EU-politiker om skibsrengøring i Aalbæk Bugt: - Miljøet kan lide stor skade
EU-politiker efterspørger på baggrund af en TV2 Nord-historie lovgivning om rengøring af skibe.
En historie fra TV2 Nord har givet anledning til undren hos Pernille Weiss (K), der er medlem af Europa-Parlamentet. Historien, der blev bragt 21. juni handler om rengøring af skibe under vandlinjen i Aalbæk Bugt. For et nordjysk dykkerselskab har nemlig haft ekstra travlt med rengøringen under coronakrisen, da mange skibe har ligget stille, fordi der har været ganske få ordrer under coronakrisen.
Men at rengøringen foregår under vandet, undrer politikeren.
- Vi skal turde at kigge på områder, hvor corona har en konsekvens. Her er der altså en direkte effekt, hvor miljøet kan lide stor skade på grund af det store antal af skibe som rengøres i Aalbæk Bugt og dermed kan sprede giftige stoffer, som ødelægger biodiversiteten, siger Pernille Weiss om de mange skibe, som ligger stille i Aalbæk Bugt.
Rengøring på land anbefales
Pernille Weiss har efter at have set TV2 Nords historie om skibsrengøringen rettet en række spørgsmål til Europa-Kommissionen, fordi der ikke er lovgivning på området. Ifølge hendes oplysninger anbefaler IMO, International Maritime Organization, at skibene rengøres i tørdok netop for at undgå fare for forurening af havene.
- Når vi har en anbefaling fra IMO om at tage skibene i tørdok, og det stadig gøres under vand, er vi nødt til at kigge på lovgivningen. Derfor har jeg taget det videre til Europa-Kommissionen, siger hun og fortsætter:
- Det går simpelthen ikke, at vi gør en masse for at sikre sundheden oven vande under coronakrisen, mens det under vandet lider nød.
Spørgsmål til kommissionen fra Pernille Weiss (K)
Ships need to clean their hulls on a regular basis in order to keep up an energy-efficient operation at sea. Underwater hull cleaning at sea is a popular method to clean a ship and takes place in the EU frequently, which Danish TV2 Nord reported from “Aalbæk Bugt” on 21 June.
This is despite that the International Maritime Organisation (IMO) recommends that cleaning of ship hulls only should take place in dry docks due to the potential negative impact from the toxic substances from the ship.
In the EU, it is prohibited to apply toxic antifouling paint to ships under Regulation (EC) No 782/2003, as amended by Regulation (EU) No 536/2008 and Regulation (EU) No 528/2012.
- How will the Commission secure that ships sailing under the flag of a third State do not enter EU territory and execute underwater cleaning of ship hulls with toxic antifouling paint?
- Does the Commission consider other antifouling paints not covered in the scope of Regulation (EC) No 782/2003 to be environmentally sustainable for biodiversity and marine environment to perform underwater hull cleaning at sea?
- How will the Commission secure that ships’ hulls only are being cleaning in dry docks when being in EU territory?