Mæhle-effekten: Borgerne i Østervrå har fået en gave, de har taget godt imod
Foto: Peter Dejong / Ritzau Scanpix
Brandingekspert ser potentiale for byen i Vendsyssel, efter Joakim Mæhle har gjort byen kendt.
Er du blot en lille smule interesseret i EM-fodbold, så har du med garanti hørt om Joakim Mæhle, og at han kommer fra Østervrå i Vendsyssel.
Vi har her på TV2 Nord de seneste uger beskrevet, hvordan byen bakker op om fodboldspilleren, der under EM for alvor har fået sit gennembrud på den internationale fodboldscene.
Også nationale og udenlandske medier har rettet søgelyset mod Østervrå, hvor borgerne har fejret bysbarnets succes.
Byens bager har bagt specielle Mæhle-kager, der er storskærmsarrangementer på stadion, bynavnet er midlertidigt blevet ændret til Mæhlesby. Og hovedpersonen selv er under turneringen ofte i kontakt med familie og venner hjemme i Østervrå.
Med andre ord: Joakim Mæhle og Østervrå er tæt forbundne.
Ifølge brandingekspert Esben Lind, der er kommunikationsrådgiver i PR-firmaet Publicity, er det en gave for Østervrå at få denne opmærksomhed.
- Det er ikke et planlagt marketing-stunt, men det er noget, der vokser indefra blandt byens borgere. Eksponeringen af Joakim Mæhle er en gave, som de har taget godt imod, siger Esben Lind.
De får vist, hvor godt livet kan være, og det kan være med til at trække folk til. Der er folk i større byer, der drømmer om sådan et liv.
Esben Lind, kommunikationsrådgiver, Publicity
Han mener, at dette fokus på Østervrå kan være til gavn for byens borgere. Ikke bare her og nu, mens EM er i gang, men også på den lange bane.
- Det er selvfølgelig vigtigt, at Joakim Mæhle synes, at det er en god ide at bruge hans navn i forbindelse med byen. Det kan ikke gøres uden ham. Men der ligger noget potentiale, som kan forløses i forbindelse med branding af Østervrå, siger Esben Lind.
Han forklarer, at Østervrå udadtil nu har fået sat ansigt på nogle af byens borgere, og at vi kan se, at byen har et stærkt sammenhold, der tæller hele byen på tværs af generationer.
- De får vist, hvor godt livet kan være, og det kan være med til at trække folk til. Der er folk i større byer, der drømmer om sådan et liv, siger Esben Lind.
Han peger på, at vi kan mærke byens gejst, og at byens borgere er stolte af Joakim Mæhle.
- De skal holde liv i den gejst, og det kan være med til at styrke sammenholdet i byen, siger Esben Lind.
Han gør dog opmærksom på, at Mæhle-effekten kan dø ud, når EM er overstået – for Danmarks vedkommende forhåbentlig først på søndag efter en sejr i finalen.
- Et er hvordan byen står sammen her og nu, men der skal også være noget, der rækker ud over turneringen, hvis byen fortsat vil trække for eksempel turister til. Det kunne være et Mæhle-museum, en statue eller et onlineunivers, som folk kan besøge, siger Esben Lind.
Men ud fra et markedsføringssynspunkt har Østervrå fået noget at arbejde videre med.
- De har vist, at de har en identitet, og at vi forbinder Østervrå med Joakim Mæhle og hans succes, sådan et udgangspunkt er godt at have, siger Esben Lind.