To nordjyske undervisere hædret med fornem pris
Foto: Arkivfoto: Jesper Christiansen
Novo Nordisk Fondens Undervisningspriser blev onsdag uddelt. To nordjyder var blandt vinderne.
Det er slet ikke så dårligt at kunne kalde sig den bedste til noget.
Netop det kan to nordjyske undervisere gøre efter, at de mandag blev hædret som henholdsvis den bedste naturvidenskabelige udskolingslærer vest for Storebælt og den bedste naturvidenskabelige gymnastiklærer vest for Storebælt.
- For en underviser, der er det jo once in af lifetime det her.
Nils Galsøe, Vinder, Novo Nordisk Fondens Undervisningspriser.
Det bliver i alt givet otte priser af Novo Nordisk Fonden og hele to af dem gik altså i år til nordjyske undervisere. Det drejer sig om Nils Galsøe fra Frederikshavn Gymnasium og Niels Staun fra Løkken Skole, der kan fylde rygsækken med andet end rettede afleveringer, når de onsdag eftermiddag tager hjem.
- Det er en af største anerkendelser man overhovedet kan få som underviser, at man bliver kåret oms årets naturfagsunderviser, siger Niels Staun.
- Det er meget stort, og jeg er faktisk rigtig glad for, at det er eleverne, der har indstillet prisen, siger Nils Galsøe.
250.000 til vinderen
Det er nemlig eleverne der har indstillet deres undervisere til den fornemme pris og i sidste ende var det en jury, der skulle tage stilling til, hvem der skulle vinde.
- Det kan slet ikke måles. For en underviser, der er det jo once in af lifetime det her, så det kan ikke beskrives, det er meget meget stort, siger Nils Galsøe.
- Så skal det også været noget eleverne kan mærke, at vi har fået.
Nils Galsøe, Vinder, Novo Nordisk Fondens Undervisningspriser.
- At andre lægger mærke til, at det fungerer, og man får en pris som det her, synes jeg er helt fantastisk, siger Niels Staun.
Udover prisen modtager vinderen også 250.000 kroner, hvoraf 50.000 kroner går til vinderen selv, mens de sidste 200.000 går til gymnasiet eller skolen.
- Dem til skolen vil, dem vil vi da helt sikkert bruge på et eller andet, vi kan sige: det var det, vi fik for de penge. Og så skal det også været noget eleverne kan mærke, at vi har fået, siger Nils Galsøe og tilføjer, at de personlige penge nok skal gå til lidt selvforkælelse.