Ordførere: Dødsulykker til søs skal efterforskes
Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord
Der skal rettes op på det retslige tomrum, der er i internationalt farvand. Det mener flere ordførere i folketinget.
At danske søfolk kan omkomme i arbejdsulykker på havet, og ulykkerne ikke efterfølgende bliver efterforsket er "absurd" og "en skandale". Det siger flere ordførere i folketinget til fagbladet 3F.
Morten Bødskov (S), der er formand for erhvervs-, vækst- og eksportudvalget i Folketinget, mener, at alle alarmklokker ringer.
- Det er uforståeligt og absurd, at dødsulykker til søs ikke bliver undersøgt, siger Morten Bødskov.
Hele emnet er blevet taget op, efter fiskeren Teddy Bak Nielsen fra Læsø omkom i en arbejdsulykke på sin fiskekutter efter fiskekutteren kolliderede med et fragtskib fra Malta. Fordi ulykken skete i farvand mellem Sverige og Danmark er ulykken aldrig blevet efterforsket.
- Det afslører, hvor dårligt det internationale samarbejde på området er. Meget tyder på, at der mangler regler og retningslinjer for dødsulykker på havet. Det er ministerens opgave at sikre, at der er et internationalt samarbejde mellem søfartsmyndighederne, som sikrer, at sagerne bliver efterforsket, siger Morten Bødskov.
Morten Bødskov står ikke alene med sin kritik. Både han og beskæftigelsesordfører for Enhedslisten, Christian Juhl, vil have erhvervsminister, Brian Mikkelsen (K), i tale. Som erhvervsminister er Brian Mikkelsen ansvarlig for Søfartsstyrelsen, der står for efterforskningen af ulykker til søs.
- Det er en skandale, at der ikke er en afklaret arbejdsfordeling. Danmark bør under alle omstændigheder sørge for, at dødsulykkerne bliver undersøgt og sikre sig, at nogen retsforfølger sagerne. Vi skal have meget, meget skarpere og klarere retningslinjer for Søfartsstyrelsens arbejde med dødsulykker til søs, siger Christian Juhl.
Erhvervsordfører Hans Kristian Skibby fra Dansk Folkeparti kræver også handling fra ministeren.
- Alle dødsulykker i dansk farvand og åbent farvand, der involverer danske søfolk og skibe, skal efterforskes. Det står blinkende klart i neonlys. Ministeren må sikre en model, der gør det muligt, fastslår Hans Kristian Skibby.
- Og hvis der er internationale konventioner, som gør, at man fra dansk side ikke altid selv kan føre en straffesag, må Søfartsstyrelsen redegøre for det. Men Søfartsstyrelsen bør altid presse på for at sikre, at dødsulykker til søs med danske fiskere og søfolk bliver strafferetsligt efterforsket. Af dansk politi eller politiet i andre lande, siger han.
Slutteligt er det ordføreren for et af de andre regeringspartier, der også vil have klarhed over emnet. Torsten Schack Pedersen fra Venstre kræver handling fra Søfartsstyrelsen i sagen.
- Det er uholdbart, at der kan opstå et sådant rets-tomrum, hvor en dansk fiskers død ikke bliver efterforsket. Hvis det i den konkrete sag er de maltesiske myndigheder, der har ansvaret for at sikre en efterforskning - og de maltesiske myndigheder ikke svarer på henvendelser fra Søfartsstyrelsen - så må Søfartsstyrelsen da som det første rykke for svar, siger Torsten Schack Pedersen.
Fagbladet 3F har forgæves forsøgt at få en kommentar fra erhvervsminister Brian Mikkelsen. Men Erhvervsministeriets presseafdeling oplyser, at ministeren ikke ønsker at udtale sig, før han i næste uge har svaret Folketinget på et samråd om andre dødsulykker til søs.