2100 nordjyske elever deltager i vildt masse-eksperiment
Foto: Niels Yuri Iltchenko Rasmussen / TV2 Nord
Eleverne fra 8.C er samlet uden for deres klasselokale, hvor de skal sortere deres affald.
2100 skoleelever fra 46 skoler deltager i et landsdækkende masse-eksperiment, der skal hjælpe forskere med danskernes plastvaner.
Forbruget af plast er steget markant de seneste 10 år, og kun 30 procent af plastemballagen bliver genbrugt. Forskerne har ikke noget svar på, hvorfor det står sådan til, men det skal et nyt landsdækkende eksperiment hjælpe med at besvare.
Over 30.000 elever fra hele landet skal være med i undersøgelsen, hvoraf 2100 af dem har deres daglige skolegang i det nordjyske.
Eksperimentet er delt op i tre dele.
- Det ene del er er det vi laver på skolen, hvor vi samler affald op i naturen. De to andre dele foregår i hjemmet, hvor eleverne undersøger deres affaldssortering, og det plast der er i deres tøj, forklarer skolelærer på Rosendalskolen i Hobro, Line Gundersen Vetter.
Det er sammen med 8.C på skolen, hun skal hjælpe forskerne med at komme til bunds med, hvorfor så meget plast ikke bliver genbrugt.
Se hele indslaget om 8.C's arbejde med masse-eksperimentet herunder.
Fylder mere i skolerne
Som led i masse-eksperimentet er 8.C på Rosendalskolen taget ud på en nærtliggende shelterplads, hvor de samler forskellig slags affald op. Eleverne er opdelt i grupper, som hver især skal afdække 12 meter.
- Man kan finde skrald indenfor ens område, så man kan se hvad der er. Og så er man mere grundig, når man har sit eget område, siger Signe Aasted, som er en af eleverne i 8.C.
Selvom baggrunden for eksperimentet er den lave genbrugsprocent af plast, er det ikke kun plast der bliver samlet op.
- Vi kigger efter det hele. Så hvis vi ser det, så samler vi det op, og tager det med tilbage i klassen, fortæller Sara Thorsager Troelsen, der også går i 8.C.
Netop når eleverne vender tilbage med deres affald, skal de derefter sortere det i 18 forskellige affaldskategorier, og tæller derefter hver kategori op.
Derefter bliver de tal sat i et skema sammen med tallene fra elevernes affaldssortering hjemmefra, som bliver sendt til forskerne fra RUC, Syddansk Universitet og Det Kongelige Akademi.
Og Line Gundersen Vetter kan godt mærke, at der er noget mere fokus på affaldssortering, end tidligere.
- Vi har fået en vinkel på med praksis, så det er blevet en større ting. Det er noget der fylder. Der er med relevans og med mening, bevares, men det var ikke det vi gjorde mest, da jeg gik i skole i 90'erne, fortæller hun med et grin.
Resultaterne af elevernes undersøgelser forventes at ligge klar i november 2024.