Flere kandidater er skeptiske over for en Egholm-forbindelse
Kristian Klarskov, Moderaterne, har svaret, at han er “helt uenig" i, at der skal bygges en Egholm-forbindelse. Nana Harring, Dansk Folkeparti, erklærer sig “overvejende uenig”. Jakob Axel Nielsen svarer “hverken/eller”.
Den fremtrædende konservative kandidat og tidligere transportminister, Jakob Axel Nielsen, bryder med partilinjen. Han mener, der kan være juridiske problemer i forbindelse med Egholm-løsningen. Moderaternes spidskandidat er stik imod Egholm-forbindelsen.
Et kryds ved Moderaterne, Det Konservative Folkeparti eller Dansk Folkeparti på tirsdag kan være en stemme for en ny motorvejsforbindelse over Egholm. Men det kan også være en stemme for ikke at gå i gang med milliard-projektet.
De tre partiers nordjyske kandidathold rummer nemlig kandidater, der ser yderst forskelligt på en Egholm-forbindelse. Det viser de svar, de har afgivet i TV2 Nords kandidattest.
Jeg synes, det er et dårligt tegn, at man lukker i og ikke vil diskutere, om det her stadig er det rigtige at gøre, og om man gør tingene på den rigtige måde. Det gør mig utryg.
Jakob Axel Nielsen, kandidat for de Konservative
Svarer forskelligt
Moderaterne først: Her har Dina Mofidi erklæret sig “overvejende enig” i, at “der skal bygges en tredje Limfjordsforbindelse over Egholm - også selv om det potentielt kan gå ud over miljøet og dyrelivet på Egholm”.
En anden af partiets folketingskandidater, Mohammad Rona, svarer “hverken/eller” til udsagnet, mens Kristian Klarskov, der har status af spidskandidat hos Moderaterne i Nordjylland, svarer, at han er “helt uenig” i, at der skal bygges en Egholm-forbindelse.
Hvad mener Moderaterne?
TV2 Nord har spurgt spidskandidaten - som formentlig har gode chancer for at erobre et nordjysk mandat i Folketinget på tirsdag - hvad der er Moderaternes holdning?
- Det har vi ikke diskuteret i partiet. Partiformand Lars Løkke sagde forleden, at Nordjylland skal have en tredje Limfjordsforbindelse, men han nævnte ikke, at det skulle være en Egholm-forbindelse, og det er jeg rigtig glad for. Personligt mener jeg nemlig ikke, at Egholm-løsningen er den rigtige. Jeg er fantastisk glad for øen. Det er et vidunderligt sted, så for mig virker det mere naturligt med en østlig forbindelse, siger Kristian Klarskov.
Samtidig mener han, at der “hen ad vejen er dukket meget op, der kan undre”.
- Jeg spørger mig selv, om beslutningstagerne har fået alle facts på bordet, siger Kristian Klarskov.
Eftersom Moderaterne er et parti af nyere dato, er det ikke med i den infrastruktur-aftale, som er indgået på Christiansborg, og som blandt andet rummer en fjordforbindelse via Egholm. Før aftalen kan føres ud i livet, mangler der dog en VVM-redegørelse og en anlægslov.
Begge dele forventes præsenteret for det kommende folketing.
De folketingsmedlemmer, vi i Nordjylland vælger på tirsdag, bliver altså muligvis blandt dem, der kommer til at afgøre, om projektet skal føres ud i livet.
Konservativt ja - med en undtagelse
I modsætning til Moderaterne er Konservative med i infrastruktur-aftalen og har i årevis støttet en tredje Limfjordsforbindelse over Egholm. I kandidattesten bekræftes denne position af, at en række folketingskandidater fra partiet erklærer sig “helt enige” i, at der skal bygges en tredje Limfjordsforbindelse over Egholm.
Det gælder eksempelvis Jens-Henrik Kirk, Karsten Skov Pedersen, Mikkel Højsleth, Mette Jensen og Per Larsen. Lene Burchardt og Alexander Mikkelsen svarer, at de er “overvejende enige”.
Men én prominent konservativ kandidat, Jakob Axel Nielsen, mangler blandt dem, der er helt eller overvejende enige.
I stedet svarer han “hverken/eller”.
- Verden har jo ændret sig
Den tidligere minister, der efter 11 års pause fra Christiansborg nu prøver at gøre comeback, forklarer over for TV2 Nord sit “hverken/eller” med, at han efter sin tilbagevenden til politik har oplevet en total mangel på vilje til at diskutere de problemer, der måtte være i forbindelse med projektet.
- Blandt andet tror jeg, der måske er nogle væsentlige juridiske problemer i beslutningsprocessen. Når jeg har prøvet at diskutere det med partifæller eller med andre blå politikere, bliver de tomme i blikket og signalerer, at den sag er færdigdiskuteret.
Men der er jo også indgået en politisk aftale efter mange årtiers diskussion...
- Ja, men imens har verden jo også ændret sig. Jeg synes, det er et dårligt tegn, at man lukker i og ikke vil diskutere, om det her stadig er det rigtige at gøre, og om man gør tingene på den rigtige måde. Det gør mig utryg.
Et argument, man hører fra tilhængerne, er, at hvis man genåbner diskussionen, risikerer der at gå mange år, før kapaciteten i fjordkrydsningen måske bliver udvidet. Er det ikke en reel fare, hvis man mener, at der er behov for en ny Limfjordsforbindelse.
- Jeg synes, det er vigtigt, at man træffer sine beslutninger på et oplyst grundlag. Det er sådan set det, der er min bevæggrund.
Mener du, at der er behov for en tredje Limfjordsforbindelse?
- Ja, det mener jeg helt afgjort.
Skal den gå via Egholm?
- Jeg mener, der skal etableres en tredje Limfjordsforbindelse, svarer Jakob Axel Nielsen.
Både for og imod hos Dansk Folkeparti
Også Dansk Folkeparti er med i infrastruktur-aftalen om blandt andet en tredje Limfjordsforbindelse. Det har imidlertid længe været kendt, at ikke alle i partiet er lige varme på en Egholm-forbindelse, og det afspejles også i de nordjyske DF-kandidaters svar til brug i kandidat-testen.
Her svarer Christian Langballe, at han er “helt enig” i, at der skal bygges en tredje Limfjordsforbindelse over Egholm. Carsten Ullmann Andersen er “overvejende enig”, mens Nana Harring modsat erklærer sig “overvejende uenig”.