Hellerup-uge under forandring: Rigmandsfest lukker massen ind
- Uge 29 er blevet mere tilgængeligt, fortæller marketingschef
Hvide hørbukser, dyre biler og roséfester fylder gadebilledet denne uge, hvor den famøse Hellerup-uge er i gang.
Men noget er anderledes i uge 29 i år.
Turistorganisationen Destination Nord melder nemlig om en forandring i Skagen-ugen.
- Der har før været et stort fokus på det, der bliver kaldt for Hellerup-ugen. Det er blevet mere rummeligt, og uge 29 har bredt sig til at være for alle, siger Rebekka Schlippe, der er marketingschef hos Destination Nord og fortsætter:
- Den klassiske uge 29 fylder måske et par gader, resten af byen rummer meget mere end blot det klassiske uge 29. Det klassiske er ikke blevet mindre, men det nye er begyndt at tage mere plads.
Derfor er uge 29 blevet mere rummelig
Der er flere grunde til, at flere nu tager del i den festlige uge i den nordjyske by. Blandt andet at der er kommet flere tilbud til i den nordjyske by, som ikke bare omhandler fest og farver.
- Der er et større udbud af forskelligartede og billigere tilbud. For eksempel spisesteder hvor man kan få en frokost til fair priser, og der er også kommet nogle smykkeværksteder til. Det tiltrækker en bredere skare af mennesker, fortæller Rebekka Schlippe.
Udover det større udbud, er der også sket en ændring i bookingmønstret efter corona-pandemien.
- Folk ser lige vejret og lejligheden an og booker senere og mere spontant, inden de rejser her i højsæsonen, siger destinationschefen.
Forandring giver bedre mix af mennesker
De nye uge-29-tilkommere er med til at skabe et nyt bybillede i Hellerup-ugen, der ellers nærmest var blevet et symbol på sommeren i Danmarks nordligste by.
- Der er stadig nogle dyre, flotte biler på vejene, men der er lige så mange børnefamilier, unge og ældre med meget forskellige baggrunde. Så det er blevet en bedre balance og mix i gæsterne, siger Rebekka Schlippe.