Ekspert om havne-nedtur: En ulykke som var forventet
Foto: Jesper Christiansen
Havnenedturen i Frederikshavn skyldes forældet styreform, mener professor Peter Maskell fra CBS i København.
Det er en forældet styreform, som bærer ansvaret for, at Frederikshavn Havn nu ender på kommunale hænder, og regningen for det økonomiske rod lander hos borgerne.
- Det var en ulykke, som var forventet, siger professor Peter Maskell fra CBS i København.
Han er en af landets førende eksperter på havneområdet. Peter Maskell er til daglig ansat på CBS i København, og han er tidligere formand for både branchen foreningen Danske Havne og Københavns Havn, hvor han også har siddet i bestyrelsen i 20 år.
Han mener, modellen med kommunale selvstyre havne er forkert og bør laves om. I 2017 blev han udpeget til at stå i spidsen for et ekspertudvalg, som var nedsat af daværende Transportminister Ole Birk Olesen til blandt andet at se på havneloven, og om ejerforholdene skulle ændres.
En af anbefalingerne i den rapport, som ministeren fik i 2018 var, at offentligt ejede havne som Frederikshavn efter udvalgets opfattelse skulle være organiseret i et aktieselskab.
- Så ville der i hvert fald have været nogle andre, som havde kigget på det, for så skulle de ud i et marked og overbevise en långiver om holdbarheden og seriøsiteten af den investering, som de var i gang med. Det ville jo være godt, for i det øjeblik en bank gik ind, så ville de jo kræve en vis form for sikkerhed, siger Peter Maskell.
Eksperters anbefalinger endte i syltekrukken
Anbefalingerne fra 2018 førte aldrig til en lovændring. Der kom blandt andet et folketingsudvalg på tværs og en ministerudskiftning, så ekspertudvalgets rapport endte i syltekrukken og styreformen forblev uændret.
- En havnedirektør for en havn som Frederikshavn får jo ikke mange point for hæder og ære ved bare at sidde på hænderne og være en forsigtigper og kun køre lidt. Han får det netop ved at skabe noget energi, lidt drift, orden og nye projekter undervejs. Det har vedkommende en tilskyndelse til, og samtidig har byrådet en tilskyndelse til at bakke op om sådan initiativer, siger professor Peter Maskell.
Ingen ved, om en omdannelse til aktieselskab kunne have reddet havnen i Frederikshavn fra at ende på kommunale hænder, men det ligger fast, at gælden er vokset markant til snart at være på omkring 1,7 milliarder kroner. Heraf har kommunen stillet kaution for 1,14 milliarder kroner.
- Problemet er i det øjeblik, man ved, at kommunen garanterer lånet, så behøver pengeinstituttet jo aldrig kigge på det. Der er jo ingen grund til at bruge energi og medarbejders tid på noget, hvor man er sikker på at få sine penge tilbage, for det er i sidste ende skatteborgerne, som kommer til at betale, siger Peter Maskell.
Ekspert: Skaf private medinvestorer
Frederikshavn Havn er ikke den første kommunale selvstyre havn, som er kørt økonomisk ud og kajkanten og tvunget over i kommunekassen. Det er tidligere sket for havnene i Nakskov og Hanstholm.
I Frederikshavn overtager kommunen ansvaret for havnen d. 15. maj, og der skal nu arbejdes på at finde en model, som kan drive havnen videre. I følge Peter Maskell skal man forsøge at få private investorer ind og være med til at drive og udvikle havnen.
- I Københavns Havn havde vi 25 procent privat kapital, og det var en rigtig god ide, siger han.
Frederikshavn Havn mangler 120 millioner kroner de næste 2 ½ . Penge som nu skal findes i de kommunale budgetter.
Læs ekspertudvalgets anbefalinger til Havneloven her: