Hallen i en lille by blev fyldt med danseglade nordjyder

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Der blev danset, spist og lyttet i Tårs denne søndag.

Der bor kun 1852 mennesker i Tårs.

Alligevel lykkedes det at få 140 af dem til at danse i hallen denne søndag eftermiddag og intet mindre end 170 var mødt op til foredrag af Thomas Evers Poulsen. Det svarer godt og vel hver niende indbygger.

Og det var arrangøren egentlig temmelig godt tilfreds med.

- Det er gået supergodt, og der var udsolgt til arrangementet allerede to uger i forvejen, siger Vivi Jensen, der arbejder i Tårs Hallen.

Det var ballroom fitness, der var på programmet, og det lykkedes at få både en kørestolebruger og en rollatorbruger med. Efter halvanden times dans var der fælles tapas, og derefter var der foredrag.

- Der var virkelig en dejlig positiv stemning, fortæller Vivi Jensen.


Efter kaos og politianmeldelser: Nu skal eks-håndboldirektør hjælpe ishockey-klub

Foto: TV2 Nord

Aalborg Pirates

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

1. december sidste år tiltrådte 38-årige Martin Grønning som ny direktør for Aalborg Pirates, efter den tidligere direktør Lars Laursen blev hjemsendt og efterfølgende politianmeldt for besvigelser og dokumentfalsk i forbindelse med klubbens budget og regnskab. 

- Han ved meget lidt om ishockey. Til gengæld ved han rigtig meget om at drive virksomheder og udtænke underholdende koncepter, lød det dengang ved offentliggørelsen.

Nu godt to måneder senere har den nye direktør sat sit præg på organisationen. Aalborg Pirates omrokerer nemlig, og det betyder både goddag og farvel til ansatte i klubben.

Tidligere håndbold-direktør hentes

Klubben henter nemlig Anita Lilholt, der tidligere har haft både bestyrelses- og direktørposter i EH Aalborg.

- At få Anita med ombord er et scoop for klubben. Hendes erfaring med kommerciel udvikling og stærke netværk vil være en uvurderlig ressource i vores bestræbelser på at styrke Aalborg Pirates både sportsligt og økonomisk, udtaler bestyrelsesformand Morten Fals.

Anita Lilholt vil ifølge klubben spille en central rolle i sparring med bestyrelsen, åbning af nye døre for salgsteamet samt udvikling af partnerskaber. Dog står der ikke, hvad hendes officielle titel vil være.

Ny organisationsstruktur

Martin Grønning – CEO
Har det overordnede ansvar for forretningsudvikling og vækst samt strategiske partnerskaber.

Peter Lauritsen – Head of Responsible Partnerships
Har strategisk ansvar for CSR, ESG og partnerskabet med foreningen Cool East. Han driver klubbens samfundsengagement og bæredygtige initiativer med fokus på at skabe langsigtet værdi og stærkere relationer mellem sponsorer, erhvervsliv og lokalsamfund.

Nick Svendsen – Head of Sales & Partnerships
Efter syv sæsoner hos Aalborg Pirates har Nick opbygget en dyb forståelse for klubben og dens samarbejdspartnere. Han får nu ansvaret for at udvikle og styrke vores salgs- og kommercielle aktiviteter.

Ditte Hansen – Operations Manager
Ditte overtager Nicks administrative opgaver og får ansvaret for integrationen af vores CSR- og ESG-aktiviteter. Dette sikrer, at vores initiativer bliver en naturlig del af vores daglige drift – fra bodhåndtering til koordinering af frivillige og Fritidshelte-projektet.

Thomas Simonsen – Head of Brand & Events
Fortsætter i sin nuværende rolle, nu med en tydeligere brand- og eventfokuseret titel.

Ronny Larsen – General Manager (Sportschef)
Fortsætter med fokus på talentudvikling og sportslige resultater.

Sebastian Ehlers – Sales & Relationship Manager
Viderefører sin rolle med et stærkere fokus på partnerpleje og netværksudvikling.

Kilde: Aalborg Pirates.

Farvel til salgschef

I samme omstrukturering har klubben desuden valgt at sige farvel til salgschef, Martin Dellgren, der dog vil være i klubben indtil udgangen af april. 

Derudover har ansatte i klubben desuden byttet administrative opgaver med hinanden.

Også viceanfører Sebastian Ehlers er fortsat at finde i klubbens administration. Han skal Viderefører sin rolle som Sales- og Relationship manager.


Nordjysk TV-kendis med chokerende tog-oplevelse: - Det er almindelig medmenneskelighed

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Oplevelsen har sat sig i Mikkel Egelund.

Da Mikkel Egelund torsdag omkring middagstid satte sig i toget i Frederikshavn med kurs mod Aalborg, regnede han ikke med at lige netop denne tur ville adskille sig fra alle de andre.

Men på stationen i Hjørring stiger en ung mand på, som sætter sig overfor Mikkel Egelund, kendt fra TV2 Nord-spøgelsesprogrammet 'Er der nogen?'. Og han kan hurtigt mærke, at den unge mand ikke har det for godt.

- Han er urolig, han sveder og han ryster. Han famler rundt og kigger meget rundt, og virker ikke helt til stede, fortæller Mikkel Egelund.

Den unge mand spørger, om han må låne Mikkel Egelunds telefon for at ringe til sin mor, da hans egen telefon er løbet tør for strøm. Det får han lov til, og selvom den unge mand taler med sin mor på et andet sprog, regner Mikkel Egelund ud, at han er på vej til psykiatrisk afdeling i Brønderslev.

Jeg var noget rystet bagefter, for jeg havde fået et kort indblik i nogle meget voldsomme vrangforestillinger

Mikkel Egelund

Efter opkaldet falder de i snak med hinanden, og den unge mand genkender Mikkel Egelund fra programmet. Og her begynder den unge mand at give udtryk for nogle meget voldsomme vrangforestillinger, som han gerne ville have Mikkel Egelund til at uddrive.

- Jeg forklarer ham, at jeg ikke kan hjælpe ham på den måde, og at jeg bare laver underholdning til fjernsynet. Men jeg kan mærke og se på ham, at vrangforestillingerne tager til. Så jeg gør mit bedste for at forklare ham, at de ikke er ægte, lyder det fra Mikkel Egelund.

Oplevelsen fik siden den nordjyske TV-personlighed til tasterne på Facebook:

Rystende oplevelse

Mikkel Egelund forsøger at berolige den unge mand, blandt andet ved hjælp af dybe vejrtrækninger, mens han selv kan mærke sin egen puls stige. Imens begynder toget stille og roligt at nærme sig Brønderslev.

- Selvom man er psykotisk, så er man stadig et menneske og et socialt væsen, som kan påvirkes. Derfor skal man hjælpe dem med at komme ud af de vrangforestillinger, og ikke understøtte dem.

Da Mikkel Egelund selv var på vej på arbejde, kunne han ikke hjælpe den unge mand hen til den psykiatriske afdeling. Derfor giver han den unge mand instruktioner til, hvordan han bedst kan finde vej. Da de er i Brønderslev, ønsker den unge mand igen at ringe til sin mor.

- På det tidspunkt holder toget på stationen, så det var der ikke tid til. Så jeg forsikrer ham om, at jeg nok skal ringe til hans mor og fortælle, han er godt på vej til den psykiatriske afdeling, fortæller Mikkel Egelund.

Han kommer i kontakt med moren, som er meget bekymret for sin søn, og cirka en time senere kommer han i kontakt med den psykiatriske afdeling, for at sikre sig, at den unge mand var kommet hen til dem.

Vi skal passe på hinanden på tværs af sociale klaser. Man skal ikke være bange for at involvere sig, også selvom det kan virke skræmmende

Mikkel Egelund

Grundet tavshedspligt kunne afdelingen ikke gå ned i konkrete detaljer, men de bekræftede overfor Mikkel Egelund, at den unge mand var nået frem til dem, og at hun var i deres varetægt.

- Jeg var noget rystet bagefter, for jeg havde fået et kort indblik i nogle meget voldsomme vrangforestillinger, og hvor forfærdeligt det må være at leve med dem. Så jeg havde brug for at få en form for afslutning.

- Vi skal passe på hinanden

Mikkel Egelund kom i kontakt med moren senere om torsdagen, hvor moren udtrykte sin taknemmelighed for hans hjælp. Siden da har de ikke været i kontakt, da Mikkel Egelund ønsker at respektere deres privatliv.

Tilbage står han med en voldsom oplevelse, som stadig rystede ham på hans arbejde flere timer senere. Han håber dog, at hans fortælling kan være med til at hjælpe andre, der ender i samme situation.

- Vi skal passe på hinanden på tværs af sociale klaser. Man skal ikke være bange for at involvere sig, også selvom det kan virke skræmmende. Vi er et lille land, hvor en af vores styrker er, at vi involverer os i hinandens tryghed og velvære, for det er vigtigt for os allesammen.


Tilbyder ældre ansatte padel og sundhedstjek: Forskere kaster sig over dem

Foto: JKE Design

Tårnhøj medarbejdertilfredshed hos JKE handler bl.a. om fokus på seniorerne. Virksomheden har nedsat et seniorudvalg, som ses her. Fra venstre: Merethe Knudsen, Lars Ole Thomsen, Geir Hellerud Munk-Olesen, Thomas Jensen og Anne Vestergaard.

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

De har knækket koden til at have glade seniorer - og derfor kigger et forskerhold nu nærmere på virksomheden.

Et forskerhold følger den nordjyske køkkenvirksomhed JKE for at blive klogere på, hvordan man får seniormedarbejdere til at trives og blive lidt længere på arbejdspladsen.

JKE har nemlig en temmelig høj medarbejdertilfredshed - det viser en måling fra Great Place To Work. Og hver fjerde af de ansatte i køkkenvirksomheden er +55 år.

Forskerne har gennemført en række interviews med seniorer fra JKE. Planen er, at der i foråret skal laves gruppeinterview med de ansatte før forskerne er klar til at præsentere deres endelige forskningsrapport i 25/26.

 - Det er både vigtigt og godt, at vi fokuserer på seniorerne i virksomheden. Det har åbnet op for at snakke alder, ønsker og behov. Der skal være plads og rum til at tale om alder og forventninger til hinanden. Ellers kan det faktisk være lidt svært og tabubelagt at få gang i dén samtale mellem virksomheden og medarbejderne. Det synes jeg, at vi er lykkedes med. Og jeg er slet ikke i tvivl om, at det viser sig positivt i forhold til større medarbejdertrivsel, siger Maria Myrup Gundersen.

Medarbejdertilfredsheden er steget fra 47 procent i 2012 til 94 procent i 2025.

Noget af det man har gjort, er: At indføre obligatoriske seniorsamtaler fra 55 år, tilbud om sundhedstjek til alle seniorer, fællesspisning, tilbud om padle tennis og fælles gåture, og så har mange meldt sig som mentorer for nye medarbejdere.


Hundetyv på spil: Stjal to Shih Tzu’er på to dage

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Begge hunde blev stjålet, mens de stod bundet foran butik.

Mandag morgen skal en 19-årig mand indfinde sig på anklagebænken ved Retten i Aalborg.

Her er den unge mand tiltalt for en række ulovlige forhold.

Blandt andet er han tiltalt for 25. april sidste år at have stjålet en hund af racen Shih Tzu. Hunden stod bundet foran en butik i Nørresundby.

Foromtale af retssag

Denne artikel er en foromtale af en retssag. Det betyder, at artiklen er skrevet ud fra retssagens anklageskrift.

Den eller de tiltalte, der er nævnt i artiklen, er ikke dømt. Hvis man er tiltalt i en retssag, så har anklagemyndigheden vurderet den sag, politiet har arbejdet på og besluttet at rejse tiltale i retten.

Og allerede dagen efter var den så gal igen.

Ifølge anklageskriftet mod manden, skulle han nemlig have stjålet endnu en Shih Tzu foran butikken i Nørresundby 26. april 2024.  

Hundene er vurderet til at have en værdi af cirka 10.000 kroner.

- Giv mig din knallert eller jeg skyder dig

Foruden de to hundetyverier er den 19-årige også tiltalt for at have begået et røveri.

Det skulle være foregået på Hobrovej 30. april 2024.

Her er manden tiltalt for at have tvunget en anden person til at give ham sin knallert.

Ifølge anklageskriftet havde den tiltalte fremvist en pistollignende genstand i bukselinningen og udtalt: "Giv mig din knallert eller jeg skyder dig", hvorefter den forurettede havde overdraget sin knallert til den tiltalte.


Lang tur med skraldet: Jeanett skal nu selv slæbe affaldscontaineren

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Efter Nordværk har overtaget afhentningen af skrald, er hun blevet bedt om at køre sine affaldscontainere en halv kilometer, hvis de skal tømmes.

Indtil Nordværk overtog tømningen kørte skraldebilen, ifølge Jeanett Nielsen, næsten helt op til huset.

- I 27 år har vi fået hentet skrald helt uden problemer. Enten har skraldebilen vendt langs staldbygningen eller på gruset foran huset, hvor der er en god pigstensbelægning under, forklarer Jeanett Nielsen, der bor på Haldagervej ved Aabybro.

Nu er det imidlertid slut med den gode service. Underlaget på vendepladsen er for blødt, og skraldebilen kan risikerer at sidde fast, har Nordværk meddelt.

- Det lag af græs/mudder, der har samlet sig ovenpå det funderede lag, er af en karakter, der kan medføre at renovationsbilen enten laver markante spor i forbindelse med tømning, eller i værste fald sidder fast og skal trækkes fri, skriver Nordværk i en mail til Jeanett Nielsen.

Se hele indslaget med Jeanett Nielsen her:

Ikke et enestående tilfælde

Ikke kun Jeanett Nielsen, men adskillige nordjyder er godt trætte af Nordværk. De har henvendt sig til TV2 Nord, og fælles for dem er, at de har en følelse af at kommer med besynderlige forklaringer på, hvorfor de ikke længere kan få hentet deres husholdningsaffald tæt ved huset.

Henvendelserne kommer efter, at TV2 Nord i november kunne fortælle om Per Pedersen fra Gandrup, der heller ikke længere kan få tømt sine skraldespande, hvor de plejer at blive stillet frem. Stikvejen op til huset var pludselig blevet for stejl, mente Nordværk.

Uden andre muligheder

450 meter. Så langt skal Jeanett Nielsen nu ud at gå med sine skraldespande hver gang de skal tømmes.

- Det blæser altid herude, og når containeren er fuld, så er det ikke nemt at slæbe afsted med den. Jeg er til grin for mine egne penge. Og der er jo ikke andre udbydere, så jeg bliver nødt til at finde mig i den her ringe service fra Nordværk, siger Jeanett Nielsen.

Nordværk har ikke ønsket at stille op til interview. Vi ville ellers gerne have spurgt om:

- Er det rimeligt, at borgeren her skal ud at gå en lille halv kilometer med sine skraldespande?

- Hvorfor kan I ikke hente skraldet der, hvor I altid har gjort?

- Hvordan har I det med, at flere borgere oplever, at Jeres service er blevet markant ringere?

- Er borgerne bare blevet ”forkælet” indtil nu, fordi I er blevet mere restriktive i henhold til nogle direktiver?

Nordværk nøjedes dog med at sende et skriftligt svar på vores spørgsmål:

'Vi ønsker altid at behandle konkrete sager i direkte dialog med borgeren, hvilket vi også ønsker i dette tilfælde, udtaler divisionschef for Indsamling & Kunder hos Nordværk, Jens Boye.'

Læs Nordværks fulde svar her:

Hos Nordværk ærgrer vi os altid over, når en borger oplever en forringelse af serviceniveauet. Vi ønsker altid at behandle konkrete sager i direkte dialog med borgeren, hvilket vi også ønsker i dette tilfælde. Overordnet kan vi oplyse, at vores behandling altid sker med udgangspunkt i den pågældende kommunes affaldsregulativ.

Affaldsregulativer udarbejdes og godkendes politisk af de enkelte kommuner. Regulativet sætter standarden for de forhold, der skal være opfyldt, for at vores medarbejdere på sikker og ordentlig vis kan udføre deres arbejde, samt hvilke services den pågældende borger kan forvente, udtaler divisionschef for Indsamling & Kunder hos Nordværk, Jens Boye, og fortsætter:

- Med udgangspunkt i affaldsregulativet foretager vi i tæt dialog med borgeren, vores egne renovationsmedarbejdere og evt. eksterne renovationsvirksomheder en grundig vurdering af de nuværende forhold på adressen og kigger på muligheder for tømning.

Det involverer som oftest også besøg på adressen – ofte flere besøg – for at bese de konkrete forhold. Vi lægger vægt på at behandle sager grundigt og gå i dialog med borgeren for at finde en løsning, så vi fortsat har mulighed for at servicere den pågældende adresse.

Vi arbejder hele tiden på at yde den bedst mulige service til borgerne med respekt for vores medarbejderes forhold og arbejdsmiljø.