksisterende erhvervsaktører, må det forventes at en omfartsvej kun vil have meget begrænset effekt på nylokalisering i området.
Hele rapporten fra 2013 kan læses her.