Nordjyder vælger elcykel og bil i stedet for bussen
NT regner med, at coronakrisen kommer til at koste dem hver femte passager i fremtiden. Flere og flere anskaffer sig en elcykel eller bil, som alternativ til den kollektive trafik.
Coronakrisen kommer til at koste Nordjyllands Trafikselskab passagerer i flere år ud i fremtiden. Op imod hver femte kunde har valgt andre transportformer i de seneste måneder.
Undgå den kollektive trafik i myldretiden! Bær mundbind og tag cyklen eller gå, hvis du ikke skal særligt langt!. Sådan lyder sundhedsmyndighedernes opfordring, og den har nordjyderne i den grad taget til sig. Ifølge en undersøgelse som trafikselskaberne har lavet kommer det til at koste passagerer også efter krisen er overstået.
Vi må desværre konstatere, at omkring 20 pct. af de passagerer, der tidligere brugte den kollektive trafik, enten slet ikke har planer om at komme tilbage eller kun bruge den kollektive trafik i mindre udstrækning
Mette Henriksen, kunde og salgschef i NT
- Vi må desværre konstatere, at omkring 20 pct. af de passagerer, der tidligere brugte den kollektive trafik, enten slet ikke har planer om at komme tilbage eller kun bruge den kollektive trafik i mindre udstrækning, siger Mette Henriksen, kunde og salgschef i NT.
Samtidigt med at den kollektive trafik bløder stiger både bilsalget og især salget af elcykler. Hos Munch’s Eftf. I Aalborg kan de næsten ikke følge med efterspørgslen.
- Næsten hver anden cykel, vi sælger i dag, er en elcykel, og det er alle aldersgrupper, der køber. Ikke bare dem, der vil ud og have noget frisk luft, men også dem der tager cyklen i skole eller på arbejde, siger Jan Henriksen, der ejer cykelforretningen.
Der sidder altså ikke meget mere en enkelt person i de biler, vi ser på motorvejen om morgenen, så trængselsproblemet bliver endnu større i fremtiden
Mette Henriksen, kunde og salgschef hos NT
Efter et stramt forår går bilsalget også i vejret. Ifølge tal fra De Danske Bilimportører er salget i Nordjylland steget med samlet 7.5 pct. de seneste par måneder. Hos N.O. Jensen i Aalborg har de flere forklaringer. Det er ikke kun besværet med at benytte kollektiv trafik, der hjælper på salget.
- Der bliver kørt kampagner på adskillige bilmodeller til meget skarpe priser, og så har mange købere været usikre på, hvad der sker med afgiften på f.eks. elbilerne. Vi tror på, at vi får indhentet de dårlige måneder, siger Joakim Bisgaard Andersen, Salgskonsulent, N.O.Andersen.
Holder man salget af biler og elcykler op imod NT’s tab af passagerer, varsler det ikke godt for den kollektive trafik, og salgschefen ærgrer sig også over tendensen. Især flere biler på vejene kan blive et problem.
- Der sidder altså ikke meget mere en enkelt person i de biler, vi ser på motorvejen om morgenen, så trængselsproblemet bliver endnu større i fremtiden, siger Mette Henriksen, NT.