Eksperter i åbent brev til minister: - En citytunnel er urealistisk
Syv nordjyske trafikplanlæggere skyder ideen ned om en citytunnel som alternativ til den tredje Limfjordsforbindelse.
Kort før jul foreslog trafikforsker Anker Lohmann-Hansen et alternativ til planerne om en tredje Limfjordsforbindelse.
Det er en citytunnel, der skulle begynde lige nord for den eksisterende Limfjordstunnel og komme op i tunnelbassinet ved “Gassen”. Dermed skulle den være et alternativ til motorvejen over Egholm.
Men det forslag kalder en gruppe af syv nordjyske trafikplanlæggere nu for urealistisk i et åbent brev til transportudvalget og transportminister Benny Engelbrecht.
- Vi må indrømme at dette forslag er nyt. Forfriskende, kan man mene – men urealistisk,lyder det i det åbne brev fra de syv trafikplanlæggere Jørgen Harder, Jørgen Kristiansen, Niels Melchior Jensen, Per Studsholt, Harry Lahrmann, Per Jacobi og Svend Tøfting.
Store udfordringer
Ifølge de syv trafikplanlæggere, der gennem mange år har fulgt og deltaget i planlægningen af den tredje Limfjordsforbindelse, er der flere udfordringer forbundet med en citytunnel.
En del af forslaget er, at til/frakørsel 22 til Nørresundby C – borgmestersvinget - skal nedlægges.
- Hvis alle fra og mod syd - skal til at køre de cirka 2 km via Hjørringvej-Sundsholmen vil det skabe store kapacitetsproblemer. Citytunnelen vil således betyde meget dårligere forbindelser fra Nørresundby og mod syd, lyder det fra trafikplanlæggerne.
DEN TREDJE LIMFJORDSFORBINDELSE
- Motorvejen bliver omkring 20 kilometer lang.
- Den skal gå fra Dall vest om Aalborg, krydse Limfjorden og Egholm og forbindes med den nuværende motorvej ved Vestbjerg.
- Motorvejen kommer til at koste 7,014 milliarder kroner at bygge.
- Anlægsarbejdet påbegyndes i 2025, og den nye Egholmforbindelse forventes at stå klar otte år efter.
- Man regner med, at den vil blive benyttet af ca. 32.500 køretøjer hvert døgn.
- Ifølge VVM-redegørelsen betyder det, at Limfjordstunnelen aflastes med omkring en fjerdedel og Limfjordsbroen med knap en tiendedel.
- 30 ejendomme skal totaleksproprieres, og i forvejen er andre 10 ejendomme eksproprieret i forbindelse med valget af linjeføringen i 2014.
- Samlet set vil 160 lodsejere blive berørt af ekspropriationer, enten permanente eller midlertidige. I alt skal 280 hektar inddrages.
- Den er en del af den nye infrastrukturaftale, der udmønter store beløb frem til 2035.
- I den bliver der fremlagt projekter for 161 milliarder kroner over de næste 14 år inden for kollektiv trafik, veje og støjværn.
Det er dog særligt de anlægsmæssige udfordringer, de mener, gør forslaget fuldstændig urealistisk. Blandt andet at det ikke vil være muligt at føre tunnelen under den eksisterende motorvej uden at lukke for trafikken.
- Beregninger foretaget af Cowi for fem år siden viser, at hvis det ene tunnelrør lukkes bare i ét døgn vil 2-3.000 nordjyder ikke kunne komme på arbejde. Og dette tal vil stige hvert år, vurderer trafikplanlæggerne.
Flere kritikere
Det er et bredt flertal i Folketinget, der før sommer besluttede at afsætte midler til den tredje Limfjordsforbindelse. Regeringen har besluttet at fremsætte forslag til anlægsloven af den tredje Limfjordsforbindelse i februar. Planen er at anlægsarbejdet skal i gang i 2025.
Men kritikerne af en motorvejsforbindelse over Egholm mener ikke, at kampen mod motorvejen over Egholm er slut.
- Folketinget skal tage højde for de alternativer, der kommer i den høringsfase, som vi er i lige nu, lød det kort før jul fra advokat Louise Faber, formand for Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen.
Hør mere om forslaget med citytunnelen i interviewet med Anker Lohmann-Hansen herunder: