Ny nedlukning: Madglade nordjyder vil på restaurant en sidste gang
Receptionisten på Strandhotellet i Blokhus har travlt med at tage imod de sidste restaurantbookinger til tirsdag aften.
Normalt er tirsdag en sløv dag på restauranten på Strandhotellet i Blokhus, men i aften vælter bookingerne ind.
Det er en underlig følelse personalet står med på Strandhotellet i Blokhus – en slags storm før stilhed. Allerede før den nye nedlukning blev officiel begyndte telefonerne at kime på restauranten - ikke med aflysninger, men med bookinger. Folk vil ud og spise, mens de stadig kan. Restauranten skal lukke i morgen klokken 16.
- Folk vil lige have det sidste med. Vi har mange ekstra bookinger i aften, og jeg må have en tjener mere på end vi plejer, så der skal lige laves om i vagtplanen, siger Kamilla Hoffmann, driftschef på Strandhotellet i Blokhus.
Det er tredje gang at Strandhotellet lukker ned i år på grund af corona. Hotellet skulle ellers have fuldt hus med gourmetmiddag både juleaften og nytårsaften, men det er aflyst nu.
- Man er lidt afmægtig i forhold til, hvad man skal blive ved med at sige til personalet, der prøver at indordne sig, og er blevet tvunget på ferie. Vi prøver at holde alle i arbejde i så lang tid som muligt.
Formanden for Horesta i Nordjylland, Lars Mouritzen, er frustreret over endnu en nedlukning af restaurantbranchen.
- Hele den her usikkerhed, åbne op og lukke ned, det koster hver gang. Det er utroligt hårdt både psykisk og økonomisk. Det giver bare en kæmpe stor usikkerhed, siger Lars Mouritzen.
Forventelig udvikling
Nedlukningen kommer ikke som en overraskelse for borgmesteren i Jammerbugt Kommune.
- Jeg synes, det er hårdt, men jeg synes også, det er rimeligt. Jeg tænker, at sundhedsmyndighederne er dem, der er klogest på den her situation, som vi står i. Det får store konsekvenser for oplevelsesøkonomien og overnatningssektoren endnu engang, men også for vores medarbejdere, som nu skal arbejde hjemmefra, siger borgmester i Jammerbugt Kommune, Mogens Christen Gade (V).
Strandhotellet vil forsøge at holde hoteldelen åben med morgenmad på værelserne, og de vil også forsøge sig med take away, for at kunne holde nogen af medarbejderne i gang. Det har de ikke prøvet før.
- Det er en følelsesmæssig rutsjebanetur. Det er noget af det hårdeste, jeg nogensinde har prøvet, siger Camilla Hoffmann.