Kæmpe elregning får bageri til at række ud til kunder
Foto: Privatfoto / Hjallerup Bageri og Café
Preben og Susanne Ramskov har haft bageriet i Hjallerup i 36 år.
Massive elregninger chokerer i disse dage store og små erhvervsdrivende. I bageriet i Hjallerup beder de nu kunderne om hjælp, hvis byen fortsat skal have en bager i fremtiden.
Mange af lysene i disken og i loftet er slukkede, og ude i bageriet er der flere store maskiner, der ikke længere bliver brugt.
Susanne og Preben Ramskov har den seneste måned gjort sig umage for at spare på strømmen i Hjallerup Bageri og Café, som de har ejet i 36 år.
Derfor kom det som en grim overraskelse, da Susanne Ramskov modtog bageriets seneste elregning for august måned. Hun var overbevist om, at deres strømbesparende anstrengelser ville vise sig på regningen, men virkeligheden var en anden.
Det var en total mavepumper
Susanne Ramskov, Hjallerup Bageri og Café
84.689,61 kroner lød regningen for august på. Det er 53.000 kroner mere end samme måned sidste år, hvor beløbet på elregningen var 31.000 kroner.
- Jeg må indrømme, at der løb tårer ned ad mine kinder, da jeg så beløbet, siger Susanne Ramskov, der har svært ved at tale om situationen uden at blive berørt.
På regningen kunne hun se, at det faktisk var lykkedes dem at spare på strømmen i august, hvor de har brugt 1100 kilowatt mindre end samme måned sidste år, men beløbet var stadig meget højere.
Måneden før var de også blevet overrasket med en høj elregning på 65.000, og det var derfor, de allerede havde været butikken igennem for at se, hvor de kunne slukke for strømmen og spare.
Beder kunder om hjælp
De fortvivlede bageriejere håber, at regeringen vil skride ind og hjælpe, da de ikke på nuværende tidspunkt kan se, hvordan de ellers skal blive ved med at klare de høje elregninger.
Priserne har de allerede hævet tre gange, fordi prisen på råvarer også er steget, og hun mener ikke, der er plads til, at priserne kan hæves yderligere.
- Vi står lige nu i en krise uden lige, og vi kæmper for, at vi skal komme igennem denne krise, skriver bageriet på sin Facebook-side.
I mellemtiden beder de kunderne om hjælp. I et forsøg på at mindske spild, opfordrer de på Facebook kunderne til at forudbestille brød og kage, hvis man ved, at man skal bruge meget og man har mulighed for det. På den måde kan de tilpasse produktionen og mindske spild.
Hver dag kigger de på, hvad der plejer at blive solgt på en mandag for eksempel, og på den måde prøver de at bage så tæt på behovet som muligt.
- Men hvis der så kommer en og tømmer butikken for birkes, så er der ikke til de andre kunder, og det er jo rigtig ærgerligt, siger Susanne Ramskov.
Sidste bastion
Der er ikke mange bagerier tilbage i de mindre byer, og Susanne Ramskov håber for alt i verden ikke, at energikrisen skal være dødsstødet til bageriet i Hjallerup.
- Vi har set, hvordan vores kollegaer er forsvundet. Først i Asaa og så i Dronninglund, og det er meget op ad bakke lige nu, siger hun.
Hun mindes ikke, at hun nogensinde har oplevet en lignende situation i de 36 år, de har haft bageriet.
- Vi har prøvet både kartoffelkuren, Stein Bagger-kuren og corona, men det var ikke så drastisk, som det her er, siger Susanne Ramskov og fortsætter:
- Vi er jo ikke 25 år længere, og jeg håber ikke, at det, vi har skrabet sammen på kistebunden, skal bruges på elregninger, siger hun.