Drama i omstridt havn: 24 timer før ankomst er kæmpe fartøj ikke godkendt
'FPSO FLUMINENSE' i Campo de Bijupir・Salema ved Brasiliens kyst. Foto: Marcus Almeida Modec
Bare 24 timer før den planlagte ankomst af den hidtil største ordre ved skrotværftet MARS Europe endnu ikke om, man får tilladelse til at få det kæmpe brasiliansk fartøj i havn.
Glæden var stor, da skrotværftet MARS Europe i Frederikshavn for halvandet år siden kunne offentliggøre, at man havde landet den hidtil største ordre; nemlig ophugningen af det enorme fartøj, Fluminense FPSO.
Det største skib der hidtil skal skrottes i Frederikshavn.
I dag - bare et døgn før den planlagte ankomst - er forhandlingerne om, hvorvidt det brasilianske fartøj overhovedet får lov at komme ind i Frederikshavn Havn, endnu ikke afsluttet.
- Jeg ved ikke, hvornår eller om Fluminense kommer, for der er ikke skrevet under på en aftale, siger kommunaldirektør Thomas Eriksen, Frederikshavn Kommune, der i foråret overtog driften og ansvaret for havnen, efter økonomisk kollaps som selvstyrende havn.
Forhandler fortsat om vilkår
Ifølge mediet Maritime Danmark skulle Shells FPSO Fluminense ankomme i morgen fredag til nedbrydningsværket Modern American Recycling Services (MARS) i Frederikshavn, men nu er det usikkert, hvorvidt de planer holder.
Forhandlingerne mellem Frederikshavn Havn og MARS er tilsyneladende ikke forløbet uden forhindringer.
- Vi forhandler frem og tilbage omkring kontrakten. Det handler om generelle vilkår og hvilke knaster, der måtte være, vil jeg ikke udtale mig om, siger Thomas Eriksen.
Heller ikke direktør Kim Thygesen fra MARS ønsker at udtale sig om sagen.
På spørgsmålet om, hvornår Fluminense ankommer, lyder svaret, at det ved han ikke, ligesom han ikke ønsker at uddybe årsagen til, at den planlagte ankomst nu alligevel ikke ser ud til at holde.
MARS har ikke ønsket at sætte ikke tal på ordrens størrelse med ophugning og genanvendelse af Fluminense, men har ikke lagt skjul på, at ordren er den hidtil største i virksomhedens historie.
Der skal være ordnede forhold
MARS Europe har de seneste fire år lejet sig ind på hele 300.000 kvadratmeter på Frederikshavn Havn og er den største lejer på havnen, men hverken det eller det faktum, at der er tale om en ordre ud over det sædvanlige til det lokale værft, ændrer ikke på Frederikshavn Kommunens tilgang til kontrakten.
- Der skal være ordnede forhold, og vi tilgodeser ikke en virksomhed på havnen på grund af en økonomi, det er et spørgsmål om samspil med omgivelserne og alle, siger kommunaldirektør Thomas Eriksen.
Kommunaldirektøren fastslår, at der er sket ændring i praksis fra havnens side i forhold til at godkende kontrakter og aftaler.
- Vi har strammet op i forhold til, hvordan det tidligere var på havnen, men det er vigtigt, at vi har aftaler på plads i forhold til, hvad der sker, hvis noget går galt, ligesom vi også skal sikre, at der overhovedet er plads til det kæmpe fartøj på næsten 400 meter, siger han.
Kæmpeuheld fra efteråret spøger
De skærpede kontraktmæssige krav sker blandt andet på baggrund af, at et af skrotværftets skibe, Zafiro Producer i oktober sidste år rev sig løs fra fortøjningerne, da gigantskibet lå til ophugning.
Skibet bragede ind i Orskov Yards dok og en borerig, ligesom uheldet fik færgetrafikken mellem Frederikshavn og Gøteborg til at stå stille flere timer på grund af fare for at skibe ville trække sig ud i færgehavne.
Ingen personer kom til skade, men der er sket skader for millioner af kroner - skader som endnu ikke er afklaret hos de respektive forsikringsselskaber.
- Det var en Ahaoplevelse for os, det der skete i efteråret, så det er klart, at det spiller ind i forhold til, hvad vi har opmærksomhed på nu, siger kommunaldirektør Thomas Eriksen:
Kim Thygsen direktør hos MARS forklarede tilbage i foråret 2023, at med kæmpeordren på FPSO Fluminense var det et step op ad stigen og en blåstempling af MARS Europe som indgang til markedet world wide, men nu få timer før dens ankomst, er det endnu uvist, om den igennem 18 måneder aftale overhovedet bliver til noget.
Fluminense
FPSO Fluminense blev sat i drift i 2003 i Bijupirá og Salema-oliefelterne i Campos Basin. Bijupirá og Salema felterne er placeret ved siden af hinanden, omkring 250 km øst for Rio de Janeiro, i vanddybder fra cirka 470 til 800 m.
Shells FPSO Fluminense er sidst registreret på den internationale skibssporingsside, VesselFinder, for 100 dage siden ud for den brasilianske kyst. Ifølge TV2 Nords oplysninger befinder fartøjet sig torsdag eftermiddag i farvandet mellem Norge og Danmark.