Nyt togspor kan koste 10 grundejere haven
Bane Danmarks planer om at udvide med et ekstra spor ved Hjørring møder modstand
Et nyt togspor bekymrer grundejere i Hjørring, der frygter at ende med usælgelige huse.
Et nyt togspor fra banegården i Hjørring og to kilometer sydpå skal i fremtiden være med til at sikre bedre, hurtigere og mere stabil togdrift i Nordjylland. Det er Banedanmarks plan, men projektet, der er en del af flere større projekter under den såkaldte Togfond, møder ikke just klapsalver fra de 10 grundejere, der bliver de nærmeste naboer til det nye spor.
De kan nemlig se frem til at få dele af deres grund inddraget til projektet, og for Martin Dahl, der er en af de 10 berørte grundejere, vil afstanden til jernbanen, der i dag er cirka 20 meter, stort set forsvinde.
- Det er en permanent inddragelse med 12,5 meter og så syv meter hvor de skal fylde op med jord, køre med bulldozer og så videre. Al vores afskærming ud til banen, den forsvinder, siger Martin Dahl.
De syv meter, Martin Dahl taler om skal under anlægsprocessen bruges som grusvej og byggeplads, og hvis det sker, skal Martin Dahl være heldig, hvis alle ruderne i hans drivhus overlever. Gravemaskiner og bulldozere vil nemlig komme til at køre helt op af det.
Og selv hvis drivhuset overlever, kommer Martin Dahl og de andre husejere ikke økonomisk uskadte fra projektet. Husene kan nemlig forventes at tabe en stor del af deres værdi. Martin Dahls hus forventes at tabe over 600.000 kroner i værdi.
- Jeg har sendt de her tegninger, skitser op til ejendomsmægleren, og han vurderer at det går fra at være et letomsætteligt hus til at være et hus, der er svært at sælge, samtidig med det taber 600.000 til 800.000 i værdi, siger Martin Dahl.
Hos Banedanmark lyder det, at man selvfølgelig vil inddrage de lokale i processen, men de kan ikke selv takke nej til det nye spor.
- Det er os i Banedanmark, der lægger grundlaget op til politisk beslutning, og der vil vi så fortælle hvad de lokale aktører har sagt til de forskellige forslag og beskrive de forskellige konsekvenser - herunder arealinddragelse - der er ved projekterne, fortæller Betina Lose, der er sekstionschef ved Banedanmark.
Hun forsikrer desuden, at de grundejere, der står til at skulle eksproprieres, bliver kompenseret i det omfang, de har ret til.
Formand for teknikudvalget i Hjørring Kommune Ole Ørnbøll (Soc.dem.) er tilhænger af det nye spor, men han forstår grundejernes bekymringer.
- Set ud fra Hjørring Kommunes infrastrukturs vinkel, så er det godt, men vi skal også sørge for, at vi har borgerne med herude, så de ikke føler sig rendt over ende, siger han.
Ole Ørnbøll og Hjørring Kommune foreslår, at man i stedet for at ekspropriere dele af de berørte grunde køber grundejerne helt ud, så de ikke stavnsbindes med et usælgeligt hus.
- Det må Banedanmark forholde sig til, og det gør de selvfølgelig også. Det er vel bedre at ekspropriere et hus for meget end et for lidt, siger Ole Ørnbøll.