Nordjysk jobcenter er landets bedste: - De forstår, hvem vi er
Jobcenter Frederikshavn er landets bedste til at opfylde virksomhedernes ønsker om arbejdskraft.
Hos Scandic The Reef i Frederikshavn har de 138 medarbejdere i et alsidigt spænd af stillinger fra stuepiger til receptionister og livreddere. Med et stort behov for medarbejdere kommer også rekruttering, og her har hotellet haft stor succes med at rekruttere gennem jobcentret.
- Der må vi sige, de har været rigtig gode til at have dialogen med os og finde ud af, hvad vi er for en virksomhed og sætte sig ind i vores visioner og værdier, og det betyder rigtig meget for os, siger hoteldirektør, Marianne Bredevang.
Hotellet er ikke et enestående tilfælde, for Jobcenter Frederikshavn er faktisk landets bedste til at imødekomme henvendelser fra virksomheder. Det viser en opgørelse fra Dansk Arbejdsgiverforening.
Vi har haft stor succes med det og fået nogle gode medarbejdere, som er faldet lige ind i vores virksomhed
Hoteldirektør Marianne Bredevang
Mens det i hele landet er hver fjerde henvendelse fra virksomhederne, der ender med en ansættelse, imødekommes hele 59 procent af henvendelserne i Frederikshavn Kommune.
- Det er rigtig dejligt, for jeg ved, det er noget, vi gør meget ud af, og så tænker jeg, det er et udtryk for, at det er noget, vi har arbejdet med gennem mange år, siger Mette Krog Dalsgaard, der er jobcenterchef på Jobcenter Frederikshavn.
Dialog, dialog, dialog
I opgørelsen er Frederikshavn og Læsø lagt sammen, grundet øens størrelse, så den store succes dækker også Læsø. I Nordjylland ligger også Morsø Kommune højt på succesraten.
Generelt set ser det godt ud i Nordjylland, for af landets regioner har Nordjylland færrest forgæves rekrutteringer gennem jobcentrene. Kun i 26,2 procent af tilfældene må virksomhederne opgive at få besat stillingerne.
På jobcentret i Frederikshavn har de især arbejdet med at være opsøgende overfor virksomhederne, så de kender virksomhederne, og virksomhederne får kendskab til, hvad jobcentret kan.
- Jeg tror i virkeligheden, det handler om at have gode relationer til virksomhederne. Vi gør meget ud af at være i kontakt med dem. Både stor som små, siger Mette Krog Dalsgaard.
Netop dialogen har også gjort, at de på Scandic the Reef har stor tillid til jobcentret.
- De kender de krav, vi stiller, så de ved godt, hvem de skal sende herned, og hvem de ikke skal, siger Marianne Bredevang og understreger, at de gerne bruger jobcentret fremover:
- Det har fungeret rigtig, rigtig godt. Vi har haft stor succes med det og fået nogle gode medarbejdere, som er faldet lige ind i vores virksomhed.