Trafikforsker foreslår citytunnel som 3. Limfjordsforbindelse
Forslaget om en citytunnel kommer fra trafikforsker Anker Lohmann-Hansen, der er lektor emiritus ved Aalborg Universitet.
En alternativ linjeføring over Limfjorden er nu kommet på bordet. Den kommende by- og landskabsrådmand Jan Nymark Thaysen (V) slår dog fast, at det er motorvejen over Egholm, man kører videre med.
Mandag eftermiddag behandler byrådet i Aalborg Kommune høringssvar til anlægsloven for den 3. Limfjordsforbindelse over Egholm.
I et sidste forsøg på, at overbevise byrådspolitikerne om, at Egholm-løsningen er en dårlig idé, har byrådspolitikerne lige før weekenden modtaget et nyt forslag til krydsning af fjorden.
Forslaget kommer fra trafikforsker Anker Lohmann-Hansen, der er lektor emiritus ved Aalborg Universitet.
Trafikforsker Anker Lohmann-Hansen har en plan: En citytunnel.
- Mit forslag er inspireret af professor Otto Anker Nielsen fra DTU, der spurgte, hvorfor jeg ikke tog udgangspunkt i trafikkens faktisk fordeling, siger Anker Lohmann-Hansen.
Citytunnelen skal efter planen begynde lige nord for den eksisterende Limfjordstunnel, og så kommer den op i tunnelbassinet ved “Gassen”. Den er dermed et alternativ til motorvejen over Egholm.
Toget er kørt
Anker Lohmann-Hansen har sendt sit forslag til den 3. Limfjordsforbindelse til samtlige medlemmer af byrådet i Aalborg Kommune, hvor et flertal på mandagens byrådsmøde ventes, at sige god for kommunens høringssvar vedrørende anlægsloven til Egholm-forbindelsen.
- Forløbet om linjeføringen er et tog, der er kørt for mange år tilbage. Der er jo trafikforlig, som siger, at det er en vestlig forbindelse over Egholm, som man kører videre med, siger Jan Nymark Thaysen (V), der er kommende by- og landskabsrådmand i Aalborg Kommune.
Toget er ikke kørt
Toget er nu på ingen måder kørt, hvis du spørger både trafikforskeren og Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen.
- Folketinget skal tage højde for de alternativer, der kommer i den høringsfase, som vi er i lige nu. Politikerne skal lytte til det, der kommer fra borgerne. Den høring vi har nu, adskiller fra de to tidligere høringer, som har været en slags lokale prøvehøringer. Det her er den rigtige borgerhøring, siger advokat Louise Faber, der er formand for Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen.
- Det kan være, at anlægsloven for en motorvej over Egholm skal vedtages til sommer, men så er der jo et halvt år, hvor fornuften kan sejre til sidst, siger Anker Lohmann-Hansen.
En billigere løsning
Trafikafviklingen af de næsten 90.000 biler, der krydser fjorden hver dag, vil blive langt bedre med en citytunnel fremfor en Egholm-løsning, mener trafikforskeren.
- Cirka en trediedel af trafikken på E45 kører ind mod Aalborg centrum, og mit forslag tager udgangspunkt i det, siger han.
En Egholm-forbindelse står til at koste syv milliarder kroner. Så meget anslåes citytunnelen ikke at koste.
Den vil koste i omegnen af 4,5 milliarder kroner inklusiv en lang række vejforbedringer i tilkytning til den ny tunnel, siger Anker Lohmann-Hansen.
Høringsfristen til anlægsloven med en motorvej over Egholm er den 2. januar 2022.