Læsø satser på gratis færge - også næste år
- Det har været en fantastisk sommer. Vi fik på bare en måned 30.000 flere turister end året før, og når man regner på, hvor mange penge de har lagt på øen og genereret arbejdspladser, så tror jeg nok, at de penge, som regeringen gav til sommerpakken med gratis overfart, er godt givet ud og givet mange gange tilbage i skatter og afgifter til staten, siger Karsten Nielsen, borgmester på Læsø (Dansk Folkeparti).
Det er nok den bedste investering, der er gjort, da Folketinget besluttede at gøre det gratis at sejle til de danske øer. Sådan lyder det fra Læsøs borgmester Karsten Nielsen (Dansk Folkeparti), som håber på, at man fra politisk side vil gentage succesen til sommer.
Tag cyklen med, og besøg de danske øer helt gratis i juli, og få billig overfart i sensommeren med bil. Sådan lød tilbuddet fra regeringen til de mange danskere, der holder ferie i Danmark i år.
Og samme tilbud håber en af de mange ø-kommuner, nemlig Læsø, at kunne give turisterne næste år, for det er der nemlig god økonomi i – ikke bare for Læsø, mener borgmesteren der.
- Vi fik på bare en måned 30.000 flere turister end året før, og når man regner på, hvor mange penge de har lagt på øen og genereret arbejdspladser, så tror jeg nok, at de penge, som regeringen gav til sommerpakken med gratis overfart, er godt givet ud og givet mange gange tilbage i skatter og afgifter til staten, siger Karsten Nielsen, borgmester på Læsø (Dansk Folkeparti).
70 millioner til sommer-boost
Sommerpakken, som regeringen indførte som følge af konsekvenser af corona-virus, gav udover gratis færger til gående og cyklister i juli - også 70 millioner kroner til billigere overfarter med bil i august og september. Det har såvel turister til Læsø som Læsø selv nydt godt af hele sommeren.
Planen var fra politisk side at understøtte turismen på de små øer uden for sommerferien, en plan der til fulde har virket, hvis man spørger borgmesteren på Kattegat-øen.
- Det har været en fantastisk sommer, siger Karsten Nielsen.
Karsten Nielsen lægger dog ikke skjul på, at man har været udfordret på grund af sommerpakken, som kom frem 20. juni - bare ti dage før, den blev sat i gang.
Færge-driften har nemlig ikke altid kunnet følge med den pludselige og voldsomme interesse fra danskerne om at komme til Læsø.
- Vi havde jo gået i et godt stykke tid og regnet med ingenting på grund af corona. Vi frygtede, at alt lukkede ned – og vi så ind i et underskud på ti millioner kroner på færgedriften, derfor havde vi på forhånd neddroslet mandskabet – og da det så pludselig viste sig, at alle ville til Læsø, så kunne vi ikke følge med på mandskabs siden, fortæller Karsten Nielsen, som understreger, at han er fuld af beundring over færgens personale, der har knoklet for at få det hele til at gå op.
100 procent booket
Problemet med at få personale til færgen er, at det kræver sikkerhedskursus for at få lov at arbejde om bord – og det er lige meget om funktionen er at servere kaffe eller styre skibet, og færgeselskabet kunne ikke nå at uddanne folk.
Derfor kom man i den situation, at der ikke altid var plads nok til de mange turister, der ville med færgen.
- Det dur ikke at vi sætter os selv i den situation. Det er ikke til at holde ud at tænke på, at der er nogen, der vil over til os, og så kan det ikke lade sig gøre, siger Karsten Nielsen.
Derfor er Læsø såvel som færgeselskabet næste år i langt højere grad klar til at tage imod turisterne. Det sker ved at geare op på antallet af afgange til og fra Læsø til sommer – hele 100 ture mere end i sommer.
Det har politikerne i kommunalbestyrelsen på Læsø netop besluttet.
Belægningsprocenten lå adskillige gange i juli på 100, mens tallet i gennemsnit for afgangene i august og september lå på 85 og 70.
- Vi stoler på danskerne
Og det er samme høje belægningsprocenter, politikerne på Læsø satser på næste år - og endda med flere færgeture.
- Vi stoler på danskerne – også næste sommer, siger borgmesteren, som forventer, at danskernes feriemønster næste år vil svare til feriemønstret i år – dels på grund af Covid-19, men også fordi det er blevet en miljørigtig trend at holde ferie i Danmark.
Læsøfærgen vil kunne sejle 1690 ture, hvis behovet viser sig – mod 1590 ture i år. Det vil dermed være det højeste antal sejladser for Læsøfærgen de seneste syv år. Tilbage i 2013 var der 1406 ture på fartplanen.
- Med denne fremgangsmåde kan vi i marts og maj måned nå at skaffe os tid til at rekruttere personel til turene, hedder det fra færgens ledelse.
Det er Læsøfærgens ledelse, der over for kommunalbestyrelsen på Læsø indstiller, at man med flere ture kan imødekomme efterspørgslen og ikke være en ”bremse” for antallet af gæster til øen.
- Vi håber, at hele øen vil bakke op – og forretningslivet vil tilpasse åbningstiderne, sådan at turisterne altid vil kunne møde åbne dagligvarebutikker og restauranter, siger Karsten Nielsen.
Økonomisk vil ønsket om et øget antal ture hænge sammen, da man har regnet på, at indtægten for antallet af yderligere solgte billetter svarer til det udgiften til løn og sejlads.