Aldrig er der afleveret så mange høringssvar om et vejprojekt
Foto: Daniel Mikkelsen TV2/Nord
Vejdirektoratet opgør først i næste uge det endelige tal for, hvor mange bidrag der er afleveret i den offentlige høring om en ny Limfjordsforbindelse ved Aalborg. Allerede dagen før sidste frist er den hidtidige rekord dog slået med flere længder.
Den offentlige høring om den opdaterede VVM-redegørelse for en ny Limfjordsforbindelse ved Aalborg kommer til at sætte ny dansk rekord i høringssvar. Det står klart, allerede inden fristen for at aflevere indlæg udløber i morgen, 30. april.
Torsdag eftermiddag havde Vejdirektoratet registreret 6530 høringssvar!
Den hidtidige rekord blev sat i 2011. Også dengang var det en høring om en tredje Limfjordsforbindelse, der satte ny rekord. Dengang blev der afleveret 1500 høringssvar.
- Typisk kommer der maksimalt et par hundrede høringssvar, når vi har en VVM-redegørelse i høring. Dette her er langt, langt flere end normalt, siger projektleder Niels Fejer Christiansen, Vejdirektoratet, til TV2 Nord.
Men vi tygger os selvfølgelig igennem alle svar. Og de, der kommer med konkret kritik af eller spørgsmål til eksempelvis trafikberegninger eller andre faktuelle ting i VVM-redegørelsen, vil vi i høringsnotatet give et svar.
Niels Fejer Christiansen, projektleder, Vejdirektoratet
Han siger, at den foreløbige gennemgang af høringssvarene i den aktuelle debat viser, at "en del har ladet sig inspirere af andre". Ikke mindst borgerbevægelsen, der arbejder mod en motorvej over Egholm, har lanceret en række forslag til, hvordan et høringssvar kunne udformes.
Samtidig har mange delt deres synspunkter op i flere, tematisk opdelte svar. Så det er langt færre end 6530 enkeltpersoner eller organisationer, der har givet deres besyv med. På sociale medier har man kunnet læse om deltagere i debatten, der har indsendt 14 høringssvar - og det samme har angiveligt vedkommendes ægtefælle!
Ifølge Niels Fejer Christiansen er der i høringssvarene en hel del kommentarer, der snarere end til Vejdirektoratet er skrevet med folketingspolitikerne som adressater. Det gælder eksempelvis de mange, der kritiserer, at der ikke laves en opdateret VVM-redegørelse på andre linjeføringer end Egholm-løsningen.
Da politikerne i 2018 afsatte penge på finansloven til opdateringen, bad de alene om at få VVM-redegørelsen for Egholm-linjeføringen opdateret, begrundet i, at et flertal på Christiansborg i 2014 aftalte, at det er den, man i givet fald ønsker realiseret.
- Men vi tygger os selvfølgelig igennem alle svar. Og de, der kommer med konkret kritik af eller spørgsmål til eksempelvis trafikberegninger eller andre faktuelle ting i VVM-redegørelsen, vil vi i høringsnotatet give et svar. De øvrige synspunkter vil vi registrere, så politikerne kan læse dem, når de får høringsnotatet, siger Niels Fejer Christiansen.
Med de rekordmange høringssvar forventer han, at der nok vil gå et par måneder, før høringsnotatet er færdigt. På Christiansborg er politikerne imidlertid allerede i gang med forhandlinger om en ny trafikaftale - forhandlinger, som regeringen håber at kunne afslutte inden sommerferien.
Det kan betyde, at en trafikaftale landes, inden Vejdirektoratet har draget den endelige konklusion på høringen om en tredje Limfjordsforbindelse. Men det er tidligere sket, at man i en aftale har afsat penge til et projekt, hvor høringen endnu ikke var helt afsluttet, oplyser Niels Fejer Christiansen.