Lang tur med skraldet: Jeanett skal nu selv slæbe affaldscontaineren
Efter Nordværk har overtaget afhentningen af skrald, er hun blevet bedt om at køre sine affaldscontainere en halv kilometer, hvis de skal tømmes.
Indtil Nordværk overtog tømningen kørte skraldebilen, ifølge Jeanett Nielsen, næsten helt op til huset.
- I 27 år har vi fået hentet skrald helt uden problemer. Enten har skraldebilen vendt langs staldbygningen eller på gruset foran huset, hvor der er en god pigstensbelægning under, forklarer Jeanett Nielsen, der bor på Haldagervej ved Aabybro.
Nu er det imidlertid slut med den gode service. Underlaget på vendepladsen er for blødt, og skraldebilen kan risikerer at sidde fast, har Nordværk meddelt.
- Det lag af græs/mudder, der har samlet sig ovenpå det funderede lag, er af en karakter, der kan medføre at renovationsbilen enten laver markante spor i forbindelse med tømning, eller i værste fald sidder fast og skal trækkes fri, skriver Nordværk i en mail til Jeanett Nielsen.
Se hele indslaget med Jeanett Nielsen her:
Ikke et enestående tilfælde
Ikke kun Jeanett Nielsen, men adskillige nordjyder er godt trætte af Nordværk. De har henvendt sig til TV2 Nord, og fælles for dem er, at de har en følelse af at kommer med besynderlige forklaringer på, hvorfor de ikke længere kan få hentet deres husholdningsaffald tæt ved huset.
Henvendelserne kommer efter, at TV2 Nord i november kunne fortælle om Per Pedersen fra Gandrup, der heller ikke længere kan få tømt sine skraldespande, hvor de plejer at blive stillet frem. Stikvejen op til huset var pludselig blevet for stejl, mente Nordværk.
Uden andre muligheder
450 meter. Så langt skal Jeanett Nielsen nu ud at gå med sine skraldespande hver gang de skal tømmes.
- Det blæser altid herude, og når containeren er fuld, så er det ikke nemt at slæbe afsted med den. Jeg er til grin for mine egne penge. Og der er jo ikke andre udbydere, så jeg bliver nødt til at finde mig i den her ringe service fra Nordværk, siger Jeanett Nielsen.
Nordværk har ikke ønsket at stille op til interview. Vi ville ellers gerne have spurgt om:
- Er det rimeligt, at borgeren her skal ud at gå en lille halv kilometer med sine skraldespande?
- Hvorfor kan I ikke hente skraldet der, hvor I altid har gjort?
- Hvordan har I det med, at flere borgere oplever, at Jeres service er blevet markant ringere?
- Er borgerne bare blevet ”forkælet” indtil nu, fordi I er blevet mere restriktive i henhold til nogle direktiver?
Nordværk nøjedes dog med at sende et skriftligt svar på vores spørgsmål:
'Vi ønsker altid at behandle konkrete sager i direkte dialog med borgeren, hvilket vi også ønsker i dette tilfælde, udtaler divisionschef for Indsamling & Kunder hos Nordværk, Jens Boye.'
Læs Nordværks fulde svar her:
Hos Nordværk ærgrer vi os altid over, når en borger oplever en forringelse af serviceniveauet. Vi ønsker altid at behandle konkrete sager i direkte dialog med borgeren, hvilket vi også ønsker i dette tilfælde. Overordnet kan vi oplyse, at vores behandling altid sker med udgangspunkt i den pågældende kommunes affaldsregulativ.
Affaldsregulativer udarbejdes og godkendes politisk af de enkelte kommuner. Regulativet sætter standarden for de forhold, der skal være opfyldt, for at vores medarbejdere på sikker og ordentlig vis kan udføre deres arbejde, samt hvilke services den pågældende borger kan forvente, udtaler divisionschef for Indsamling & Kunder hos Nordværk, Jens Boye, og fortsætter:
- Med udgangspunkt i affaldsregulativet foretager vi i tæt dialog med borgeren, vores egne renovationsmedarbejdere og evt. eksterne renovationsvirksomheder en grundig vurdering af de nuværende forhold på adressen og kigger på muligheder for tømning.
Det involverer som oftest også besøg på adressen – ofte flere besøg – for at bese de konkrete forhold. Vi lægger vægt på at behandle sager grundigt og gå i dialog med borgeren for at finde en løsning, så vi fortsat har mulighed for at servicere den pågældende adresse.
Vi arbejder hele tiden på at yde den bedst mulige service til borgerne med respekt for vores medarbejderes forhold og arbejdsmiljø.