Nye afsløringer ved skrothandler: Skrotbiler var ikke tømt for væsker
Foto: Arkivfoto/Per Frank Paulsen / TV2 Nord
Selv om Frederikshavn Kommune foretog tilsyn hos Knivholt Autoophug, så overså kommunens folk, at de mange skrotbiler hos skrothandleren ikke var tømt for væsker og brændstof, som loven kræver, og som kommunens ansatte skrev i tilsynsrapporten.
I næsten 30 år har en skrothandler fra Frederikshavn haft for mange biler opmagasineret på sin ejendom i Frederikshavn.
Det afdækkede TV2 Nord i december, og onsdag kan vi afsløre, at der ikke bare er problemer med antallet af biler på matriklen.
Frederikshavn Kommune har først nu opdaget, at skrotbilerne ikke har været miljøbehandlet korrekt.
Det betyder, at bilerne i en årrække kan have stået med blandt andet kølevæske, bremsevæske og brændstof på. Bilerne skal nu miljøbehandles korrekt før de kan fjernes.
- For mig virker det bare, som om at man har været ude og har hyggesnakket. Man har sat nogle krydser i en rapport og er taget hjem igen, siger Jens Nygaard, byrådsmedlem i Frederikshavn Kommune for Nye Borgerlige.
Kommunens ansvar
Det er Frederikshavn Kommunes ansvar at lave miljøtilsyn og dermed holde øje med om virksomheden overholder lovningen.
Kommunen har også været miljøtilsyn hos Knivholt Autoophug hvert tredje år, som loven kræver. I tilsynsrapport skriver de, at bilerne er miljøbehandlet og dermed tømt for alle væsker, som loven kræver.
Men nu har man så ved nærmere undersøgelser konstateret, at det alligevel ikke forholder sig sådan.
- Man har åbenbart nogle ansatte, som har været i en eller anden tornerosesøvn. Den er man så vågnet op af nu og har set, at bilerne ikke er miljøbehandlet, siger Jens Nygaard.
Indrømmer fejl
Frederikshavn Kommunes borgmester Birgit S. Hansen (S) erkendte før jul, at kommunen havde handlet forkert og for langsomt i forhold til at få bragt antallet af bilerne ned hos skrothandleren. I dag mener hun ikke, at tiden er til at kigge bagud på fejl og mangler.
- Tiden er ikke til bagklogskab. Nu er det tid til at få rettet op derude for alvor, og det har vi i hvertfald tænkt os at følge 100 procent til ende, siger hun.
- Pilen peger vel også på at I ikke har været grundige nok?
- Pilen peger på at vi har været for langmodige, og da vi endelig kommer ind på matriklen med loven i hånden, så har vi fundet nogle ting, som vi ikke har fundet tidligere, siger Birgit S. Hansen.
Lang oprydning i vente
Det er Jesper Hansen fra Fyns Autogenbrug, som sammen med sine folk skal stå for oprydning her hos Knivholt Autoophug i Frederikshavn i samarbejde med skrothandleren og Frederikshavn Kommune.
- Vi vil være her et sted mellem 4-6 måneder, indtil vi er færdige, så det er en stor opgave, siger Jesper Hansen.
Opgaven med at fjerne de mange skrotbiler er de seneste uger vokset betragteligt i omfang efter at man opdagede, at bilerne ikke var miljøbehandlet korrekt.
- Vi skal igennem alle biler og dokumenterer at de er korrekt miljøbehandlet, inden de køres væk herfra, siger Jesper Hansen.
Knivholt Autoophug har miljøgodkendelse til at have 500 biler stående. I december kunne vi her på TV2 Nord afsløre, at der i næsten 30 år har været flere biler på matriklen end man var godkendt til.
Flere biler end man troede
Frederikshavn Kommune vurderede før jul, at der var 1.200 biler. I dag er det tal justeret op til 2.000. Altså 1.500 flere end man er godkendt til.
- Der er to løftede pegefingrer her. Det ene er til ejeren. Man skal altså overholde loven, og den anden er til kommunen, og det tager jeg på mig som den øverste ansvarlige, siger Birgit S. Hansen.
Hvor mange af de bilerne, som der ikke er korrekt miljøbehandlet, er der ikke overblik over.
- Jeg vil holde fokus på, at når bilerne er fjernes skal der laves jordbundsundersøgelse, for at se om der er forurening, og hvis der er det, så skal vi have fulgt op på det, siger Jens Nygaard.
Vi har i dag talt med Søren Hansen fra Knivholt Autoophug. Han ønsker ikke at udtale om sagen, men samarbejder med Fyns Autogenbrug om kommunen om oprydningen.