Politiker kalder tredje Limfjordsforbindelse en "miljømæssig katastrofe"
Foto: TV2/NORD (Arkiv)
Byrådsmedlem i Aalborg Kommune Per Clausen (EL) kalder den endelige beslutning om at lægge den tredje Limfjordsforbindelse henover Egholm en "miljømæssig katastrofe".
Onsdag har regeringen og Dansk Folkeparti præsenteret en storstilet plan for at forbedre infrastrukturen i Danmark.
Heriblandt præsenterede regeringen finansieren for den længe ventede tredje Limfjordsforbindelse, der skal bygges henover øen Egholm. Borgmester i Aalborg Kommune, Thomas Kastrup-Larsen (S), kalder nyheden for storslået, men det er langtfra alle politikere, der er lige enige om det.
Byrådsmedlem i Aalborg Kommune og medlem af Enhedslisten Per Clausen kalder beslutningen om at lægge Limfjordsforbindelsen over Egholm for en "miljømæssig katastrofe".
- Hvis regeringen og DF kommer igennem med sine planer om at etablere en motorvej hen over Egholm, vil det ødelægge vigtig natur, forringe rekreative områder på Egholm og i den vestlige del af Aalborg. Det vil føre til øget biltrafik og massiv støjforurening af store boligområder, siger Per Clausen.
- Derfor vil Enhedslisten forstærke sin modstand mod denne forbindelsen.
Per Clausen mener i stedet, at pengene skal bruges på at forstærke den kollektive trafik og holde fast i Thorning-regeringens plan om en togfond, der blev vedtaget i 2014, men nu er skrottet af regeringen til fordel for flere motorveje.
En af de vigtigste elementer i togfonden var lynhurtige tog, der skulle sikre blot en times kørsel i mellem de fire største byer i Danmark.
- Vi vil i stedet holde fast i togfonden, så Nordjylland kan få en hurtig og billig togforbindelsen til København som et alternativ til den klimaødelæggende flytrafik. Jernbanenettet skal elektrificeres, og skinnenettet udbygges, så vi kan få transittrafikken fra Hirtshals over på skinner og skabe bedre vilkår for den regionale togtrafik samt bedre plads vejene, siger Per Clausen.
- Der skal investeres i flere stationer i den regionale togtrafik og pendlerparkeringspladser ved nye stationer i Vestbjerg og Svenstrup Syd, så vi på den måde kan gøre den kollektive trafik mere attraktiv og lette presset på vejene. Vi vil få meget mere mobilitet for pengene - samtidig med at vi beskytter natur, miljø og klima - ved at investere i disse løsninger end ved at plastre naturen til med asfalt, siger Per Clausen.
Arbejdet med den tredje Limfjordsforbindelse skal efter planen begynde i 2024.