Sportsrobot klarer coronakrisen
Turf Tank i Hjørring oplever en stigning i ordrebeholdningen på 200 procent, selv om sportsverdenen har været ramt af corona.
Der er mange rundt omkring i verden, der gerne vil have en robot til automatisk at kridte stregerne på sportbanerne op i stedet for, at det foregår manuelt ved at skubbe en kridtmaskine rundt på grønsværen.
Og det automatiske arbejde klarer Turf Tank-robotten, der er opfundet af to nordjyder, der dog ikke længere er en del af virksomheden. Tidligere hed det danske moderselskab Intelligent Marking.
På trods af tre-fire måneder med stort set ingen aktivitet på grund af coronakrisen ligger Turf Tanks omsætning 45 procent højere end sidste års omsætning for samme periode, og ordrebeholdningen er 200 procent større.
Til gengæld lander 2019-regnskabet med et minus på 4,8 millioner kroner, hvilket dog var forventet.
- Mange af vores kunder vælger at købe en maskine, men vi har også mange, der vælger at leje en Turf Tank – de tegner i virkeligheden et abonnement, så det bliver et driftsbudget i stedet for en investering for kunden. For os betyder det så, at vi udskyder de indtægter, vi ellers ville have fået. Til gengæld betyder det for kunden, at der kan være en kortere beslutningsproces i forbindelse med at anskaffe maskinen, forklarer direktør Olav Bjørn Jørgensen, Turf Tank, til TV2 Nord.
Virksomheden fik en ny ledelse i starten af 2020, og Olav Bjørn Jørgensen valgte at se coronanedlukningen som en mulighed til at opgradere interne processer og fik sat tempo på den planlagte opgradering og digitalisering af alle arbejdsgange i virksomheden.
Kunderne spænder i dag fra Premier League hos Liverpool og Manchester City, Superligaklubberne FCK og AGF herhjemme, men også i større og større grad til lokale klubber, kommuner og skoler i USA og Europa.
Ansatte i Turf Tank
- Staben tæller nu 17 ansatte i USA
- Fem i København
- 16 på hovedkontoret i Hjørring, hvor al firmaets robotproduktion og produktudvikling finder sted.