Startdato er sat: EL tror stadig på, at Egholmforbindelsen kan sløjfes
Foto: Vejdirektoratet.dk
Der er et flertal bag den - alligevel bliver den tredje Limfjordsforbindelse ved med at spøge. Nu i valgkampen.
Enhedslisten har præsenteret et nyt transportudspil til syv milliarder kroner.
Her popper en gammel kending op, nemlig den tredje Limfjordsforbindelse over Egholm.
Den kollektive transport skal nemlig koste borgerne det halve at køre med, mener Enhedslisten.
Men hvor skal pengene komme fra?
Jo, den tredje Limfjordsforbindelse skal sløjfes.
Hører fortiden til
- Det er fuldstændig fundamentalt, at når vi skal bruge syv milliarder kroner, at vi bruger dem på den måde, der kommer nordjyderne mest til gavn.
Det siger Enhedslistens nordjysk valgte folketingsmedlem, Peder Hvelplund, der vil begrave forbindelsen, som et bredt flertal bag regeringen vedtog i 2021, på bunden af Limfjorden.
Det har været debatteret i en uendelighed. Hvorfor kan I ikke slippe den - også for nordjydernes skyld - så vi kan komme videre?
- Fordi den reelt ikke løser de infrastukturproblemer, vi har. Over 30 procent af de nordjyske husstande har ikke adgang til egen bil, siger Peder Hvelplund.
Han kalder den tredje limfjordsforbindelse "fortidens løsning."
- Den her investering er til de næste 30-40-50 år, siger han om partiets transportforslag.
De vil nemlig have flere nordjyder ud i den kollektive trafik. Men NT og den kollektive trafik er til tælling. Pengene mangler. Det samme gør chaufførerne.
Og ovenikøbet gør passagererne også.
Det har TV2 Nord beskrevet flere gange.
Hul i kassen
Passagererne har nemlig svigtet den kollektive trafik efter coronanedlukningen, og trods billetstigning er der stadig et hul i kassen på 175 millioner kroner.
Hver femte rute risikerer derfor at ryge, og det kan ramme hårdt. Blandt andet hos Erna Nielsen, som TV2 Nord har talt med.
- Jeg er ret gammel og kører ikke bil. Det gør min mand godt nok, men han kan jo ikke ræse rundt med mig, alle steder jeg skal hen, sagde hun, da vi mødte hende.
- Vi skal sikre bedre alternativer, siger Peder Hvelplund, der altså vil sænke taksterne.
Han foreslår at man tilrettelægger arbejdstider, så man undgår myldretid, et enkelt spor forbeholdt biler med kun en person, og at staten skal kompensere for NTs drift.
- Det er alligevel kun i myldretiden, der er kø i Limfjordstunnellen, mener politikeren.
Ifølge de seneste inflationstal er prisen for transport steget med 11,1 procent det seneste år.
Det foreslår Enhedslisten i Nordjylland:
1. Togene fra nord (Skagen og Hirtshals) køres videre til Randers (Århus)
2. Lyntogene forlænges igen som oprindelig planlagt fra Aalborg til Frederikshavn.
3. Regionaltog hver time Skagen – Aalborg – Randers (Århus).
4. Regionaltog hver time Hirtshals – Aalborg – Randers (Århus).
5. Regionalt eksprestog en gang i timen i dagtimerne i de timer hvor lyntoget ikke kører Aalborg – Frederikshavn.
6. Fjerntog i form af lyntog to gange i timen fra København og Aarhus til Aalborg, hvor det ene tog fortsætter til Aalborg Lufthavn og det andet hver fjerde time fortsætter til Frederikshavn.
7. IC-tog en gang i timen fra København til Aalborg Lufthavn med stop på enkelte stationer mellem Aalborg og Hobro.
8. For yderligere at kunne betjene flere borgere i Aalborgs opland vil det være fornuftigt at etablere togstationer i Vestbjerg/Sulsted/Tylstrup samt Svenstrup Syd/Ellidshøj.
9. BRT-buslinje (Aalborg Plusbus), der er under etablering mellem Vestbyen og det nye universitetshospital i øst, suppleres med en yderligere BRT-buslinje mellem Vodskov og Svenstrup, der kan benytte Limfjordsbroen.
10. Plusbussen (BRT-buslinje) forlænges fra universitetshospitalet til den nye station i Gistrup.
11. Ligesom for regionaltogene udvides frekvensen for de regionale ekspres-busruter til halvtimesdrift i hele driftstiden.
12. Det vil hjælpe meget på trængslen og sikkerheden på både motorvejene og andre veje, hvis der overføres mere godstrafik fra vejene til jernbanen.