Politikontrol: To busser med børn for farlige til køre videre
To ud af 18 busser, der tirsdag blev tjekket ved Dana Cup, fik det røde kort af politiet og klippet nummerpladerne. Busserne må ikke køre videre blandt andet på grund af for dårlige bremser.
Danmarks største fodboldstævne åbnede officielt mandag aften med et stort optog gennem Hjørring for de mange tusinde deltagere ved stævnet. Men på et tidspunkt så bliver de mange børn og unge trætte af at gå - og så står der en hulens masse busser til rådighed.
Og så skal sikkerheden være i orden. Derfor har færdselspolitet disse dage indstillet sigtekornet på busserne til stævnet for at tjekke, om de lever op til de krav, de skal.
- Alt efter hvor voldsomme mangler, der er, så kan de få en påtale, blive indstillet til syn, eller vi kan også klippe pladerne. Og det har vi gjort, fortæller Claus Kjær-Pedersen, der er politikommissær og leder af Tungvognscenter Nord.
Allerede tirsdag formiddag viste det sig at sikkerheden ikke er i orden i de busser, der er tilknyttet stævnet.
I alt blev 18 busser kontrolleret tirsdag, og her havde to busser så store mangler, at nummerpladerne blev klippet på stedet, blandt andet på grund af dårlige bremser. Derudover er otte andre busser indkaldt til syn på grund af fejl som nødudgange, der ikke kunne åbnes udefra, lygtefejl samt enkelte manglende dokumenter. Det oplyser Nordjyllands Politi.
- Vi tjekker sådan noget som bremser, lygter og nødudgange. Og det er målrettet mod de her fodboldstævner. Vi tager alle mulige hensyn til deltagerne, men vi kan ikke acceptere, at bilerne ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarlige, fortæller Claus Kjær-Pedersen.
Claus Kjær-Pedersen understreger, at man gør det, så deltagerne til stævnet bliver mindst muligt generet af det. For eksempel. når deres bus får at vide, at den simpelthen ikke må køre længere.
- Vi gør det 200 meter fra boldbanerne, så det er ikke længere, end at de kan gå resten af vejen. Vi gør alt for, at deltagerne ikke bliver forhindret i noget, af det de skal, fortæller Claus Kjær-Pedersen.
Når fælden klapper kan både vognmand og chauffør risikere et retsligt efterspil.
Fra arrangørerne af Dana Cup lyder det, at det er betryggende, at politiet er til stede for at kontrollere busserne.
- Når vi bestiller busser, forventer vi jo, at de er i orden, og én bus, der ikke lever op til lovkravene er selvfølgelig en for meget. Det er ikke tilfredsstillende, og vi skal naturligvis tale med vognmanden, når Dana Cup er slut, siger turneringens presseansvarlige, Torben Vandsted.
Han forventer ikke, at deltagerne kommer til at mærke noget særligt til, at der nu er flere busser, der ikke får lov at køre videre under cuppen.
- Der kan måske blive mindre forsinkelser på enkelte ruter, men der skal være busser til rådighed, så derfor må vi sætte andre busser ind. Jeg håber ikke, det får betydning for spillerne, siger Torben Vandsted.
Når Dana Cup er slut rykker politikommissær Claus Kjær-Pedersen og tungvognskontrollen videre til Vildbjerg Cup i Midtjylland, hvor busserne også skal kontrolleres.